Вести
27. 02. 2025.
Истраживање: Телеком и кладионице финансирају таблоиде
Мониторинг оглашавања у штампи у последња три месеца 2024. године показује да се у српским таблоидима највише оглашавају Телеком Србија, кладионице, Погребне услуге и Државна лутрија Србије, а међу медијима који плаћају огласе предњачи ТВ Пинк.
Већина дневних новина у Србији пркоси бројним предвиђањима теоретичара и истраживача медија у свету да ће штампа с појавом интернета и друштвених мрежа изумрети, показује истраживање огласног простора, које је обухватило девет дневних новина, односно њихова штампана издања.
Истраживање „Оглашавање у дневним листовима у Србији“ које је објавио Савет за штампу, показује да штампа на овом простору и даље има стабилне приходе финансирања, упркос тенденцији пада броја продатог тиража.
Нарочито је то видљиво у таблоидним листовима који предњаче по броју прекршаја Кодекса новинара Србије у својим садржајима, а уједно имају и највише огласа на својим странама.
Истраживани су Данас, Информер, Блиц, Ало, Нова, Српски телеграф, Политика, Курир и Вечерње новости, у периоду од три месеца, конкретно од 1. октобра до 31. децембра 2024. године.
Резултати показују да је за три месеца у овим листовима објављено укупно 5.734 огласа на 1.996,34 стране. Ако то поделимо са просечним бројем страна на којима излазе новине у Србије, испада да када би се објављивали само огласи у последња три месеца прошле године могла би да се објаве 63 броја новина.
Према резултатима истраживања, највише огласа објављено је у Политици (1.367), следе Новости (1.266), Српски Телеграф (947), Блиц (491), Ало (466), Курир (419), Данас (372), Инфомер (360) и Нова (46). Међутим, имајући у виду да су огласи различитих величина, а што су већих димензија скупљи је и закуп простора, по броју страна које су заузели огласи ранг листа новина изгледа знатно другачије, али и релевантније. Ово је нарочито битно, јер у Политици и Вечерњим новостима постоји велики број малих огласа који су најјефтинији и заузимају мали простор у новинама.
У складу са тим, највише простора за огласе у истраживаном периоду имале су Вечерње новости, а на другом месту је Српски телеграф. За њима следе Ало, Блиц, Политика, Информер , Курир, Данас и на крају Нова.
Ко се највише оглашава
У првих десет оглашивача са највећим бројем огласа су Телеком Србија (344 огласа), Адмирал Бет (186, сви у Српском телеграфу), Соццер Гамблинг (182, сви у Српском телеграфу), Погребне услуге (174, сви у Политици и Вечерњим новостима), Државна лутрија Србије, ТВ Пинк, Еффе Фарм, Арена Спорт, Премиум Слим и позориште Одеон.
У других десет спадају Дунав осигурање, Виталис, НИС, Печат, Пошта Србије, Лидл, ЛасерМед Београд, Идеа, Рода и Мерцатор, РТВ Панчево и Ауто-мото савез Србије.
Посматрајући по делатностима, највише су се у дневним новинама оглашавали медији, фармацеутске компаније, кладионице и телекомуникациони оператори. У десет делатности са највећим бројем огласних порука у дневној штампи су и погребне услуге, трговински ланци , позоришта, игре на срећу, осигуравајуће куће и банке.
Оглашавање и поштовање Кодекса новинара
Уколико се подаци о броју класичних огласа упореде са резултатима мониторинга Савета за штампу,испада да велики број прекршаја етичких и професионалних стандарда у појединим листовима не значи нужно да су они и мање привлачни компанијама за оглашавање.
Напротив, подаци донекле показују да што неки лист има мање поштује Кодекс новинара Србије то има више реклама од којих се финасира.
Ало са највећим бројем примера непоштовања Кодекса новинара у периоду од октобра до децембра прошле године на својој листи оглашивача с највећим бројем плаћених порука има Арену Спорт, Телеком Србију, Државну лутрију Србије, ТВ Пинк и РТВ Панчево.
Информер је имао 647 прекршаја кодекса у 397 текстова, а међу „топ 5“ оглашивача у том периоду налазе се Телеком Србија Државна лутрија Србије Идеа, Рода и Мерцатор, ТВ Пинк и Лиллy и Благовести препарат.
Новине Српски телеграф су у „топ 3“ по непоштовању Кодекса новинара, али упркос томе имају лојалне оглашиваче од којих су се највећи оглашавали искључиво код њих. Међу њима су Адмирал Бет, Соццер Гамблинг, Еффе Фарм, Телеком Србијаи Државна лутрија Србије.
Лист Курир је, према истим подацима, имао 355 прекршаја кодекса у 270 текстова. На првом месту оглашивача са највећим бројем објављених плаћених порука је Златара Док, који су сви били малих димензија. На другом месту је Дунав осигурање, трећем Сасоманге и Телеком Србија, онда ЛасерМед Београд и Виталис.
Погребне услуге су највећи оглашивач по броју огласа у Вечерњим новостима где су за три месеца имали 85 огласа, додуше малих димензија и у црно-белој варијанти. За њима следе Телеком Србија, Печат, Виталис, ЕСИ Србија и Државна лутрија Србија. Новости су, према мониторингу Савета за штампу, Кодекс новинара Србије прекршиле 306 пута у 240 текстова у периоду од 1. октобра до 31. децембра 2024. године.
У Блицу који је имао 152 етичка прекршаја, према подацима Савета за штампу, од октобра до децембра највише су се оглашавали Премиум Слим, Телеком Србија, издавачка кућа Голцонда, МТС дворана и ЛасерМед Београд.
У Политици су највећи број огласа имали ЈКП Погребне услуге, као и Телеком Србија, Призма , Пошта Србије и Аудиовоx. Политика је за то време имала 94 прекршаја кодекса у 74 текста.
Лист Нова је у последња три месеца у години имао 51 прекршај кодекса у 38 текстова, а међу највећим оглашивачима у том листу у истом периоду били су недељник Радар, СББ, Лидл и Neuroth.
У дневном листу Данас, који је према мониторингу Савета за штампу у истом периоду направио 10 прекршаја Кодекса новинара у девет текстова, у последња три месеца 2024. године највећи број огласа имали су Нова ТВ, недељник Радар Недељник, невладина организација Астра и СББ.
Коментари (0)
Остави коментарНема коментара.