Насловна  |  Актуелно  |  Вести  |  Кршење Кодекса или буђење савести политичара и оних који шире мржњу према избеглицама?
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Smanji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Вести

04. 09. 2015.

Аутор: Тамара Скрозза Извор: Цензоловка

Кршење Кодекса или буђење савести политичара и оних који шире мржњу према избеглицама?

Да ли је објављивање фотографије мртвог дечака у крупном плану на насловној страни Политике таблоидизација и кршење етичких стандарда? Или се ради о жељи да се на овај начин коначно пробуди савест оних који имају моћ одлучивања, али и оних који шире мржњу према невољницима избеглим с Блиског истока?

 

Фотографија мртвог сиријског трогодишњака (страдалог надомак Бодрума у покушају да се на претовареном броду, заједно с породицом, докопа грчке обале), која је 2. септембра преплавила интернет, нашла се већ сутрадан на страницама водећих светских дневних листова, али и на насловној страни “Политике” — у највећем могућем формату, са свим језивим и потресним детаљима.

Да ли је објављивање ове фотографије таблоидизација, нека чудна врста некрофилије, кршење новинарских стандарда и Кодекса? Или је пак реч о жељи да се, графичким приказом последица зла и европске неорганизованости, коначно пробуди савест оних који имају моћ одлучивања, али и оних који шире мржњу према невољницима избеглим с Блиског истока?

Формално-правно, призори мртве деце не би требало да се нађу у дневној штампи, или макар не на насловним странама, где су доступни најширем кругу како читалаца, тако и оних који “само пролазе” поред киоска. По узору на етичке кодексе међународних новинарских организација, и Кодекс новинара Србије у том је смислу врло експлицитан:

“Новинару је забрањено да користи непримерене, узнемиравајуће, порнографске и све друге садржаје који могу имати штетан утицај на децу.” (Кодекс новинара Србије, Поглавље ИВ, тачка 4)

Исти документ осврће се и на достојанство жртава, позивајући новинаре да “поштују и штите права и достојанство деце, жртава злочина, особа са хендикепом и других угрожених група”.

Исто тако, ако се узме у обзир велики број одредаба које се тичу заштите приватности одраслих, деце, па и мртве деце, јасно је да је објављивање ове фотографије у пуном формату “ходање по танкој жици”, ако не и чисто кршење Кодекса.

Међутим, медијска етика није тако црно-бела и јасно разграничена област као што можда на први поглед изгледа. Фотографија мртвог детета јесте кршење новинарских кодекса, у шта се у више наврата могла уверити и домаћа јавност.

Један од најдрастичнијих примера било је објављивање фотографије мртвог Е. Б. снимљеног у отвореном погребном ковчегу у марту 2012. Иако су фотографију листу “Блиц” уступили родитељи детета, односно објављена је уз њихову сагласност, Комисија за жалбе Савета за штампу одлучила је тада да је у питању кршење Кодекса.

Неспорно је да новинари и уредници “Политике”, за разлику од многих других, и те како воде рачуна о томе. Лист којем се много шта може замерити у овом тренутку, један је од ретких који, рецимо, није објавио фотографије погинулих у недавном терористичком нападу у Турској, и који извештавајући о трагедијама практично никада не објављује ништа више од покривених тела.

Ако се то има у виду, јасно је да мртав дечак Ајлан Кудри није освануо на насловној страни зато што уредници не знају шта се сме, а шта не сме. Напротив.

Спор у којем су сви у праву

Истог дана када и “Политика”, фотографије утопљеног сиријског дечака објавио је и британски “Индипендент”, који ту своју одлуку образлаже већ у наслову “Ако ови невероватно моћни снимци мртвог сиријског дечака насуканог на обалу не могу да промене став Европе према избеглицама, шта може?”

