Насловна  |  Актуелно  |  УНС вести  |  Ако РТС хоће преносе Јунајтед медија мора да му их уступи
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Smanji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

УНС вести

29. 03. 2019.

Аутор: В. Новковић Извор: УНС

Ако РТС хоће преносе Јунајтед медија мора да му их уступи

Први пут у историји утакмице националне фудбалске репрезентације нису емитоване на Радио-телевизији Србије, али ни на другим телевизијама са националном фреквенцијом, па је значајан део гледалаца остао ускраћен за спортски догађај који се сматра једним од најважнијих. Квалификационе мечеве за Европско првенство могли су да прате само корисници СББ кабловске телевизије и платформи.

Пренос утакмице Србија-Португал гледаоци су могли да прате једино на СББ-овим кабловским телевизијама Нова С и Спорт Клуб који припадају Јунајтед групи. Ова компанија купила је 2017. године права преноса ових утакмица, као и самог европског шампионата и утакмица Лиге нација, које је до сада традиционално емитовала Радио-телевизија Србије.

Уредник спортске редакције РТС-а Зоран Марковић изјавио је да је до тога дошло јер је Уефа направила нови систем такмичења и пакет утакмица продала агенцији која је расписала тендер. „Ми смо понудили много више новца него што смо до сада нудили, али смо добили обавештење да је најбољу понуду дала Јунајтед медија“, рекао је Марковић за РТС.

Према подацима РТС-а, утакмицу Србија-Португал на Спорт Клубу у понедељак је пратило 515.000 људи, док је рејтинг таквих утакмица које је РТС преносио претходних година био више од два милиона.

Рат саопштењима

Генерални директор РТС-а Драган Бујошевић у новембру прошле године упутио је писмо Регулаторном телу за електронске медије (РЕМ) у коме је навео да канали Спорт Клуба не располажу националном фреквенцијом и да зато према Закону о електронским медијима не могу имати ексклузивно право на преносе спортских догађаја од националног значаја.

Затим је пред почетак квалификационих утакмица за ЕП, руководство РТС-а саопштило да „само грађани Србије нису у могућности да прате мечеве своје репрезентације, јер терестријална права нису понуђена ниједној националној телевизији, као што је то регулисано у суседним земљама“.

На ово саопштење убрзо је реаговала и Јунајтед група наводећи да су понудили право за емитовање преноса утакмица РТС-у, Антена групи у оквиру које се налазе ТВ Прва и О2, као и телевизији Пинк и да после дуготрајних преговора нису постигли договор.

РТС је на то одговорио да Јунајтед група никад није понудила РТС-у куповину права преноса. Јавни сервис, заједно са телевизијама Прва, О2 и Happy упутила је захтев РЕМ-у да испита начин на који је дошло до тога да прву утакмицу у квалификацијама преноси кабловска телевизија која не обухвата целокупно подручје Србије.

У последњем саопштењу Јунајтед групе наводи се да су права понуђена директору Драгану Бујошевићу, али да он није показао интересовање. Наводе да су понуду одбили и тадашња директорка Прве и О2 Мања Грчић, као и власник Пинка Жељко Митровић.

РТС је потом саопштио да Јадранка Дринић, директорка Дајрект медије која је део Јунајтед групе, никада није понудила Бујошевићу да РТС купи права емитовања утакмица за ЕП. Уколико таква понуда постоји, наводи РТС, била би у архивама и Дајрект медије и РТС-а, јер се такве понуде увек дају у писаном облику.

„Јадранка Дринић је једино рекла генералном директору РТС-а да ће учинити све што може да управо РТС купи права преноса утакмица Европског првенства. То свакако није понуда, него добра намера, односно жеља“, наводи РТС.

Зоран Марковић је јуче у вестима РТС-а поновио да је Јунајтед медија била обавезна да ексклузивна права понуди телевизији са националном фреквенцијом, али да никаквих преговора са РТС-ом није било.

Шта каже Закон?

Према члану 64 Закона о електронским медијима пружалац медијске услуге који је под надлежношћу Републике Србије не може ексклузивно емитовати догађаје који су на Листи најважнијих догађаја за све грађане на начин да се значајан део јавности у Србији лиши могућности праћења тих догађаја.

На овој Листи, коју саставља и разматра РЕМ најмање једном у три године, као важни национални догађаји наведене су полуфиналне и финалне утакмице Светског и Европског првенства у фудбалу и квалификационе утакмице за та првенства у којима учествује српска репрезентација.

Искључиво право преноса најважнијих догађаја, према Закону, може остварити само пружалац услуге телевизијског емитовања коме је приступ слободан и чија зона покривања обухвата целокупно подручје Републике Србије.

Кабловски канали Нова С и Спорт Клуб не испуњавају ове услове јер немају националну фреквенцију, па приступ садржајима имају само они који су претплатници СББ-а.

