Вести
21. 11. 2025.
Европски демократски штит: Јачање независних медија у сржи демократске отпорности
Дана 13. новембра 2025. Европска комисија усвојила је свој Европски штит за демократију, прву свеобухватну, водећу стратегију за јачање демократске отпорности у оквиру ЕУ, са посебним фокусом на слободне и независне медије, борбу против дезинформација и стварање здравијих информационих екосистема ради заштите европских вредности и безбедности.
Европска федерација новинара (ЕФЈ) данас се придружује партнерима иницијативе Media Freedom Rapid Response (МФРР) у поздрављању овог Штита, који, суочен са растућим дигиталним манипулацијама, смањењем грађанског простора и урушавањем пословних модела медија, представља важну прилику да се обезбеди сигурност новинара и одрживост медија – али само ако буде преточен у конкретне мере.
Партнери МФРР поздрављају чињеницу да су многи приоритети из наше препоруке о слободи медија и безбедности новинара, као и заједничке препоруке 65 организација које је предводио ЕПД, уврштени у документ.
Јачање економске одрживости медија и ажурирање Препоруке ЕУ о безбедности новинара и борби против стратешких тужби против учешћа јавности (СЛАПП), које су постале раширено средство за утишавање критичких гласова, представљају важне приоритете.
Приоритети слободе медија постављени су у оквиру друге целине Европског штита за демократију, усмерене на јачање демократских институција, слободне и фер изборе и слободне и независне медије. Развијен је свеобухватан списак обавеза за решавање питања економске одрживости, безбедности новинара, утицаја вештачке интелигенције и дезинформација.
МФРР позива да се ова заштита задржи и примени у пракси. Такође позивамо на увођење додатних мера за заштиту новинара од дигиталних притисака и штетних закона. МФРР позива и на стриктно спровођење и јасно дефинисане рокове за имплементацију ових обавеза, као и на јачање механизама спровођења Европског штита за демократију у вези са Европским актом о слободи медија (ЕМФА) и Актом о дигиталним услугама (ДСА).
У наставку наводимо како су приоритети Европске комисије одразили препоруке МФРР у области слободе медија и заштите новинара.
Економска одрживост
Један од главних изазова за одрживост медија јесте промена пословних модела и тржишта оглашавања, које је све више под доминацијом онлине платформи које преусмеравају средства од независних медија. Обавеза преиспитивања Директиве о аудиовизуелним медијским услугама и Директиве о ауторским правима на јединственом дигиталном тржишту представља позитиван корак ка обезбеђивању економске одрживости медијског сектора.
Ипак, МФРР упозорава да ове мере морају бити спроведене брзо и ефикасно како би се спречило даље урушавање медијског плурализма.
Детаљан део Штита о финансирању подршке демократији посебно је значајан. Организације примећују да Комисија препознаје да су потребни додатни финансијски ресурси како би се одржали независни медији, нарочито у суседству ЕУ и земљама кандидатима. Приоритетно обезбеђивање основног, стабилног финансирања независних медија кључно је за супротстављање економским притисцима које намећу доминантне онлине платформе.
Стварање Програма за медијску отпорност и новог МФФ Глобал Еуропе могло би бити важно за обезбеђивање непристрасне основне подршке медијском екосистему. Позитивно је што су медији препознати као део буџета за одбрану, али је потребно прецизирати рокове и обим ових програма.
Безбедност новинара
Један од кључних приоритета наведених у документу јесте обезбеђивање безбедности и заштите новинара, укључујући и у оквиру спољног деловања ЕУ, у складу са потребама истакнутим у нашој препоруци. Како би појачала напоре у заштити новинара од притисака, претњи и напада, Комисија се обавезала да ће ажурирати своју Препоруку о безбедности новинара, што наш конзорцијум снажно поздравља.
Јачање мера за безбедност новинара и борба против злоупотребе СЛАПП тужби кроз ревизију анти-СЛАПП препоруке остаје кључно. Надамо се да ће најављени високи скуп о борби против СЛАПП тужби довести до конкретних политика. Поново наглашавамо да ревизије треба да укључе мере које обезбеђују одрживе механизме подршке новинарима и медијима који су мета СЛАПП тужби, укључујући надокнаду штете, као и обуку правосуђа да препозна и реагује на СЛАПП, уз очување права јавности на учешће.
