Насловна  |  Актуелно  |  Вести  |  Маркетиншке звезде на политичком пољу
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Smanji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Вести

31. 03. 2014.

Аутор: Александар Ђорђевић, Слободан Георгијев, Ана Новаковић, Мелиса Скендер Извор: Време

Маркетиншке звезде на политичком пољу

Странка Александра Вучића, преко високог партијског функционера Горана Веселиновића, ушла је у простор медијског оглашавања након доласка на власт 2012. године, потискујући демократе који су суверено владали овим тржиштем, сазнаје БИРН.

Деловање рекламних агенција које су под директном политичком контролом један је од кључних узрока за појаву аутоцензуре и ограничавања слободе изражавања у српским медијима.

За разлику од других тржишта, карактеристика Србије је да у послу посредовања у продаји огласног простора медијима водећу улогу имају агенције које су у власништву људи из врха српске политике.

Иако профит који се остварује продајом реклама није занемарљив фактор, суштина овог механизма је у контроли медија и стављања јавних гласила под контролу владајућих структура.

У прилог овоме говоре и драматичне промене које су погодиле маркетиншко тржиште после смене власти 2012. године, а у којима су значајну улогу одиграли људи блиски Српској напредној странци.

Истраживање БИРН-а показује да су у претходне две године најмање четири компаније, чији је годишњи буџет за оглашавање између девет и десет милиона евра, напустиле до тада неприкосновену агенцију лидера ДС-а Драгана Ђиласа, Дајрект медија, и склопиле нове уговоре са агенцијама окупљеним око Срђана Шапера, некада члана Председништва ДС-а.

У овај пул улази и агенција Секонд, која је регистрована у новембру 2012. године, а иза чијег оснивања, према сазнањима БИРН-а, стоји Горан Веселиновић, члан Главног одбора Српске напредне странке и бивши послодавац Александра Вучића.

Ова агенција ускоро добија значајне клијенте, попут Банке Интеза, која је претходно користила услуге Дајрект медије.

"Седео сам у једном београдском кафићу са пријатељима када ми је Горан Веселиновић, кога сам познавао одраније, предложио да оснујем фирму. Деловало ми је као интересантна идеја и прихватио сам", овако Милош Јовановић, млади програмер из Ниша, описује за БИРН како је у новембру 2012. године основао агенцију Секонд, која се бави продајом рекламног простора.

 

Јовановић, који се никада пре и после тога није бавио маркетингом, неколико месеци касније препушта свој удео фирме директорки Секонда Сањи Лаловић, познаници Горана Веселиновића.

БИРН је у вези са овим разговарао са Веселиновићем, који је негирао да познаје Јовановића и да има било какве везе са оснивањем Секонда. Истог дана, Јовановић је видно узнемирен, у новом разговору за БИРН одбио да изнесе детаље око оснивања Секонда и тврдио да са новинаром БИРН-а никад пре тога није разговарао.

Веселиновић се донедавно бавио искључиво пословима промоције, у својој пи-ар агенцији Рајт, која је водила изборну кампању напредњака 2012. године и пре тога кампању Српске радикалне странке 2008. године. Он инсистира да је пи-ар и даље његов једини посао и да са тржиштем оглашавања нема никакве везе.

Пет власника рекламних агенција са којима је БИРН разговарао током рада на овом истраживању кажу да моћ Веселиновића лежи у томе што се он препознаје као човек од највећег поверења најмоћније странке у Србији, који медијима влада из сенке.

Владимир Андонов, власник агенције Компани, код кога је Веселиновић својевремено радио каже: "Увек је било политичких притисака на оглашиваче са којом ће агенцијом да склопе уговор, али сам се надао да ће се после 2012. године разбити монопол на тржишту који су имали Ђилас и Шапер. Десило се супротно. Никада није било горе, немогуће је сада доћи до посла. Сви иду код Шапера и Горана Веселиновића, јер ту препознају нови центар моћи."

Други власник агенције, који је желео да остане анониман, каже да политички утицај на медије и тржиште оглашавања постоји још од пада Милошевића.

"Сада је систем усавршен. Суштина целог посла је контрола медија и пара које се ту зарађују. Од тада па до Веселиновића медији су већ научени да слушају, то је утабана стаза", закључује он.