У тексту се потом наводи:

Фотографија мртвог сиријског трогодишњака (страдалог надомак Бодрума у покушају да се на претовареном броду, заједно с породицом, докопа грчке обале), која је 2. септембра преплавила интернет, нашла се већ сутрадан на страницама водећих светских дневних листова, али и на насловној страни “Политике” — у највећем могућем формату, са свим језивим и потресним детаљима.

Да ли је објављивање ове фотографије таблоидизација, нека чудна врста некрофилије, кршење новинарских стандарда и Кодекса? Или је пак реч о жељи да се, графичким приказом последица зла и европске неорганизованости, коначно пробуди савест оних који имају моћ одлучивања, али и оних који шире мржњу према невољницима избеглим с Блиског истока?

Формално-правно, призори мртве деце не би требало да се нађу у дневној штампи, или макар не на насловним странама, где су доступни најширем кругу како читалаца, тако и оних који “само пролазе” поред киоска. По узору на етичке кодексе међународних новинарских организација, и Кодекс новинара Србије у том је смислу врло експлицитан:

“Новинару је забрањено да користи непримерене, узнемиравајуће, порнографске и све друге садржаје који могу имати штетан утицај на децу.” (Кодекс новинара Србије, Поглавље ИВ, тачка 4)

Исти документ осврће се и на достојанство жртава, позивајући новинаре да “поштују и штите права и достојанство деце, жртава злочина, особа са хендикепом и других угрожених група”.

Исто тако, ако се узме у обзир велики број одредаба које се тичу заштите приватности одраслих, деце, па и мртве деце, јасно је да је објављивање ове фотографије у пуном формату “ходање по танкој жици”, ако не и чисто кршење Кодекса.

Међутим, медијска етика није тако црно-бела и јасно разграничена област као што можда на први поглед изгледа. Фотографија мртвог детета јесте кршење новинарских кодекса, у шта се у више наврата могла уверити и домаћа јавност.

Један од најдрастичнијих примера било је објављивање фотографије мртвог Е. Б. снимљеног у отвореном погребном ковчегу у марту 2012. Иако су фотографију листу “Блиц” уступили родитељи детета, односно објављена је уз њихову сагласност, Комисија за жалбе Савета за штампу одлучила је тада да је у питању кршење Кодекса.

Неспорно је да новинари и уредници “Политике”, за разлику од многих других, и те како воде рачуна о томе. Лист којем се много шта може замерити у овом тренутку, један је од ретких који, рецимо, није објавио фотографије погинулих у недавном терористичком нападу у Турској, и који извештавајући о трагедијама практично никада не објављује ништа више од покривених тела.

Ако се то има у виду, јасно је да мртав дечак Ајлан Кудри није освануо на насловној страни зато што уредници не знају шта се сме, а шта не сме. Напротив.

Ови снимци су подсетник да, док се европски лидери све упорније труде да спрече избеглице и мигранте да дођу у Европу, све више њих умире у очајничким покушајима да побегну од прогона и буду на сигурном. Одлучили смо да их објавимо због тога што је у поплави фраза о ‘кризи с мигрантима’, лако заборавити реалност и ситуацију у којој се налазе избеглице.”

Слична аргументација појавила се и на друштвеним мрежама, где је “шеровање” фотографије утопљеног трогодишњака изазвала изузетно жучну дебату. Док једни упозоравају на кршење достојанства и могућност да људи у једном тренутку једноставно постану “имуни” на снимке лешева, други напомињу да је у атмосфери растуће ксенофобије, па и расизма, та несумњиво моћна фотографија симбол борбе једног народа и трагедије људи који нигде нису пожељни.

Колико год то звучало нелогично, и једна и друга страна су у праву. Да, ово је фотографија којом се крши право Ајлана Кудрија да макар почива у миру. Он за сва времена остаје упамћен не као весели трогодишњак какав је вероватно био, него као дечак који, успаван за сва времена, лежи на бодрумској плажи у водом натопљеној одећи, лица положеног у песак, с ципелицама у првом плану.

