Насловна  |  Актуелно  |  Вести  |  Куповина и продаја телевизијских права
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Smanji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Вести

06. 02. 2014.

Извор: Политика

Извештај Савета за борбу против корупције Владе Републике Србије о притисцима и контроли медија (септембар 2011) #15

Куповина и продаја телевизијских права

За Министарство пољопривреде „Communis” је радио креирање пројекта комуникације „Ми дајемо” за 15.000 евра и производњу 26 ТВ емисија „Агро прогнозе” за 26.000 евра.

 

Пронађен је и један касније раскинут уговор за исте емисије, али са другом агенцијом – „Media S SMVG”, чији је власник такође Станковић. Поред тих уговора, агенција је 2008. године пружала специјализоване услуге у информисању Министарству културе за 2,68 милиона динара и радио спотове за Министарство трговине и услуга (2,6 милиона динара), у циљу развоја трговине у Србији. „Аеродром Београд” је такође ангажовао „Communis” у 2008. години за маркетиншки наступ и израду филмова, а вредност уговора износила је 93.915 евра.

Значајно место на тржишту реклама и маркетинга имају агенције у којима удео у власништву има Драган Ђилас, градоначелник Београда и заменик председника Демократске странке. Ђилас је власник четвртине удела у маркетиншкој агенцији „Multikom group”, у којој је некада имао половину удела, али данас другу четвртину има Милица Делевић, шефица Канцеларије за европске интеграције Владе Србије.

Предузеће „Multikom group” основано је 2004. године, а бави се пословима везаним за оглашавање у медијима, закуп медијског простора, финансирање продукција, куповину и продају телевизијских права...

„Мултиком” поседује уделе у другим агенцијама и то 93 одсто у агенцији „Direct media”, која се такође бави продајом рекламног простора. Чланице ове групе су и три фирме са називом „Direct media” које послују у Македонији, Босни и Црној Гори, са седиштима у Скопљу, Сарајеву и Подгорици.

„Мултиком група” је већински власник домаћих предузећа „Spark Event Promotion”, предузећа за промотивне активности, „Sports ADD” за књиговодство, „Big Print” за штампање и „Frendee” за трговину преко интернета, док продукцијска кућа „Emotion”, у којој је „Мултиком” све донедавно био сувласник са 49 одсто, реализује најскупље телевизијске програме, попут „Великог брата”, „48 сати свадба”, „Све за љубав”, „Мењам жену”, „Операција тријумф”, „Узми или остави”...

Према подацима које је Савет добио од АПР-а, „Мултиком” је 7. јуна ове (2011) године брисан из регистра као сувласник у продукцијској кући „Emotion”, а као једини власник уписано је предузеће IMGS Горана Стаменковића, који је до ове промене у власничкој структури „Emotionа”, имао 51 одсто удела.

„Мултиком” и „Direct media” из године у годину бележе раст нето добитка, па је тако „Direct media”, према подацима АПР-а, у 2008. години остварила нето добитак од 558.628.000 динара, док је у претходној, 2007, био мањи за готово 200 милиона и износио је 380.604.000. У 2009. нето добитак је био 619.679.000 динара, а у 2010. 758.994.000 динара.

Слично је и са „Multikom group” која је, заједно са повезаним предузећима, у 2008. остварила нето добитак од 498.432.000 динара, у 2009. 563.130.000 динара, док је у 2010. нето добитак износио 790.216.000 динара.

На основу података добијених од Трезора НБС, Савет за борбу против корупције утврдио је и да штампарија „Big print”, која је чланица „Multikom group”, остварује директну пословну сарадњу са државним институцијама, међу којима има оних који се финансирају из буџета града Београда, чији је градоначелнику право Драган Ђилас.

Та фирма је пружала услуге и Скупштини града Београда, градској општини Нови Београд, већини београдских позоришта (Атеље 212, Звездара театар, Београдско драмско позориште, Југословенско драмско позориште...), али и Туристичкој организацији града Београда, Библиотеци града Београда, Културном центру града Београда, Дому омладине, Дому здравља Раковица... „Big print” је пружао услуге и Историјском музеју, Педагошком музеју, Народном музеју, Музеју историје Југославије, Српској академији наука и уметности...

Према наводима из штампе, Драган Ђилас преко својих агенција контролише закуп највећег дела рекламног простора на националним и регионалним телевизијама у Србији.

Како би проверио ове информације, Савет је 27. септембра 2010. године поднео РТС-у Захтев за приступ информацији од јавног значаја којим смо тражили уговоре о медијском оглашавању са маркетиншким агенцијама од 2007. до 2010.године. Како РТС није доставио Савету највећи део тражене документације, нисмо били у могућности да истражимо овај проблем. Закључке до којих смо дошли на основу малог дела тражене документације коју нам је РТС доставио изнећемо у делу Извештаја који се односи на улогу јавног сервиса.

Агенције „Мекен Ериксон групе” радиле су током протекле три године за седам министарстава (Министарство пољопривреде, Министарство спољних послова, Министарство економије и регионалног развоја, Министарство за НИП, Министарство здравља, Министарство за рударство и енергетику, Министарство рада и социјалне политике), а на основу одговора које смо добили од државних институција утврђено је да су клијенти ове групе били и Републичка агенција з телекомуникације, Грађевинска дирекција Србије и Агенција за лекове и медицинска средства.

Међутим, агенције „Мекен Ериксон групе”, према подацима Управе за трезор, од 2007. до 2011. године пружале су маркетиншке услуге за укупно 103 буџетска корисника, односно државне институције. Од највиших државних органа, као што су председник Републике Србије, Влада Србије и министарства, преко великог броја јавних предузећа, као што су ЈП „Путеви Србије”, установа културе, попут Позоришта на Теразијама или Културног центра Новог Сада, државних завода и агенција, као што су Агенција за приватизацију или Завод за здравствено осигурање, локалних самоуправа, Града Београда и општина Нови Београд, Врачар и Звездара, као и општине Параћин, клиничких центара, као што је КБЦ „Бежанијска коса”, домова здравља у Лазаревцу и Лесковцу, школа и факултета, чак до правосудних институција, као што је Више прекршајни суд у Београду.

#Наставиће се

Коментари (0)

Остави коментар

Нема коментара.

Остави коментар

Молимо Вас да прочитате следећа правила пре коментарисања:

Коментари који садрже увреде, непристојан говор, претње, расистичке или шовинистичке поруке неће бити објављени.

Није дозвољено лажно представљање, остављање лажних података у пољима за слање коментара. Молимо Вас да се у писању коментара придржавате правописних правила. Коментаре писане искључиво великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора или скраћивања коментара који ће бити објављени. Мишљења садржана у коментарима не представљају ставове УНС-а.

Коментаре које се односе на уређивачку политику можете послати на адресу unsinfo@uns.org.rs

Саопштења Акције Конкурси