"Зашто ме уопште ово питате", негодовао је Веселиновић када је БИРН тражио коментар на тврдње да је он кључна фигура у пословима везаним за медије. "Не бавим се медијима, и немам однос са Владом Србије, за разлику од претходних гарнитура."

И Срђан Шапер негира да је у пословном партнерству са Веселиновићем.

"Господина Веселиновића, као и велику већину колега које послују у рекламним, медијским или пи-ар агенцијама у Србији познајем дуги низ година. Нисмо имали прилику да сарађујемо ни пре ни после 2012. године."

Демократски изум: Тржиште оглашавања у Србији износило је 2001. године свега 30 милиона долара, а 2008. године оглашивачи у Србији су за рекламу на телевизији, радију и у новинама издвајали скоро седам пута више новца, преко 206 милиона долара. Када је наступила економска криза, ова сума је пала на 170 милиона долара.

Паралелно са експанзијом маркетиншког тржишта успостављене су оглашивачке империје чији су власници били високи функционери ДС-а или људи блиски странци. Као највећи играчи издвајају се Драган Ђилас, са Дајрект медијом, Срђан Шапер, власник неколико агенција међу којима је највећа Универзал медија, и Бранимир Димитријевић Туцко, Шаперов партнер и власник агенција Медија пул и Медија џобс.

Владимир Андонов, који је у послу оглашавања скоро 20 година, каже да су Драган Ђилас и Срђан Шапер од 2003. године преузели примат у послу оглашавања. У таквој ситуацији друге агенције биле су принуђене да се удружују како би могле да им парирају.

"Током 2003. године сам основао непрофитни пул где су чланови били сви они који из неког разлога нису хтели или нису могли да раде са Ђиласом или Шапером", каже Андонов.

У периоду између 2008. и 2012. године, објашњава Андонов, Ђиласова фирма је постала толико доминантна да је 2010. године Шаперов Мекен приступио његовом пулу са идејом да заједнички парирају конкурентну.

"Убрзо потом, моја агенција је нагло почела да губи клијенте, па сам изашао из пула 2012", каже Андонов.

Уз материјалну добит остварену у овом уносном послу, владајуће структуре су стекле и индиректну контролу над медијима пошто су медији у великој мери били зависни од пословних уговора са Ђиласом и Шапером.

И Ђилас и Шапер у разговору за БИРН негирају да су се бавили утицајем на медије кроз рад својих компанија и истичу да се буџети за оглашавање деле према реалним прорачунима и да клијенти који троше новац на рекламе не могу бити обманути.

Једини прави утицај је политички, каже Ђилас. "Видите како ме сада третирају медији када нисам на власти", додаје он.

Срђан Шапер каже: "Теза да су агенције чији сам власник могле да утичу на медије неком врстом условљавања буџета за оглашавање политичком подобношћу медија појављивала се у појединим описима медијске сцене у Србији, и то увек паушално, и без доказа."

Престројавање у ходу: Промена на врху државе 2012. године поклопила се са пословним одлукама неких великих оглашивача да или прекину или не обнове уговоре са Ђиласовом Дајрект медијом. Док компаније наводе пословне разлоге за промену партнера, у свету маркетиншких агенција и медија ово се тумачи као сељење центра моћи према новим властима које оличава Горан Веселиновић, нови партнер Срђана Шапера.

Драстичне промене на тржишту оглашавања за БИРН је потврдила и директорка Рингијера, који издаје "Блиц", "Ало" и недељник "НИН", Јелена Дракулић Петровић.

"Једна агенција је знатно ослабила по броју клијената, а други пул је ојачао", рекла је за она за БИРН.

Из документа који је БИРН добио од једног београдског медија може се видети да на оглашивачком тржишту највећи проценат клијената држе два пула агенција. Један пул чине агенције окупљене око Дајрект медије, док је други пул састављен од осам агенција, међу којима су и агенције Срђана Шапера, Бранимира Димитријевића, и Секонд, иза које стоји Горан Веселиновић.

