Насловна  |  Актуелно  |  Вести  |  Заштита гледалаца од политичке инвазије
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Smanji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Вести

14. 03. 2012.

Извор: Данас

Заштита гледалаца од политичке инвазије

Појединци који се налазе на изборним листама не могу се појављивати у забавним емисијама, шоу програмима, филмовима, документарним и сличним емисијама



Београд - Комерцијални емитери у Србији нису дужни да емитују плаћене термине политичких странака током изборне кампање, али уколико се одлуче на то мораће да поштују опште обавезујуће упутство Републичке радиодифузне агенције.

Емитери који га не буду поштовали суочиће се с казнама, као што су опомена, јавно упозорење, привремено одузимање дозволе до 30 дана или чак трајно одузимање дозволе за емитовање програма.

Члан Савета РРА Горан Пековић објашњава за Данас да је ово упутство намењено свим емитерима, па и кабловским, а односи се на изборне кампање за локалне, покрајинске, парламентарне, председничке и изборе за савете националних мањина.

Шта је све предвиђено упутством које сте усвојили?

- Свака изборна листа у оквиру плаћених термина ће моћи да добије максимално пет минута у току једног дана на једној комерцијалној телевизији. Током кампање листа добија и емитовање једног прилога у трајању до 30 минута. Да бисмо заштитили гледаоце, ограничили смо да ови прилози морају бити груписани и не смеју укупно прелазити 90 минута дневно, али могу бити груписани од најмање пет до највише 30 минута. Притом, ови термини морају бити унапред одређени програмском шемом, не могу се мењати током кампање и о њиховом емитовању гледаоци морају бити унапред обавештени. Важно је и да се ови програмски блокови не могу емитовати од шест до девет сати ујутру и у „прајм тајму“ од 19 до 23 часа. Што се тиче радија, плаћени термини не могу се емитовати, такође, од шест до девет ујутру и у периоду од 15 до 19 часова. Када је реч о политичком оглашавању, по закону оно је дозвољено и улази у укупно време оглашавања које је за комерцијалне емитере највише 12 минута у сату, а за јавни сервис шест минута. Опет, то мора бити издвојено у посебан блок и назначено као политичко оглашавање.

Шта уколико буде толико изборних листа да, када би се свакој дало по пет минута, то премаши лимит од 90 минута дневно?

- На прошлим изборима било је 13 изборних листа. Локалне листе могу се искључиво промовисати на локалним и регионалним станицама, док оне за покрајинске, парламентарне и председничке изборе могу ићи на свим медијима. Реално, ако будемо имали 15 изборних листа, по пет минута то је 75 минута.

А позиција јавних сервиса?

- Део који се односи на јавне сервисе није се пуно променио. Они морају да бесплатно обезбеде изборним листама емитовање предизборног програма, тако што се жребом извлачи редослед емитовања њихових плаћених термина.

По чему се ово упутство разликује од оног из 2008?

- Раније није било ограничено трајање плаћених термина партијама. Тако је била омогућена трка која је фаворизовала оне политичке странке које имају више новца и које су могле да покупују све термине. Раније су директно преношене и целе конвенције странака, што сада неће бити омогућено и једино ће моћи да имају један снимак до 30 минута у току кампање.

У информативним емисијама, државни функционери традиционално злоупотребљавају позиције у циљу политичког маркетинга. Можете ли на то да утичете?

- Држава мора да функционише, па и функционери морају да наставе да обављају своје послове. Међутим, то што се пред крај њихових мандата одједном сви послови завршавају, отварају путеви, фабрике и слично, може се или не сматрати случајношћу. У упутству смо предложили да државни органи могу у програмима да оглашавају учешће на изборима ако се позива грађанство на гласање, али се не може користити име, глас или неко друго лично својство функционера. Такође, сви они који се налазе на изборним листама се не могу појављивати у забавним емисијама, шоу програмима, филмовима, документарним и сличним емисијама.

Антрфиле: Медији у кампањи 2008.

Извештај РРА о медијима у кампањи за локалне, покрајинске и парламентарне изборе 2008. показује да је најчешћи прекршај био емитовање неозначеног предизборног садржаја. Како се наводи, до тог прекршаја долази јер емитери наступе у ток шоу емисијама или забавном програму не виде као предизборни програм. Такође се дешавало да предизборни блок не буде прописно обележен. Препорука Савета РРА да плаћени предизборни термини у току дана не прелазе 90 минута, односно 30 минута у „прајм тајму“, није поштована.

Дежурства 24/7


Представља ли изборна кампања за РРА неку врсту ванредног стања?

- Током целе кампање РРА ће имати и дежурства која ће трајати 24 часа. Савет РРА биће у континуираном заседању и моћи ће истог тренутка да реагује и доноси казнене мере. ТВ станице ће, такође, бити дужне да на крају сваке седмице достављају РРА свој целокупни програм.

Бојан Цвејић

Коментари (0)

Остави коментар

Нема коментара.

Остави коментар

Молимо Вас да прочитате следећа правила пре коментарисања:

Коментари који садрже увреде, непристојан говор, претње, расистичке или шовинистичке поруке неће бити објављени.

Није дозвољено лажно представљање, остављање лажних података у пољима за слање коментара. Молимо Вас да се у писању коментара придржавате правописних правила. Коментаре писане искључиво великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора или скраћивања коментара који ће бити објављени. Мишљења садржана у коментарима не представљају ставове УНС-а.

Коментаре које се односе на уређивачку политику можете послати на адресу unsinfo@uns.org.rs

Саопштења Акције Конкурси