Насловна  |  Актуелно  |  Вести  |  Правилник РЕМ-а се мора односити и на комерцијалне телевизије. Неприхватљиви преноси страначких скупова
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Smanji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Вести

19. 12. 2019.

Аутор: Ивана Предић Извор: Цензоловка

Правилник РЕМ-а се мора односити и на комерцијалне телевизије. Неприхватљиви преноси страначких скупова

Могућност неограничене функционерске кампање, правила током предизборне кампање само за РТС и РТВ, начин политичке промоције и проблематичан принцип једнакости странака, неки су од основих недостатака РЕМ-овог Нацрта правилника на које су указали представници цивилног друштва.

Главна замерка, коју су нагласили готово сви говорници на јучерашњем округлом столу посвећеном Нацрту правилника о начину извршавања обавеза јавних медијских сервиса током предизборне кампање, коме су присуствовали представници цивилног друштва, новинари и грађани, тицала се тога што се нови Правилник, за разлику од претходног из 2015. године, не односи на комерцијалне медије, већ обавезе прописује само јавним сервисима.

За комерцијалне медије РЕМ предвиђа необавезујућу Препоруку да, када извештавају о редовним активностима функционера, поведу рачуна о новинарској етици, професионализму и објективности. 

И поред тога што је ова примедба поновљена неколико пута, на њу чланови Савета РЕМ-а, случајно или намерно, нису одговорили.

Бојан Клачар из ЦЕСИД-а нагласио је да функционерска кампања, иако описана у Правилнику, треба да се уреди још прецизније, у складу са међународном праксом и документима.

„Странке генеришу велики број псеудодогађаја, који се рефлектују у медијима, због чега имамо неравноправност. Друга важна ствар јесте мониторинг, јер је неопходно да имамо увид како бисмо утврдили да ли су сви актери били равномерно заступљени. Ми ћемо предложити конкретне мере, попут увођења трипартитне верификације – да се упореди оно што имате ви, медији и агенција Ниелсен, која је мериторна за медијско тржиште“, казао је Клачар.

Он је указао и на то да ће, у складу са чланом 8, равномерно представљање свих изборних листа за савете националних мањина практично бити немогуће с обзиром на број листа који ће ићи до стотину, с чим се Горан Петровић, заменик председника Савета РЕМ-а сложио.

Неприхватљиви преноси страначких скупова

Раша Недељков, програмски директор организације ЦРТА, такође је указао на проблематичну одредбу која се односи само на јавне сервисе, али не и на електронске медије са националном покривеношћу, те замерио РЕМ-у да није препознао потребу да утиче на ограничавање присуства јавних функционера у информативним програмима током кампање.

ЦРТА је израдила сопствени Нацрт правилника, који садржи и одредбу да се информисање о редовним активностима функционера, који су истовремено кандидати или истакнути представници подносилаца изборне листе, у оквиру информативног програма врши текстуално, без аудио и видео снимка, у извештајима не дужим од два минута. 

ЦРТА је предложила и да се забрани емитовање страначких митинга, што РЕМ-овим Правилником није дефинисано.

За њих, али и за друге организације проблематично је опредељење РЕМ-а да се равномерна заступљеност кандидата у предизборном програму заснива на „принципу пропорционалне једнакости“, јер није јасно како ће се одређивати значај политичког субјекта.

ЈОШ ЈЕДНА ЈАВНА РАСПРАВА НАРЕДНЕ НЕДЕЉЕ

Јавна расправа о одредбама Правилника почела је 10. и трајаће до 24. децембра, до када сви заинтересовани могу да пошаљу предлоге и сугестије путем мејла javna.rasprava@rem.rs.

До краја тог периода биће одржана још једна јавна расправа, у понедељак, 23. или у уторак, 24. децембра, о чему у РЕМ-у треба да одлуче. Документ треба да буде завршен до 15. јануара 2020. године, након чега ће бити предат Министарству културе и информисања ради оцене уставности и законитости.

Чланица Савета РЕМ-а Оливера Зекић објаснила је да ће за предизборно време бити одлучујућ број освојених мандата на претходним изборима. То значи, како је навела, да не могу подједнако време да имају највећа странка и политички субјект који је основан непосредно пре избора. 