У писменом одговору на БИРН-ово питање да ли се заиста агенција Секонд налази у његовом пулу, Шапер је рекао да не може да коментарише пословне субјекте који нису у његовом власништву. Власници агенција Медија џобс и Медија хаус одбили су разговор за БИРН.

Секонд веза са напредњацима: Агенција Секонд је основана 14. новембра 2012. године, а основали су је Милош Јовановић и Срђан Лековић. Већ у јануару 2013. године Лековић уступа 50 одсто свог власништва Сањи Лаловић, а Милош Јовановић то чини у октобру исте године. Сања Лаловић је у прошлој изборној кампањи за Српску напредну странку радила послове медијске стратегије и планирања.

Када је новинар БИРН-а у фебруару 2014. године назвао једног од двојице оснивача Секонда, Јовановића, он је рекао да га је Горан Веселиновић позвао да оснује агенцију.

Веселиновић је у разговору за БИРН негирао да познаје Јовановића и да има било какве везе са оснивањем Секонда. У поновном разговору са Јовановићем он је одбио да потврди првобитну изјаву и тврдио је да са новинаром БИРН-а пре тога није ни разговарао.

Другог оснивача Секонда, Лековића, позвала је да оснује агенцију нека жена, чији идентитет он није желео да открије. "Није битно њено име, учинио сам пријатељици услугу, иступио сам рано, никада се нисам бавио тим послом нити знам шта је са том фирмом", каже он.

Андонов, у чијој агенцији је некада радила и Сања Лаловић, каже: "Моја агенција је осмишљавала медијски план за СНС на изборима 2012. године. У име агенције главна особа за тај посао била је Сања Лаловић. Њу је после позвао Веселиновић да пређе у Секонд."

Сања Лаловић је на питања БИРН-а о пословању агенције Секонд и њеном пословном односу са Веселиновићем одговорила електронском поштом: "Прочитала сам ваша питања и закључила да сва спадају у домен регуларног приватног пословања, тако да не налазим ниједан разлог зашто да на њих одговарам."

Када је БИРН питао Веселиновића да ли је довео Сању Лаловић у Секонд, он је још једном рекао да нема никакве везе са том агенцијом и да је једини правни субјект у његовом власништву пи-ар агенција Рајт.

"То што некога познајем дуго, и што сам некоме некад помогао, то нема везе са послом", прокоментарисао је.

Међутим, БИРН је дошао и до других сазнања која повезују Веселиновића са Секондом.

Адвокатска канцеларија његове супруге Невене Веселиновић обавља правне послове за фирме Секонд и Рајт. Тачније, документација АПР-а показује да је адвокат Снежана Сладаковић, запослена у адвокатској канцеларији Веселиновић, поднела захтев за промену података власништва и за Рајт и за Секонд, као овлашћено лице обе фирме крајем прошле године.

Даље, обе агенције се налазе у пословном центру Ерпорт сити. Тако су и регистроване у АПР-у, али се само Рајт појављује као закупац оба простора до тренутка објављивања овог текста, каже извор БИРН-а који је желео да остане анониман, а имао је увид у документацију.

Јасмина Стојанов, директорка и власница 30 одсто агенције Рајт, међутим, негира да Рајт плаћа простор уместо Секонда и да са овом агенцијом има било какав однос.

Медијско ћутање: Иако сви уредници најзначајнијих медија са којима је БИРН разговарао негирају да рекламне агенције у рукама људи блиских власт могу да утичу на слободу медија, Европска унија и Влада Сједињених Америчких Држава имају сасвим другачији став о слободи говора у Србији.

У извештају Европске комисије о напретку Србије у 2012. години, у делу који се односи на слободу изражавања наводи се: "Приступ оглашавању у медијима је и даље под контролом малог броја економских и политичких актера, што подразумева значајан ризик од утицаја на медије и од самоцензуре."

У извештају Владе Сједињених Америчких Држава о стању људских права у Србији за 2013. годину, у делу који се односи на слободу говора и цензуру наводи се да су медији због економских притисака рекламних агенција подложни аутоцензури:

"Пошто су медији у великој мери зависни од оглашавања, отвара се доста простора рекламним агенцијама да утичу на њих, пре свега кроз нетранспарентне уговоре, неравноправне услове у тим уговорима и кроз неравномерне прерасподеле средстава из јавних фондова и фондова за оглашавање под државном контролом (из јавних компанија и локалних самоуправа)".

