Насловна  |  Актуелно  |  Вести  |  „Лажне вести“ и избори – изазов и за медије и за публику
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Smanji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Вести

27. 02. 2020.

Аутор: Франческа Ансворт Извор: Данас

Говор директорке ББЦ News Франческе Ансворт са отварања конференције у организацији ББЦ на српском у Београду

„Лажне вести“ и избори – изазов и за медије и за публику

Неизмерно ми је драго што сам у Београду.

Пре скоро две године, покренули смо ББЦ вести на српском, а данас се чини да је ББЦ бренд независног, непристрасног новинарства потребнији више него икада.

Фабриковане вести, популистичке претње демократији и притисци на слободу говора су све већи изазов данашњице. Видимо како владе и моћне организације манипулишу чињеницама, маскирајући пропаганду под плаштом новинарства и оптужујући независне медије да шире лажне вести. То су глобални трендови, а Србија и Балкан стоје у првим редовима борбе против ових изазова.

Задовољство је видети да се ББЦ на српском супротставља овом изазову надахнутим новинарством, настојећи да својим радом врати основне новинарске вредности у средиште пажње, где им је и место. Јер, поверење јавности у медије је озбиљно нарушено у овом региону.

Прошле године, када се на оваквом скупу разговарало о изазову „лажних вести“, чуло се са каквим се проблемима суочавају истраживачки новинари. Изложени су агресивним нападима, посебно таблоида, и њихов патриотизам се доводи у питање јер проверавају чињенице и истинитост вести. Овакви примери новинарске храбрости нас мотивишу и надахњују.

ББЦ је у доброј позицији зато што нас подржавају британски претплатници јер ББЦ је јавни медијски сервис, а не државни емитер. Независан је од Владе и финансира се кроз јавну претплату. Ми смо власништво британског народа, не британске владе.

Наше уредничке смернице штите нашу независност и примењују се на све наше садржаје, подржавајући наше вредности. То нам омогућава да улажемо у новинарство без угрожавања сопствене независности.

Имамо прилику, заједно са нашим партнерима широм региона, да покажемо да да је могуће успоставити однос поверења између медијске куће и њене публике.

Непристрасност, истинитост и тачност су вредности по којима је ББЦ препознатљив – и ми смо посвећени очувању ових вредности. Ове вредности су посебно важне у контексту извештавања о изборној кампањи.

Велика Британија је управо прошла кроз болну и поларизујућу кампању за Брегзит и изборе које су били обележени дезинформацијама. Нападале су нас и левица и десница због пристрасности.

Апетит за новинарством које учвршћује постојећа мишљења и храни ехо-коморе расте све више. ББЦ настоји да сачува равнотежу у овим незгодним временима, када је појам независног и неустрашивог новинарства под ударом власти и публике.

Друштвене мреже довеле су до тога да наши политичари данас сматрају да могу да заобиђу мејнстрим медије и обрате се директно бирачима.

Ми сматрамо да је то јако опасно. Видели смо како главне политичке странке шире дезинформације, од обмањујућих пројекција изборних резултата, до снимака на којима су изјаве ББЦ новинара о Брегзиту сечене и монтиране на начин да би се стекао погрешан утисак да су најистакнутија ББЦ ТВ лица која извештавају о политичким темама подржала Брегзит. Видели смо и како је Конзервативна странка креирала сопствени „фектчекинг“ (fact fachecking) бренд, невероватно сличан постојећој независној организацију која се бави провером чињеница и истинитости вести.

Потенцијал за злоупотребу информација у овако бучном и шароликом медијском простору јасно је могао да се види. Исто тако, јасно се указала и потреба за јаким, независним медијима који ће се супротставити дезинформацијама и раскринкати их.

Веома је важно да медији позивају власт на одговорност, да испитују тврдње и проверавају чињенице. Ми настављамо да заступамо овај став и пред владом и пред нашом публиком.

Међутим, у децембру 2019. године десило нам се да су кандидати на изборима, укључујући и председника владе, одбијали да дају интервју нашим водећим политичким новинарима – што је случај без преседана у новијој историји британских избора.

Били смо сведоци покушаја дискредитације новинара свих медија, не само ББЦ-ја – када су оптуживани због пристрасности, ставова и реторике – што све потенцијално трује поверење неопходно да би се подржала здрава, демократска дебата.

То не значи да смо изгубили на значају. Око 90 одсто грађана Велике Британије пратило је ББЦ током изборне недеље у децембру и током кампање смо остали извор информација у који грађани имају највише поверења.

Но, потпуно нам је јасно да стално треба да будемо на опрезу. Не смемо нашу публику да узимамо здраво за готово. Треба да наставимо да заговарамо поуздано и квалитетно новинарство и да омогућимо грађанима да сопствено мишљење формирају на основу истинитих и проверених информација, а не на основу спиновања, дезинформација и пропаганде из фидова на друштвеним мрежама.

То значи да морамо да будемо агилни. Изазови дезинформација у споју са дигиталним технологијама намећу потребу да стално унапређујемо и иновирамо наш рад и да преиспитујемо начин на који комуницирамо с нашом публиком. Знамо да млади ретко гледају телевизију. Они користе мобилне телефоне, преносне рачунаре и црпе информације из различитих врста извора.

Ми непрестано експериментишемо са нашим садржајима и трудимо се да информативне садржаје постављамо на платформе које они користе. Ангажовали смо млађе колеге, до 30 година, чија је улога да усмеравају и саветују старије колеге из информативних редакција, како бисмо били у току са темама које занимају нашу млађу публику. Морамо да останемо релевантни како не бисмо изгубили ову демографску групу.

