Вести
20. 06. 2025.
Срби предњаче у Европи по информисању путем друштвених мрежа
Срби су највећи корисници друштвених мрежа за информисање у Европи, а тачно две трећине њих користи ове дигиталне платформе за информисање о најважнијим темама, односно за вести, показало је последнеје истраживање Ројтерс института „Digital News Report 2025“. Мреже за ове намене највише користе млади.
Млади између 18 и 24 године, њих чак 45 одсто, најчешће своје вести добија на ТикТок-у, док остатак претежно користи Инстаграм у исте сврхе.
Друштвене мреже у се показале као важан фактор у друштвеној кризи која је снашла Србију, а студентски активисти их користе за ширење „нецензурисаних вести и мобилизацију протеста“, наводи се у годишњем извештају Ројтерс института о медијима.
Истраживање је показало да само 27 одсто грађана има поверења у медије, као и да је забринутост због дезинформација већа од 50 одсто (58 одсто).
Како се наводи у истраживању, медији се углавном сматрају „подложним прекомерном утицају политичара и бизнисмена“. Према оним медијима који се највише читају или гледају (а то су Информер и ТВ Пинк), грађани су најмање поверљивији, док је код оних медија који су критички настројени (као што су Н1, Нова, Данас и Време), ниво поверења виши.
Иако се велики број младих информише путем друштвених мрежа, телевизија ипак остаје главни извор вести за већину грађана, јер просечно време гледања телевизије дневно износи 5,3 сати, што је такође међу највишима на свету.
Радио телевизија Србије наставља да привлачи највећу публику, а Дневник 2 гледа приближно 2,5 милиона гледалаца, због чега је одмах испред комерцијалног канала Телевизије Пинк по гледаности.
„Српска предузећа са блиским политичким, па чак и породичним везама са политичком елитом поседују сва четири комерцијална канала. Заједно, мејнстрим телевизија снажно подржава и пропагира политичку агенду председника Вучића. Недавна студија је показала да је председник имао преко 300 телевизијских наступа током 11 месеци 2024. године и 141 током само првих 90 дана 2025. године“, наводи се у извештају.
Наиме, главни извор независних вести долази путем кабловских канала Н1 и ТВ Нова, који су у власништву Јунајтед Медија Групе.
У извештају се подсећа да је водећи канал и придружени канал CNN-a, ТВ Н1, покренут 2014. године, да је веома критичан према влади и да га то, „заједно са високим професионализмом и поверењем“, чини метом честих напада и кампања блаћења од стране државних званичника и провладиних медија.
У извештају Ројтерс института о медијима, спомиње се и приход од оглашавања. Како се наводи, приход од оглашавања расте пет одсто годишње и тренутно износи више од 270 милиона евра, што је недовољно да би се одржало 2.153 медија који су регистровани у Србији.
„Штампани медији губе читаоце и приходе и сада чине само пет одсто прихода од оглашавања у поређењу са преко 27 одсто за онлајн медије. Тржиште штампаних новина је засићено са девет националних дневних новина и осам недељника, од којих се неки селе на онлајн или кабловску телевизију. Само три дневна листа су у страном власништву, Блиц је део Рингијер групе, а Данас и недавно основана Нова су део Јунајтед медијске групе“, наводи се у извештају.
Додаје се и да је „након много спорних избора“ 2023. и 2024. године усвојен и нови закон о медијима који је омогућио државном телекомуникационом оператеру Телекому Србија да уђе у медијски посао.
„У пракси, Телеком Србија је покренуо свој канал Euronews чак и пре тога, 2021. године, а његово ширење се наставља недавном аквизицијом Спорт клуба и сателитске Тотал ТВ од Јунајтед Медија Групе, чиме се проширује државни утицај на платформе за испоруку медија“, додаје се.
Коментари (0)
Остави коментарНема коментара.