Председник независног удружења новинара Србије (НУНС) Вукашин Обрадовић сматра да су маркетиншке агенције један од важнијих канала преко којих се врши притисак на медије:

"Медији, уместо да се боре против корупције, постали су део коруптивног ланца – јавно предузеће закључи уговор са маркетиншком агенцијом, а ова купује простор на неком медију, и тако сте заштитили своје интересе у том медију, то су политички, а не економски интереси. Простор за злоупотребу много је већи у јавним предузећима, али агенције могу да манипулишу и на приватном тржишту. Агенције на основу истраживања нуде простор и време на разним телевизијама, а када имате на десетине сличних медија, ту могу да одлучују нијансе. То је оно што плаши уреднике, јер они знају да када пишу против ДС-а, да ће се Ђилас одлучити за други медији. Иста је ситуација и са Веселиновићем и његовом агенцијом Рајт."

БИРН је, истражујући утицај маркетиншких агенција на слободу медија, како под демократама тако и после њихове смене, контактирао уредничке тимове српских медија. Најотворенији за разговор били су уредник листа "Данас" Зоран Пановић и уредник листа "Информер" Драган Вучићевић.

Пановић каже да рекламне агенције немају утицаја на уређивачку политику његовог листа и сматра да у "Данасу" нема аутоцензуре узроковане чињеницом да политичари воде рекламне агенције.

Власник и главни уредник "Информера", Драган Вучићевић, и директор куће која издаје "Информер" Дамир Драгић, нису крили да неке рекламе обезбеђују преко Горана Веселиновића.

"Ове године Имлек ће ићи са... не знам како да их зовем, медија пул, ићи ће преко Горана који је у саставу медија пула Горана Веселиновића. (...) То је легална прича. Ево о чему се ради. Они су смислили медија пул у који је ушло више агенција... јер уместо да иду сами, иду заједно... и кажу ми ћемо код тебе да потрошимо 15 милиона ове године и ја њима морам да дам највећи попуст", објашњава Драгић.

Он потврђује да су и Банку Интеза добили преко истог пула прошле године.

Веселиновић, међутим, каже да никада није уговарао никакве рекламе, нити да познаје Драгића.

На питање упућено Драгану Вучићевићу да ли је могуће да Горан Веселиновић може да искористи политички утицај како би контролисао медије, он одговара: "Глупо је да то ја причам, ја Горана познајем пуно година и он није такав човек. Људи се кваре и мењају, али ја не мислим да ће он тако да се понаша. Мислим да чак нема ни мандат да се тако понаша. И стварно не знам, а требало би да знам, да он зове новинаре и каже ово смеш, а ово не смеш."

Вучићевић подсећа: "Да је Тадић остао на власти, никад не бих могао да оснујем новине."

Ово истраживање је настало уз финансијску подршку пројекта Соутх Еаст Еуропеан Медиа Обсерваторy кога је подржала Европска Унија. Садржај овог истраживања представља одговорност БИРН Србија и ни на који начин се не може приписати ставовима Европске Уније.

 

Коментари (1)

Остави коментар
сре

02.04.

2014.

_nobody_ [нерегистровани] у 13:00

Trouble shooting dismissed!

"Никога ништа не интересује да научи о самим механизмима манипулације медијима, а онда се сви као нешто жалимо на њих. О криминалу који то прати и да не говорим."

_nobody_

Одговори

Остави коментар

Молимо Вас да прочитате следећа правила пре коментарисања:

Коментари који садрже увреде, непристојан говор, претње, расистичке или шовинистичке поруке неће бити објављени.

Није дозвољено лажно представљање, остављање лажних података у пољима за слање коментара. Молимо Вас да се у писању коментара придржавате правописних правила. Коментаре писане искључиво великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора или скраћивања коментара који ће бити објављени. Мишљења садржана у коментарима не представљају ставове УНС-а.

Коментаре које се односе на уређивачку политику можете послати на адресу unsinfo@uns.org.rs

Саопштења Акције Конкурси