То не значи да треба да запоставимо нашу старију публику. Морамо да се побринемо да се ова публика не изгуби у врло променљивом медијском простору. Имајући у виду колико се информација пласира путем дигиталних платформи, сматрали смо да билтен „Како се снаћи на друштвеним мрежама“ представља одличан информатор за старију публику која је политички писмена, али не може да се снађе у поплави информација на Фејсбуку и Твитеру.

Не бих сада улазила у детаље о томе како смо извештавали о изборима у Великој Британији , али оформили смо наш тим фектчекера, ББЦ Reality Check; наш тим политичких новинара у Великој Британији искористио је онлајн експертизу коју је сачинио тим ББЦ Monitoring and Trending, приступили смо отвореним и затвореним онлајн групама како бисмо разумели шта су приоритети и проблеми различитих заједница, региона и демографских група. Пратили смо и оповргавали дезинформације и слушали шта наша публика има да каже.

МЕДИЈСКА ЕДУКАЦИЈА

ББЦ новинарство је окосница начина на који се супротстављамо дезинформацијама. Ми проверавамо и потврђујемо чињенице, ми истражујемо. Ми настављамо да причамо приче које доприносе разумевању комплексног света. Чинимо их релевантним и чинимо их занимљивим.

Али такође верујемо да стварање квалитетног садржаја није само по себи довољно.

Сматрамо да ББЦ има кључну улогу и у едуковању публике о опасностима дезинформација и развијању њеног критичког мишљења.

Већ имамо одличан садржај који нам помаже да развијамо критичко мишљење међу младима. У Великој Британији имамо програм Млади репортер, прилагођен глобалној публици. Овај програм чине радионице у школама које помажу тинејџерима да увиде коме могу веровати и на шта треба да обрате пажњу како би разазнали шта је истина, а шта лаж. Наше колеге из ББЦ сервиса на српском су прошле обуку за извођење оваквих радионица у школама у Србији и региону. Томе су претходиле иницијативе у Индији, Нигерији, Бразилу, Кенији, и – наравно – Великој Британији.

Такође, недавно је почело емитовање новог ТВ програма, Мој свет, чији је циљ развој медијске писмености међу млађим тинејџерима. Овај програм је реализован у сарадњи са Анђелином Џоли и Мајкрософтом и дивно је што су неке од мрежа овде на Балкану одлучиле да га емитују.

ИНИЦИЈАТИВА ЗА ПОУЗДАНЕ ВЕСТИ

Чињеница да је Мој свет развијен уз помоћ спољних партнера упућује на правац развоја новог медијског пејзажа. Јер, упркос свим нашим настојањима, изазови које доноси ширење дезинформација не може да реши ниједна организација самостално, чак ни она са глобалном покривеношћу, попут ББЦ-ја. Без обзира на наше сервисе на 42 језика и глобалну публику од 426 милиона људи, ми не можемо да заводимо ред на интернету.

Изазови које доносе вештачка интелигенција, дигиталне технологије и машинско учење укључују могућност манипулације говора, фабриковања лажних, али уверљивих садржаја, деепфаке видео-монтажа, спиновања лажних наратива, креирање лажних група и присталица и слично.

Ботови и алгоритми омогућавају лажним вестима да се шире брже од чињеница. Знамо на основу нашег истраживања да ће људи поделити информације чак и када знају да можда нису истините. Измишљотине су често занимљивије од истине.

Постоје организације које манипулишу информацијама ради стицања добити, постоје владе које манипулишу информацијама да би пројектовале моћ и сејале забуну и пометњу.

То су глобални проблеми и захтевају глобални приступ.

То је уједно и разлог зашто је ББЦ успоставио међународно партнерство које повезује медијске организације и платформе друштвених медија. Захваљујући иницијативи Поуздане вести развијен је систем благовременог обавештавања који партнере упозорава на дезинформације са потенцијалом да постану виралне и значајно наруше интегритет избора.

Овај систем сигнализира лажне и манипулисане садржаје који злоупотребљавају наше брендове на начин који би нам могао наштетити. У ово партнерство су укључене и главне платформе друштвених мрежа и дигиталне платформе, као и друге поуздане глобалне медијске организације.

Циљ нам је да допринесемо даљем расту овог партнерства, кроз размену експертизе ББЦ-ја у области медијске едукације, уз коришћење размера и утицаја свих наших организација, како бисмо заједно допрели до много веће публике него што бисмо сами то могли.

Србија и регион Балкана су годинама били у жижи медијске пажње и пунили вести међунационалним ратовима, крвавим конфликтима између бивших савезника, болом и патњом. Ви то знате боље него било ко други.

Иако још увек нису у потпуности закопане све ратне секире на Балкану, данас овде живи нова генерација која жели да буде део новог света, која је прихватила нови начин живота и рада, нове технологије, нова достигнућа. Надам се да ћемо кроз размену искустава и знања направити још један позитиван помак у новинарству у овом региону.

Коментари (0)

Остави коментар

Нема коментара.

Остави коментар

Молимо Вас да прочитате следећа правила пре коментарисања:

Коментари који садрже увреде, непристојан говор, претње, расистичке или шовинистичке поруке неће бити објављени.

Није дозвољено лажно представљање, остављање лажних података у пољима за слање коментара. Молимо Вас да се у писању коментара придржавате правописних правила. Коментаре писане искључиво великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора или скраћивања коментара који ће бити објављени. Мишљења садржана у коментарима не представљају ставове УНС-а.

Коментаре које се односе на уређивачку политику можете послати на адресу unsinfo@uns.org.rs

Саопштења Акције Конкурси