Насловна  |  Актуелно  |  Вести  |  До расписивања избора биће јасно да ли ће РЕМ коначно почети да ради у интересу грађана Србије, а не против њих
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Smanji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Вести

25. 02. 2020.

Аутор: Анђела Рељић Извор: Цензоловка

До расписивања избора биће јасно да ли ће РЕМ коначно почети да ради у интересу грађана Србије, а не против њих

До почетка изборне кампање остало је мало времена, али то не значи да нови Савет РЕМ-а не може пре тога да направи јасан искорак у односу на рад старог сазива: да ипак донесе обавезујући правилник о понашању комерцијалних телевизија и радија, да направи план за понашање РЕМ-а током избора, да изриче казне емитерима и заштити права деце

Нећемо морати дуго да чекамо да бисмо видели да ли ће именовање нових пет чланова РЕМ-а донети неопходне промене у раду овог тела. Већ наредних дана биће јасно да ли ће ово регулаторно тело коначно почети да ради у интересу грађана Србије, а не против њих.

Уколико РЕМ пре расписивања избора изађе у јавност са Правилником за понашање комерцијалних електронских медија у време предизборне кампање, знаћемо да су ствари коначно кренуле у добром правцу.

Почетком децембра прошле године Савет РЕМ-а донео је Нацрт препорука за комерцијалне медије током кампање. Доношење коначне верзије препорука најављено је за крај јануара, али се то до данас није догодило.

Препоруке, међутим, немају обавезујући карактер за комерцијалне медије, док би правилник и они морали да поштују.

Ако се остане при одлуци да избори буду 26. априла, они морају бити расписани најкасније 11. марта, а најраније 26. фебруара. Закон каже да „од дана расписивања до дана одржавања избора не може протећи мање од 45 ни више од 60 дана“.

С даном расписивања избора почиње и предизборна кампања, током које су електронски медији по закону дужни да омогуће представљање изборних листа и кандидата „равномерно“ и „без дискриминације“, као и да поштују друга унапред утврђена правила.

Понашање радио и ТВ станица током изборне кампање надзире РЕМ, тело које доноси регулативу, контролише њену примену и изриче мере уколико је то потребно.

Законске одредбе које се тичу информисања током предизборне кампање су веома штуре, а од подзаконских аката сада постоји само РЕМ-ов Правилник о начину извршавања обавеза јавних медијских сервиса који је усвојен почетком овог месеца.

Комерцијални електронски медији су остали ван домашаја ове регулативе упркос бројним апелима стручне јавности да се Правилником дефинишу и обавезе комерцијалних медија, као што је то раније био случај.

Подсетимо да је у фебруару 2019. године РЕМ без објашњења повукао из употребе тада важећи Правилник који је регулисао обавезе свих електронских медија у предизборној кампањи, и јавних и приватних, и да је почетком фебруара 2020. донео већ поменути Правилник који се односи само на јавне медијске сервисе.

Тако су комерцијални електронски медији, укључујући локалне и регионалне, као и четири телевизије са националном фреквенцијом, остали ван домашаја РЕМ-ове детаљније регулативе. Ако се подсетимо да су комерцијални електронски медији, посебно ТВ станице са националном фреквенцијом, у изборним циклусима после 2012. предњачили у грубом кршењу законских и подзаконских аката, није тешко замислити како ће се понашати сада када их је регулаторно тело изузело из своје подзаконске регулативе.

Изузевши их од детаљније регулативе, РЕМ је и сам себи одузео могућност адекватног надзора комерцијалних медија који су такође дужни да учесницима избора у својим програмима обезбеде „заступљеност без дискриминације“.

ХИТНИ КОРАЦИ

Ако нови сазив жели да направи јасан искорак у односу на досадашњи рад РЕМ-а, који је уместо интереса грађана штитио уске интересе власника медија и других интересних групација, Савет РЕМ-а би морао хитро да делује и да исправи штетне одлуке досадашњег непотпуног сазива.

Прво би требало да се позабави регулативом која се односи на понашање медија током предизборне кампање.

1. Донети правилник за комерцијалне медије

Ово питање се може решити на два начина. Савет РЕМ-а би могао да тек усвојени Правилник за јавне медијске сервисе допуни одредбама које ће се односити и на комерцијалне електронске медије. Иако је рок екстремно кратак, овај задатак је изводљив, с обзиром на то да је такав правилник већ постојао, али и да су релевантне организације и појединци који се баве овом тематиком РЕМ-у доставили своје писане предлоге током двонедељне јавне расправе одржане крајем 2019. Тада је организација ЦРТА представила свој нацрт правилника који се односи и на јавне и на комерцијалне електронске медије, па би овај нацрт организације ЦРТА могао бити од велике помоћи РЕМ-у.

Уколико се пак процени да је то у овом тренутку једноставније, друга могућност је да се, поред Правилника за јавне медијске сервисе, донесе и посебан правилник за комерцијалне медије.

За коју год се од ове две опције РЕМ одлучи, правилник би морао да буде усвојен пре почетка предизборне кампање како би емитери на време били упознати са својим обавезама.

2. План за понашање РЕМ-а током избора

Да би се дистанцирао од своје досадашње погубне праксе да не контролише рад медија током предизборне кампање, нови сазив РЕМ-а, у коме поред четири стара члана има и пет нових чланова, требало би да што пре обавести јавност на који ће начин спроводити своје надлежности током предстојећих избора.

Било би добро да Савет РЕМ-а донесе интерни план надгледања медија током предизборне кампање и да са њим упозна јавност како не би било никакве дилеме око тога која врста мониторинга ће бити спроведена, колико често ће о својим налазима РЕМ обавештавати јавност, које ће мере предузимати у случају да медији не испуњавају своје обавезе итд.

3. Изрицање мера емитерима

Паралелно са наведеним ургентним тачкама које се тичу предстојећих избора, неопходно је да Савет РЕМ-а ажурно спроводи контролу програмских садржаја које објављују медији и да изриче мере емитерима уколико је то потребно.

Добар је знак то што су на првом састанку Савета одржаном у пуном саставу изречене мере упозорења ТВ Прва и РТВ Крагујевац због приказивања програма у којима су кршена права малолетних особа.

4. Заштита права деце и малолетника

Такође, неопходно је да се Савет РЕМ-а што пре позабави питањем доношења регулативе која ће коначно омогућити заштиту права деце у медијским садржајима. Штитећи интересе власника медија и других политичких и економских групација, Савет РЕМ-а, од свог настанка 2003. до данас, није желео да пронађе начин да ово питање адекватно реши.

Заштита деце и малолетника спада у најважнија питања европске медијске регулативе и налази се у врху приоритета када су у питању обавезе влада држава чланица ЕУ и земаља које том чланству теже. Решавањем овог важног питања био би решен и проблем скаредних ријалити емисија које се годинама приказују у дневном програму када се испред ТВ-а налазе деца и малолетници.

 

Коментари (0)

Остави коментар

Нема коментара.

Остави коментар

Молимо Вас да прочитате следећа правила пре коментарисања:

Коментари који садрже увреде, непристојан говор, претње, расистичке или шовинистичке поруке неће бити објављени.

Није дозвољено лажно представљање, остављање лажних података у пољима за слање коментара. Молимо Вас да се у писању коментара придржавате правописних правила. Коментаре писане искључиво великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора или скраћивања коментара који ће бити објављени. Мишљења садржана у коментарима не представљају ставове УНС-а.

Коментаре које се односе на уређивачку политику можете послати на адресу unsinfo@uns.org.rs

Саопштења Акције Конкурси