Насловна  |  Актуелно  |  Вести  |  Вреди ли бити редован платиша
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Smanji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Вести

04. 08. 2014.

Аутор: Ј. Антељ Извор: Политика

Вреди ли бити редован платиша

Да ли ћемо и даље бити држава која брине, изгледа, само о онима који не измирују на време своје рачуне и због тога не сносе никакве последице

 Опраштање дугова, отписивање камата, плаћање на рате, репрограми на 100 начина, па и последње укидање РТВ претплате потпуно су разбеснели грађане који редовно плаћају своје рачуне. Ко је онда у праву, они грађани који се одричу свега да би измирили обавезе или они који на све начине то избегавају, потпуно сигурни да ће им „грехови” бити опроштени. Или макар преполовљени.

Податак да је РТВ претплату редовно плаћало отприлике милион грађана довољан је да се направи рачуница. За десет година свако од њих је за ову обавезу издвојио око 60.000 динара, за разлику од оних који су претплату платили понекад или баш никад. И са правом питају - спрема ли држава неки план за овај њихов непланиран трошак. Да ли ће можда тај новац пребацити за њихове будуће месечне обавеза за електричну енергију, да ли се неко случајно сетио да овај милион платиша буде ослобођен плаћања будуће ТВ таксе на макар годину дана? Да ли ћемо и даље бити држава која брине, чини се, само о онима који не измирују на време своје обавезе и због тога не сносе никакве последице.

Потрошач је истраживао и међу великим компанијама како оне гледају на овај проблем и да ли се и њима чини да смо далеко од успостављања финансијске дисциплине. Велика предузећа сваљују кривицу и на медије који једноставно, кажу, више пажње посвећују дужницима, него што промовишу обавезу сваког грађанина на чију је адресу испостављен неки рачун - да плаћају обавезе.

- У региону Шумадије и западне Србије потрошачи углавном имају развијену свест о редовном плаћању рачуна. Мањи број не извршава своје обавезе из опште познатих разлога, тешке економске ситуације, али постоје и врло платежни потрошачи који једноставно не плаћају. Менталитет људи у овим крајевима не дозвољава да дугују превише јер ће, сигурни су, једног дана морати да плате (или не?). Када се зарачуна и камата, накнада за судске извршитеље и све друге таксе неупоредиво је лакше и исплативије редовно сервисирати настале обавезе - каже Зоран Николић, потпредседник Националне организације потрошача и председник Удружења у1087 ďотрошача Крагујевац. Он наводи да је познато да ЕПС одобрава попуст од пет одсто за редовне платише.

- Према нашим сазнањима не постоји сличан начин награђивања редовних платиша у ширем региону централне Србије. Генерално, неопходно је створити систем наплате који ће просечном потрошачу омогућити да плати оно што је потрошио, али и да се прекине са праксом „кажњавања” редовних платиша. На овај начин непосредно се поручује да редовно измиривање обавеза није у реду, чиме се угрожава и пословање свих јавних и јавнокомуналних предузећа који пружају услуге од општег економског интереса - каже он..

У НОПСу наводе да је обећање које је Влада Србије дала пре нешто више од годину дана о укидању телевизијске претплате довело до знатног пада наплате РТВ претплате. Процењује се да је тек око трећине грађана плаћа, што је и ниво који важи у Шумадији. Међутим, сама најава увођења посебне таксе од 500 динара већ почетком 2016. године отвара нове полемике у вези са поменутом дажбином. Није битна промена назива, већ суштина - одредити се према стварању јавног сервиса који, неспорно, треба да постоји у нашој земљи и да буде потпуно независан од актуелне власти и политичког утицаја. Јелица Антељ

Беогас: нема повлашћених

Александар Предраговић, директор дистрибуције у компанији „Беогас” каже да је за разлику од јавних предузећа у приватним компанијама попут њихове систем наплате мало строжи. Наиме, нема повлашћених, а као награда онима који плаћају сматра се редовна испорука и квалитетан гас. - Гас је роба, који и ми купујемо и уколико не платимо добављачу купцу нећемо моћи да је испоручимо. И у нашој фирми је било борбе око наплате потраживања, мењали смо чак и запослене на тим местима и можемо се похвалити да је тај проценат у прошлој години износио 99,36 одсто. Толеришемо неплаћање до једне границе, али уколико имамо купца који се оглушује о сва наша упозорења идемо и на утужења, па на крају и на прекид испоруке - каже наш саговорник из „Беогаса”. Он каже да је чињеница да смо као држава годинама уназад популарисали неплаћање рачуна из више разлога, али да ће ускоро престати таква пракса уколико компаније желе напред.

