Насловна  |  Актуелно  |  Медијски конкурси  |  Победник на лањском медијском конкурсу продукција „Essentis“ мора да врати 2,7 милиона Министарству културе
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Smanji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Медијски конкурси

12. 07. 2019.

Аутор: Ј. Пешић Извор: УНС

Победник на лањском медијском конкурсу продукција „Essentis“ мора да врати 2,7 милиона Министарству културе

Продукција „Essentis“ која је на прошлогодишњем конкурсу Министарства културе добила највише новца, 4,9 милиона динара, после чега су уследиле бурне реакције новинарских удружења због сумње у злоупотребу јавног новца, мора да врати више од половине тог износа, сазнаје Удружење новинара Србије (УНС).

Према УНС-овом сазнању Министарство тражи да продукција „Essentis“ врати 2.715.000 динара јер није оправдала оперативне трошкове у складу са конкурсном пријавом.

За персоналне трошкове за које је „Essentis“ потрошио 2.185.000 динара, Министарство је дало овој продукцији рок од осам дана да их оправда. У противном и тај новац мораће да врати.

Пре месец дана, на питање УНС-а да ли је фирмa „Essentis“ оправдала прошлогодишњи пројекат под називом „Србија-100 година након Солуна“, државни секретар у Министарству културе Александар Гајовић одговорио је да је питање „мало нејасно, јер је његова поента неразумљива“.

„Наратив поменуте фирме има исти статус, као и сви други. Кад буде урађен, биће доступан јавности“, рекао је УНС-у Гајовић.

Међутим, у пријави пројекта продукцијe „Еssentis” на конкурс Министарства, у коју је УНС имао увид, нису наведени персонални трошкови, на шта су, након објављивања резултата конкурса, у августу прошле године, новинарска и медијска удружења скренула пажњу министру културе Владану Вукосављевићу.

Вукосављевић је тада медијима саопштио да је због сумње новинарских и медијских удружења да је било незаконитости формирана радна група, као и да ће закључци јавно бити саопштени.

У закључцима Радне групе, у које је УНС имао увид, а они до данас јавно нису саопштени, наводи се да „сва средства која је фирма ‘Essentis’ тражила за производњу медијских садржаја, морају по реализацији пројекта бити оправдана“, јер ће у супротном, према потписаном уговору, Министарство тражити повраћај новца.

Продукцију „Essentis“, која је до добијања новца на конкурсу Министарства културе јавности била непозната, прати промена власника, прекид сарадње са редитељeм, отказ у РТС-у, спорни подаци у филму…  Филм није емитован на РТС-у, упркос томе што је „Essentis” комисији Министарства поднео потврду да ће бити приказан на Јавном сервису.

Спорно правдање трошкова пројекта

У извештају о правдању оперативних трошкова продукције „Essentis“, у који је УНС имао увид, наводи се да је 2.715.000 динара потрошено за техничку опрему, иако је у пријави на конкурс Министарства ова продукција навела да је поседује.

Новац је потрошен за најам камере, статива, монитора, објектива, тонске опреме, расвете, специјалне ефекте, монтажу…

У обрасцу пријаве пројекта продукције „Essentis“ на конкурс, у делу технички капацитети, наведено је да ова фирма поседује HD камеру Panasonic AF100, комплет Nicon и Laica оптику, нелинеарну монтажу, расвету и тонску опрему.

Иначе, идентичне податке о техничким капацитетима у пријави на прошлогодишњи конкурс за телевизије и продукције навела је и фирма Г.Ф.Ц. која је добила 3,7 милиона динара, на шта су новинарска и медијска удружења указала у писму министру Вукосављевићу, истичући везу ове две фирме које су добиле највише новца.

Продукција „Essentis“ је у правдању персоналних трошкови навела да је милион потрошила на „хонораре продукције“, по пола милиона на „сектор сценографије“ и „хонораре постпродукције“, као и 185 хиљада динара на „гафер и расветљивач“.

Подсетимо, УНС је прошле године утврдио да продукција „Essentis“ не производи медијски садржај, нема запослене, нити исплаћује хонораре. Међутим, у пријави ове фирме на конкурс у рубрици „број запослених (укупан број стално запослених и хонорарних сарадника)“ наведено је да их има 15.

Према евиденцији Агенције за привредне регистре (АПР), фирма „Еssentis“ у 2014. години била је неактивна. Из финансијских извештаја са сајта АПР-а у 2015, 2016. и 2017. године види се да није исплаћиван новац по основу ауторског и уговора о делу, односно нису исплаћивани хонорари.

Филм није емитован на РТС-у, садржај споран

Филм „Србија - 100 година након Солуна“ фирме „Еssentis“ није емитован на Радио-телевизији Србије (РТС), иако је то било предвиђено пројектом за који је ова продукција добила 4,9 милиона динара.

У програмској шеми, објављеној на сајту РТС-а децембра прошле године, најављено је емитовање филма, што се није десило.

На питање УНС-а зашто филм „Србија - 100 година након Солуна“ није приказан, у РТС-у су тада одговорили да „поменути садржај није, нити ће бити емитован, јер нису испоштоване интерне процедуре РТС-а“.

У фебруару ове године извршни директор програмске подршке РТС-а Александар Ђорђевић добио је отказ због намере да мимо процедура емитује овај филм.