Ипак, она је оценила да су и Правилник и Препоруке тек нацрти, те да су сви предлози и препоруке добродошли, како би се дошло до најбољег решења.

Милан Антонијевић, директор Фонда за отворено друштво, упитао је чланове Савета због чега се нови правилник доноси пре избора чланова РЕМ-а, и указао на то да постоји потреба да РЕМ брже реагује када се емитери огреше о законе или правилнике.

Оливера Зекић је одговорила је да ће 27. децембра бити позната нова три члана Савета, али да нова два члана неће бити изабрана до краја године због процедура. Појаснила је да РЕМ, поштујући Закон о управном поступку, не може да реагује и састави извештај о прекршају пре рока од осам дана, и да се слаже да рок треба да се скрати. 

Додала је и да је потребно донети нови Закон о електронским медијима, јер је садашњи „анахрон“.

„Гомила ствари је требало много раније да се реши, а сада имамо само три месеца до избора. Ипак, заинтересовани смо да изађемо у сусрет и да се изменама закона тај рок сведе на минимум 96 сати“, навела је Оливера Зекић.

Иначе, ЦРТА је предложила да рок за реакцију Агенције за борбу против корупције буде пет дана, што је и прихваћено у недавно усвојеним изменама закона о тој агенцији, као и у изменама Закона о финансирању политичких активности. 

„Ми смо тражили исти рок и за РЕМ, јер сматрамо да је то огромна препрека за ефикасан рад. Тренд је да РЕМ све ређе реагује, а имамо све више случајева за које сумњамо да су кршење закона“, истакао је Раша Недељков.

Извештаји обавезни и за комерцијалне медије

За Немању Ненадића, програмског директора Транспарентности Србија, једно од најбитнијих питања је пракса преношења страначких скупова, коју сматра неприхватљивом, као и финансирање изборне кампање и обезбеђивање равноправности у медијима.

„Имамо сугестије да РЕМ треба да прати да ли су медији омогућили представљање свих учесника у изборном процесу под истим финансијским условима. Мислим да је потребно дефинисати шта значи ‘равноправно’ – да ли то значи да секунд треба да буде једнако наплаћен свима, под истим условима, или да се према свима примењује исти ценовник. Такође, ценовници би требало да се објаве јавно“, сматра Ненадић.

Оливера Зекић је пак мишљења да је објављивање ценовника задирање у финансијско пословање телевизија, те да емитери тај податак могу да прогласе пословном тајном.

Горан Петровић је оценио да овај посао треба ипак да ради Агенција за борбу против корупције, и да се такви предлози не регулишу овим актима. Упитан о надзору над програмима електронских медија, Петровић је рекао да је РЕМ технички опремљен и да ће се мониторинг вршити недељно.

И поред низа конструктивних предлога, Петровић је, ипак, оценио да до апсолутног баланса сигурно неће доћи у овом изборном циклусу.

Новинар Вукашин Обрадовић скренуо је пажњу члановима Савета на члан 10 Нацрта правилника, који се односе на обавезу јавног сервиса да доставља недељне извештаје РЕМ-у о објављеном предизборном програму и упитао зашто се тај члан не односи и на комерцијалне медије. 

Оливера Зекић је одговорила да је могуће да се та одредба прошири на све емитере којима је РЕМ издао дозволу.

Зоран Гавриловић из БИРОДИ-ја указао је да треба обратити пажњу и на то што се током избора спроводи негативна кампања.

У дебати су учествовале и представнице НУНС-а, ОЕБС-а, РТВ-а и грађана.

 

Коментари (0)

Остави коментар

Нема коментара.

Остави коментар

Молимо Вас да прочитате следећа правила пре коментарисања:

Коментари који садрже увреде, непристојан говор, претње, расистичке или шовинистичке поруке неће бити објављени.

Није дозвољено лажно представљање, остављање лажних података у пољима за слање коментара. Молимо Вас да се у писању коментара придржавате правописних правила. Коментаре писане искључиво великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора или скраћивања коментара који ће бити објављени. Мишљења садржана у коментарима не представљају ставове УНС-а.

Коментаре које се односе на уређивачку политику можете послати на адресу unsinfo@uns.org.rs

Саопштења Акције Конкурси