Вести
20. 04. 2025.
Локални медији најважнији локалној заједници
Резултати неколико различитих истраживања која су спровођена у последње време* сугеришу да Срби на Kосову највише поверења имају у извештавање локалних медија који садржаје (програме) објављују/емитују на српском језику.
То је први пут уочено у оквиру истраживања „Анализа трендова“ НВО Актив за 2023. годину када су локални медији од испитаника оцењени добром тројком. Ни ситуација евединтирана истим истраживањем („Анализа трендова“) за 2024, када је медијско извештавање у питању, није другачија.
„Бележимо изузетно позитиван тренд када је у питању перцепција медија који извештавају на српском језику на Kосову. Оцене које грађани дају овим медијима експоненционално расту што јасно указује на повећано поверење у њихов рад, као и сам квалитет извештавања. Такође, бележимо и значајан раст информисања путем онлајн портала, а долази до релативног пада у коришћењу традиционалних извора попут телевизије и радија. Све наведено указује да медији који извештавају на српском језику на Kосову континуирано обављају важан и квалитетан посао информишући правовремено, објективно и одговорно“, навео је Зоран Савић из НВО Актив.
Медијска индустрија је трећа најразвијенија индустрија на свету, после војне и фармакоиндустрије. Ипак, кључна улога у информисању локалне заједнице Срба на Kосову припада локалним медијима, који из много разлога нису и не могу бити део индустрије. Они пружају прилику грађанима да буду свесни својих права и одговорности у њиховој непосредној околини.
„Локални медији су ти који се баве животом једне заједнице на локалу. Они су важни из много разлога. Пре свега, овде су значајни јер пружају плурализам мишљења и заправо су медији, говорим за српске локалне медије, овде и једини који уопште пружају простор за различита мишљења, било да су у питању опозиција, власт, критичка нека мишљења која готово да не постоје у националним медијима. Они јесу важни, они су мали јавни сервиси у тим заједницама“, казао је директор Медија центра Чаглавица Будимир Ничић.
Локални медији често служе и као платформа за подизање свести о важним питањима као што су: заштита животне средине, права невећинских заједница, образовање или здравство.
„Мислим да грађани имају доста поверења у локалне медије, више поверења у њих него оне који не покривају локалне теме. Пре свега, локални медији се позиционирају са темама са локала, оно што људе интересује, али имају контекст јер су присутни на терену, знају шта се дешава у заједници. То смо најчешће видели када настају неке кризе или ескалације на терену, када имамо много дезинформација, када су локални медији једини који имају праву слику са терена”, рекао је Марко Миленковић из НВО Нова друштвена иницијатива.
Иако су програми националних и глобалних медија најчешће врло информативни, они никада не могу да буду уско фокусирани на културне, језичке и друштвене норме одређеног региона. Локални медији говоре језиком заједнице и често узимају у обзир специфичности локалног контекста.
„У претходних годину и по дана имали смо пројекат у коме смо користили средство вештачке интелигенције – Пикасу. Ми смо пратили рад, како локалних тако и других медија унутар српске заједнице. Видели смо да заиста, пре свега, по реакцијама на друштвеним мрежама, имамо позитивне реакције српске заједнице када су локални медији у питању. Од локалних медија грађани желе да виде локалне теме и да им у томе верују“, додао је Миленковић.
Оног тренутка када су вести постале роба, стандардизоване су и прилагођене продаји на тржишту. Истина у њима обитава још претежно у програмима и објавама малих, готово герилских медија. Они добар део својих садржаја врло често производе потпуно бесплатно, на добробит своје публике, за разлику од медија и програма које финансирају мултикорпорације или велесиле.
Коментари (0)
Остави коментарНема коментара.