Отказ Ђорђевићу, према сазнањима УНС-а, уследио је након другог покушаја да филм продукције „Essentis“ буде емитован на Јавном медијском сервису.

Ђорђевић je тада потврдио УНС-у да је добио отказ у РТС-у због филма у продукцији „Essentis“, као и да „не може да каже“ на чији налог га је проследио редакцији ТВ програма за емитовање.

Иначе, филм „Србија-100 године након Солуна“ емитован је децембра 2018. и јануара 2019. године на Првом програму Радио-телевизије Војводине, у четири епизоде, пише у правдању пројекта продукције “Essentis” Министарству културе.

Власник продукције „Essentis“ Владимир Ђурић навео је, уз правдање пројекта да филм није емитован на РТС-у.

„Услед велике гужве и пребукираности програмске шеме пред Нову годину на РТС-у филм није емитован, иако је најављен у програмској шеми. У току 2019. године, а најкасније до 31. 12. биће емитован у пригодном тренутку на националном сервису“, наводи се у образложењу Министарству културе, а које је потписао Владимир Ђурић.

Међутим, образложење Ђурића супротно је одговору УНС-у из РТС-а у којем стоји да филм „није, нити ће бити емитован“, као и чињенице да је због покушаја емитовања филма „Србија-100 година након Солуна“ извршни директор програмске подршке Александар Ђорђевић добио отказ.

Подсетимо, Независно удружење новинара Србије (НУНС) у јануару ове године реаговало јер је у филму „Србија-100 година након Солуна“ саопштен податак да је „у логору Јасеновац убијено више од 88 хиљада људи, што је девет пута мање од броја жртава који наводе историчари“.

„На пример, према подацима израелског института за Холокауст ’Шем олам’ у Јасеновцу је било 700 хиљада жртава“, навео је НУНС у саопштењу.

Министар културе Владан Вукосављевић је поводом податка у филму о броју жртава у логору Јасеновац за Вечерње новости изјавио да на конкурсу МКИ комисија која је одлучивала „није имала увид у потпуни сценарио поменутог филма већ само у опис пројекта, што је стандардни модел“.

Вукосављевић је тада рекао да се Министарство противи "свему што се не ослања на методолошки исправне и научно утемељене податке о броју жртава геноцида над српским народом у такозваној НДХ", као и да је „недопустиво свако поједностављивање и манипулисање бројем жртава без навођења извора и резерви, и то представља грубо кршење моралног кодекса“.

Редитељ „окончао сарадњу“, фирма променила власника

Кључни учесници пројекта „Србија-100 година након Солуна“, како се наводи у пријави, су продуцент Татјана Лукић, сценариста Милош Рајковић и редитељ Иван Живковић.

Живковић је средином октобра прошле године рекао да неће учествовати у реализацији овог пројекта.

„Нисам више део тог пројекта, ми смо нашу сарадњу окончали, пре свега због немогућности усклађивања термина. Не знам тачно зашто, продукција је имала претпостављам своје турбуленције, ја сам у међувремену кренуо да радим своје ствари и неки прозор времена у коме је то било могуће је прошао“, рекао је тада Живковић.

Он је рекао да нису „никада имали уговор“ и да је то све више био договор“.

Фирма “Essentis“ je почетком септембра прошле године променила власника. Уместо дотадашње власнице Татјане Лукић нови власник постао је Владимир Ђурић, познат као „Ђура морнар“.

Инача, Татјана Лукић је након што је сајт „Данас“ објавио писмо новинарских и медијских удружења министру Владану Вукосављевићу, упутила одговор у коме се, између осталог, наводи да се „суздрже од сваког даљег објављивања текстова који садрже једностране, пристрасне и пре свега нетачне информације“.

„Упозоравамо да ћемо наставити да пратимо информације које објављујете, те да нећемо оклевати, за случај да не поступите у складу са наведеним захтевима, да против ваших новинара, уредника и издавача, покренемо све поступке који нам стоје на располагања“, стоји у одговору „Данасу“ Лукић.

Владимир Ђурић прво је УНС-у негирао да је нови власник „Essentisa“, а затим признао да јесте.

У преписци са УНС-ом Ђурић је између осталог, питао „чије интересе УНС заступа“ и истакао да њихов адвокатски тим „већ ради на заштити интегритета њихове продукције коју неосновано нападају поједини људи из УНС-а кријући се иза кровног удружења новинара, што сматрају непримереним и неоснованим, а што озбиљно нарушава њихов углед“.

 

 

 

Коментари (0)

Остави коментар

Нема коментара.

Остави коментар

Молимо Вас да прочитате следећа правила пре коментарисања:

Коментари који садрже увреде, непристојан говор, претње, расистичке или шовинистичке поруке неће бити објављени.

Није дозвољено лажно представљање, остављање лажних података у пољима за слање коментара. Молимо Вас да се у писању коментара придржавате правописних правила. Коментаре писане искључиво великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора или скраћивања коментара који ће бити објављени. Мишљења садржана у коментарима не представљају ставове УНС-а.

Коментаре које се односе на уређивачку политику можете послати на адресу unsinfo@uns.org.rs

Саопштења Акције Конкурси