СатТракт: бринемо о корисницима

У телекомуникационој компанији „СатТракт” из Бачке Тополе која пружа услуге кабловске телевизије и интернета у већем делу Војводине имају искуство да корисници све теже плаћају рачуне. Иако је један од важних разлога тешка економска ситуација, показало се, кажу, да су корисници у мањим срединама коректне платише, па и ако остану дужни, труде се да заостале обавезе што пре измире. - Наплата нам је готово 100 одсто и немамо никакве посебне методе са којима се служимо да бисмо остварили наплату на време. Доследни смо, испоручујемо своје услуге на време и у квалитету који је уговором гарантован, што корисници знају да цене. Искључујемо оне који не плаћају рачуне, јер је то начин да им се дуг не нагомилава, због чега могу да се нађу у још тежој ситуацији - каже Јанош Жембери, власник „СатТракта”.

Инфостан: попусти за уредне платише

Од почетка акције репрограма дуга „Инфостану”, у првих месец и по дана потписано је четири хиљаде о признању дуга и отплати на рате у износу од 525 милиона динара, саопштили су у овом предузећу. Трећина корисника определила се за плаћање дуга у целости приликом чега им је отписано 15 одсто дуговања. Репрограм дуговања према „Инфостану”, како је „Политика” већ писала, до сада је чини се најлибералнији у историји обједињене наплате рачуна за комуналије у Београду. Јер, према информацијама које смо добили у овом предузећу, могу да га потпишу апсолутно сви дужници који су закључно са априлом ове године имали најмање шест неплаћених рачуна. На сајту овог предузећа захваљују уредним платишама и уз редовне попусте их подсећају да су у току акције и попусти за разне догађаје, спортске активности, карте за позориште, учлањење у АМСС…

ЕПС снабдевање: упозорење, па обустава

Побољшање односа са купцима, а посебно са онима који редовно измирују своје рачуне приоритет је у пословању „Електропривреде Србије”. У августу прошле године померањем рока за редовно плаћање утрошене електричне енергије за домаћинства са 20. на 25. у месецу ЕПС је изашао у сусрет купцима који редовно плаћају рачуне за струју. У овој години ЕПС ће одобрити две милијарде динара на име попуста од пет одсто за плаћање утрошене електричне енергије до 25. у месецу, кажу у овом предузећу. Прошлогодишњи репрограм дугова, објашњавају, десио се у тренутку када је дошло до раздвајања дистрибуција и снабдевања ради отварања тржишта и поштовања Закона о енергетици и зато је било потребно рашчистити старе дугове. „ЕПС снабдевање” уредно предузима све законом предвиђене могућности за наплату дуга. То подразумева достављање упозорења пред обуставу електричне енергије, а у случају неплаћања и после опомене, обуставља се испорука електричне енергије. Уколико ни ова мера не доведе до наплате потраживања, покреће се поступак наплате правним путем, наводе у ЕПСу.

Телеком Србија: плаћање на рате

Грађанима који редовно измирују своја дуговања, а нађу се у ситуацији нису у могућности да плате рачун одобравамо им плаћање на рате, кажу у „Телекому Србија”. Не праве разлику између потрошача, без обзира на то да ли измирују своје обавезе или не. Рачун мора да се у1087 ďлати и уколико то не учине у предвиђеном року, телефон се искључује. Наплативост потраживања ове компаније је око 99 одсто.

 

Коментари (0)

Остави коментар

Нема коментара.

Остави коментар

Молимо Вас да прочитате следећа правила пре коментарисања:

Коментари који садрже увреде, непристојан говор, претње, расистичке или шовинистичке поруке неће бити објављени.

Није дозвољено лажно представљање, остављање лажних података у пољима за слање коментара. Молимо Вас да се у писању коментара придржавате правописних правила. Коментаре писане искључиво великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора или скраћивања коментара који ће бити објављени. Мишљења садржана у коментарима не представљају ставове УНС-а.

Коментаре које се односе на уређивачку политику можете послати на адресу unsinfo@uns.org.rs

Саопштења Акције Конкурси