Организације истичу и неопходност снажних правних гаранција против криминализације клевете и против закона о „страним агентима“, који доводе до аутоцензуре и приморавају новинаре на егзил.
Штит такође наглашава наставак подршке цивилном друштву и новинарима под ауторитарним режимима кроз алате за заобилажење дигиталне цензуре, антисурвеилланце решења и спречавање гашења интернета. Међутим, важно је ојачати заштиту од дигиталне репресије, наџора и онлине притисака и унутар држава чланица ЕУ, као и у земљама кандидатима. Како је наведено у препоруци МФРР, новинари су све чешће мете шпијунског софтвера, са недавним примерима из Србије и Италије. Потребна је додатна заштита од злоупотребе оваквих технологија.
Поздрављамо и опредељеност Комисије да настави финансирање механизама за праћење слободе медија, попут МФРР, у државама чланицама и земљама кандидатима.
Такође, охрабрује посвећеност Комисије финансирању квалитетних независних медија и новинарства у ЕУ и земљама кандидатима, укључујући основну подршку за независне медије у егзилу. Надамо се и да ће се пружити заштита у случајевима транснационалне репресије над новинарима у егзилу. Ови фондови треба да буду обезбеђени у наредном Вишегодишњем финансијском оквиру и у складу са препорукама ГФМД.
Вештачка интелигенција и нове технологије
Као што је истакнуто у препоруци МФРР, Демократски штит препознаје да вештачка интелигенција представља значајну претњу одрживости медија и интегритету информационог екосистема. Ове претње треба ублажити кроз преиспитивање Директиве о ауторским правима на јединственом дигиталном тржишту, како би се обезбедило поштовање права интелектуалне својине и спречило даље нарушавање пословних модела медија. Документ такође наводи развој смерница за одржавање фер конкуренције у дигиталном окружењу, нарочито с обзиром на растући утицај АИ платформи које могу нарушити тржишта медија и приходе од оглашавања.
Комисија се обавезује да ће улагати у развој АИ писмености и дигиталних вештина грађана и медијских професионалаца, како би се ојачала отпорност друштва на АИ-посредоване претње демократији и слободи медија. Иако се велики део документа фокусира на развој механизама за повећање медијске писмености, укључујући и стварање Европског центра за демократску отпорност, поздрављамо то што документ препознаје ДСА као кључни алат за плурализам медија.
Наглашавамо важност одредби Акта о дигиталним услугама, које обавезују велике платформе и претраживаче да идентификују и ублажавају системске ризике по медијске слободе и плурализам. Иако Комисија наводи да ће пратити и примењивати ове обавезе, не даје довољно конкретних корака. Позивамо Комисију да развије јасне кораке за спровођење ДСА и да креира процену ризика засновану на реалним потребама новинара. То укључује коришћење података из заштитних механизама, попут МапМФ.
Завршне напомене
Иако Европски штит за демократију представља снажну почетну посвећеност, ових шест организација, заједно са партнерима на терену, остају активно укључени како би осигурали да Штит не само испуни, већ и надмаши своје циљеве и прилагоди се новим изазовима. Успех овог документа мериће се тиме да ли је у стању да обећања претвори у конкретне акције које штите и одржавају независно новинарство у све непријатељскијем окружењу.
Слажемо се са комесарком Мекграт да ће Штит морати да се прилагођава, те га видимо као стратегију за унапређење одрживости медија и безбедности новинара, уз друге циљеве. У том контексту, позивамо на израду свеобухватног акционог плана, који би јасно дефинисао како ће се ове обавезе спроводити и у ком року. МФРР се обавезује да прати ситуацију на терену, да обавештава Комисију о новим дешавањима и да прати спровођење свих преузетих обавеза.
Растући број напада на новинаре и медијске професионалце широм Европе показује хитност ових обавеза и препорука. Ако се не делује сада, независни медији ризикују колапс, демократске институције ће бити додатно нарушене, а информацијски простор ће остати под доминацијом непријатељских актера.
Potpisnici:
Evropski centar za slobodu štampe i medija (ECPMF)
Međunarodni institut za štampu (IPI)
Osservatorio Balcani Caucaso Transeuropa (OBCT)
Evropska federacija novinara (EFJ)
Free Press Unlimited (FPU)
ARTICLE 19 Europe

Коментари (0)
Остави коментарНема коментара.