Да, ово је фотографија која је неописиво потресна, што има разноразне последице по оне до којих је дошла. Истовремено, то је фотографија која је симбол и која би заиста могла да пробуди успавану савест европских моћника. У том смислу, аргументација која иде у прилог објављивању и “шеровању” много је јача, јер глобални јавни интерес и потреба да се промени став о избеглицама, далеко надмашују чак и право на приватност и достојанство жртве.

Са шминком или без ње

Важно је ставити фотографије у контекст

Ејдан Вајт, директор Мреже етичког новинарства из Лондона, рекао је за Цензоловку да је извештавање о избегличкој кризи један од најтежих изазова данас за уреднике и новинаре, јер је то питање које погађа све.

“У овом случају види се утицај фотографија које медији објављују. У зависности од начина на који се користе, оне могу да покажу хуманост, односно саосећање са жртвама или супротно од тога — да имају дехуманизујући ефекат, ако се, на пример, баве само бројевима (избеглих).

Изазов је за уреднике и медије како да испричају причу. Уредници морају да пазе како ће то урадити и морају имати у виду да могу да проузрокују штету ако то учине на нехуман или неистинит начин.

Апсолутно је важно да се слике које се објаве ставе у контекст, да се објасни зашто се оне користи на тај начин.” (Т. О.)


Ту, међутим, долазимо до “Политике” и њене насловне стране. Фотографију утопљеног дечака објавио је и “Блиц”, али — као и други светски медији — у много мањем формату, мањој резолуцији и незумирану, у тренутку док дечаку прилазе турски војници или док га један војник износи из воде. “Политика” се одлучила за директнији приступ, без много “шминке”, сасвим у складу с вишедневним позивањем тог листа на буђење савести европских земаља или као “испит људскости за ЕУ”.

Чудно је ипак то што се на ову неулепшану верзију одлучио баш лист који и те како води рачуна о етичким стандардима и који врло опрезно приступа објављивању фотографија мртвих људи. Чудно је такође то што су о емоцијама својих читалаца водили рачуна како најугледнији светски медији, тако и домаћи таблоиди (иначе немилосрдни према било чијим осећањима), али не и “Политика”.

Било би у најмању руку неумесно да се тој уредничкој одлуци “учитава” значење које она можда нема, али је неспорна чињеница да је у питању дискутабилан потез — тим пре што се уредништво “Политике” није отворено изјаснило о разлозима објављивања тог снимка, као што су то учиниле колеге из “Индипендента”.

Коначно, овај потез “Политике” сваки читалац оцениће на свој начин — баш као што је и сваки корисник друштвених мрежа имао став о њеном присуству на Фејсбуку или Твитеру. Ипак, као људи који имају директан утицај на оно што ће у њиховим медијима бити објављено и, као такво, директно утицати на јавно мњење, уредници би у данима када ће се трагични снимци умножавати, требало да поведу рачуна о граници до које желе да иду.

Јер, нажалост, зла и несреће све је више, и само је питање дана када ће на турским обалама осванути неке нове ципелице, сасвим згодне да их тамо неки уредник, тамо неких новина или тамо неке друштвене мреже, прогласи симболом.

 

Коментари (0)

Остави коментар

Нема коментара.

Остави коментар

Молимо Вас да прочитате следећа правила пре коментарисања:

Коментари који садрже увреде, непристојан говор, претње, расистичке или шовинистичке поруке неће бити објављени.

Није дозвољено лажно представљање, остављање лажних података у пољима за слање коментара. Молимо Вас да се у писању коментара придржавате правописних правила. Коментаре писане искључиво великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора или скраћивања коментара који ће бити објављени. Мишљења садржана у коментарима не представљају ставове УНС-а.

Коментаре које се односе на уређивачку политику можете послати на адресу unsinfo@uns.org.rs

Саопштења Акције Конкурси