Насловна  |  Актуелно  |  Вести  |  Онлајн оглашавање под окриљем Блица и Б92
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Smanji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Вести

16. 12. 2013.

Аутор: Салко Кријешторац Извор: Данас

Онлајн оглашавање под окриљем Блица и Б92

Све већи број људи окреће се интернету приликом куповине, продаје и изнајмљивања некретнина. По узору на сајтове у САД, као што су Craigslist.org и Trulia.com, тај тренд се проширио и на остатак света рачунајући Србију и регион.

Међутим, за разлику од независних америчких компанија, већина локалних фирми у Србији у власништву су и под контролом великих медијских конгломерата.

То је претња квалитету услуга ових сајтова и објективном извештавању о некретнинама у региону. Да би се ситуација са оглашавањем некретнина у Србији боље разумела, корисно је направити паралелу са сајтом Craigslist.org, који се сматра првим сајтом за оглашавање некретнина. Тај сајт је 1996. године почео да прави спискове некретнина у Сан Франциску, иначе седишту компаније, да би 2000. године понудом били обухваћени и други амерички градови.

Потенцијални купци у САД сада су у прилици да претражују некретнине помоћу рафинираних критеријумима претраге, као што су цена, локација и врста некретнине (кућа, стан, канцеларија, пољопривредног земљишта...). Наравно, и продавци могу да искористе предности таквог начина оглашавања и да дођу до својих клијената на ефикаснији начин.

Успех Craigslist изазвао је „експлозију“ сајтова у САД, преко којих се оглашавају некретнине. Тако је рецимо 2005. године покренут сајт Trulia.com, који потенцијалним купцима нуди, између осталог, и информације о локалним школама, или стопи криминала, док продавцима нуди услуге локалног оглашавања усмереног ка циљним групама потенцијалних купаца.

Већ наредне године покренут је још један сајт Zillov.com, који осим основне услуге, нуди и информације о тржишту хипотека које купцима помажу при трагању за кредитима са најнижим каматним стопама и уз хипотеку. Zillov је недавно купио StreetEasy.com, сличан сајт који се фокусира на неколико региона у САД, као што су област централног Њујорка, град Вашингтон и Флорида. Још један сајт вредан помена је ForSaleByOwner.com, основан 1999. године. Као што и само име сугерише, фокусиран је на помоћ власницима некретнина при куповини, продаји и изнајмљивању некретнина.

Онлајн оглашавање некретнина у Србији није на тако високом нивоу као у САД, ипак, могло би се рећи да су сајтови: Nekretnine.rs, Mojkvadrat.com, ProdamSam.com поставили темеље оглашавања некретнина на интернету.

ProdamSam.com је јединствен по томе што не обухвата само Србију већ цео регион Источне и Централне Европе. Такође је доступан на свим локалним језицима који су заступљени на овим територијама, као и на енглеском и руском. Осим тога, нуди и именик пружалаца услуга везаних за некретнине, а оглашавање на сајту је бесплатно. Али, суштинска разлика између српских и америчких сајтова огледа се у њиховом власништву и управљачкој структури. За разлику од америчких сајтова, који нису утопљени у неки медијски конгломерат, већина портала који послују у Србији и региону у власништву су великих медијских кућа. Примера ради, Mojkvadrat.com у власништву је B92.net, а Nekretnine.rs у власништву немачко-швајцарске медијске компаније Рингиер Аксел Спрингер. Изузетак је ProdamSam.com, који је у власништву и под управом ProdamSam.com д.о.о. са седиштем у Љубљани.

Потенцијални корисници услуга тих портала требало би да се запитају да ли могу да рачунају на повољности онлајн куповине и продаје некретнина, ако су сајтови преко којих то раде под контролом моћних медијских кућа. Таква позиција портала могла би да доведе до мање објективног извештавања о тржишту некретнина. Како да поверујемо да Б92 или Блиц објективно извештавају о тржишту некретнина ако имају сопствени интерес у томе? У случају компаније Рингиер Аџел Спрингер могло би се разматрати и питање утицаја стране компаније на локално тржиште некретнина. Неизбежно је и питање: каква је корист од тога да сајтови за некретнине буду у власништву великих медијских компанија. За осниваче сајтова или за медијске куће, између којих се обавља новчана трансакција током аквизиције - корист је очигледна. То се, међутим, не би могло рећи за купце и продавце некретнина, који од симбиозе медијских гиганата и сајтова за некретнине могу да имају само штету.

Аутор је стручњак за  управљање некретнинама  са више од петнаест година радног искуства у Њујорку

Коментари (0)

Остави коментар

Нема коментара.

Остави коментар

Молимо Вас да прочитате следећа правила пре коментарисања:

Коментари који садрже увреде, непристојан говор, претње, расистичке или шовинистичке поруке неће бити објављени.

Није дозвољено лажно представљање, остављање лажних података у пољима за слање коментара. Молимо Вас да се у писању коментара придржавате правописних правила. Коментаре писане искључиво великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора или скраћивања коментара који ће бити објављени. Мишљења садржана у коментарима не представљају ставове УНС-а.

Коментаре које се односе на уређивачку политику можете послати на адресу unsinfo@uns.org.rs

Саопштења Акције Конкурси