Члан 6 Правилника РЕМ-а о начину формирања Листе наводи да пружалац услуга телевизијског емитовања покрива целокупно подручје РС ако има дозволу за емитовање на подручју целе Србије или ако је „квалитетан пријем његовог телевизијског сигнала обезбеђен за најмање 90% становништва“, што Нова С и Спорт Клуб такође не испуњавају.

Када је у питању слободан приступ, Спорт Клуб и Нова С према Правилнику РЕМ-а испуњавају овај услов јер се ови програми налазе у основном пакету СББ-а за које се не плаћају додатне надокнаде.

Стручњак за ову област, адвокат Стеван Пајовић рекао је за УНС да право на пренос најважнијих догађаја може стећи и пружалац медијске услуге који не задовољава неки од ових услова, али зато не може да емитује тај садржај, већ је неопходно да га уступи ономе који испуњава потребне услове.

Он каже за УНС да РТС има право да тражи од Јунајтед групе да откупи права под тржишним условима, односно по цени по којој су та права плаћена.

Пајовић наводи да је европска пракса да уколико за пренос најважнијег догађаја није заинтересован ниједан пружалац медијске услуге који испуњава потребне услове тада то право може остваривати и пружалац услуге телевизијског емитовања чија зона покривања не обухвата целокупно подручје Републике Србије.

РЕМ 2016: Спорт Клуб није у надлежности Републике Србије

По тумачењу РЕМ-а Спорт Клуб, као и други канали у власништву Јунајтед групе нису у надлежности Републике Србије јер компанија која објављује те програме нема седиште у Србији, већ у Луксембургу.

Како се наводи у документу РЕМ-а из 2016. године „Реемитовање страних ТВ програма у Србији“, пружалац медијске услуге није у надлежности РЕМ-а ако његово седиште није у Србији, „без обзира на то да ли уредничке одлуке доносе у Србији или држави чланици ЕУ и без обзира да ли значајан део радне снаге ради у Србији или држави чланици ЕУ“.

РЕМ дакле не може да изрекне меру уколико Јунајтед група крши закон.

* У тексту додајемо и последњи одговор РТС-а Јунајтед групи.

Коментари (2)

Остави коментар
пет

29.03.

2019.

Dragisa kovacevic [нерегистровани] у 17:08

REM NE SPROVODI ZKON

U vise navrata objasnjavo sam da operatori koji reemituju programe tzv.prekogranicnih kanala krse zakon.Naravno da REM ne moze da izekne kaznu prekogranicnim kanalima(Sport klub) jer oni nisu u nadleznosti REM-a,ali REM izrice kaznu operatoru(SBB) u cijoj mrezi se reemituje kanal koji krsi zakon. Iako prekogranicni kanali godinama prekrajaju izvorni program (ubacivanjem srskih reklama),sto je zakonom zabranjeno,REM ne sankcionise operatora iako ga zakon na to obavezuje. U ovom slucaju kada se govori o prenosu utakmica reprezentacije,operator je duzan da iz mreze iskljuci emitera koji krsi zakon(clan 64,koji utvrdjuje ko ima pravo na prenos ekslkuzivnih dogadjaja),ali to ne čini jer REM dozvoljava SBB-u da krši zakon.

Одговори
пет

29.03.

2019.

Gagi [нерегистровани] у 12:14

Novi Beograd

Očigledno je da u UEFA od 2016. godine, kada je za predsednika izabran slovenački pravnik i advokat Aleksander Čeferin, »duvaju neki novi vetrovi«. I pošto su ti »novi vetrovi« počeli u kasu UEFA da donose mnogo više novca nego što je to bilo pre dolaska Čeferina, sve njegove ideje UEFA »aminuje«. Tako je UEFA kompaniju CAA11 ovlastila za, citiram: »The worldwide sales of all UEFA men’s National Team Football competitions during the period 2018–2022 are being carried out exclusively by CAA11 on UEFA’s behalf.«. Zatim je kompanija CAA11 raspisala tender za prenose tih utakmica i pošto je kompanija United Media po oceni CAA11 ponudila najviše novca, dobila je ekskluzivno pravo prenosa utakmica naše fudbalske reprezentacije za period 2018-2022, i ne samo naše fudbalske reprezentacije, već i utakmice fudbalskih reprezentacija država Ex-YU, dopalo se to nekome ili ne. Ne treba biti veliki pravni »stručnjak« pa konstatovati, da je u ovom slučaju United Medija ta koja odlučuje, da li će i po kojoj ceni omogućiti i drugim televizijama prenose napred navedenih utakmica. Pozivanje na Zakon o elektronskim medijima, Pravilnik REM-a i da bi televizije sa nacionalnom frekvencijom trebalo da prenose utakmice reprezentacije je samo dokaz da oni koji to govore ne poznaju pravila i propise UEFA.

Одговори

Остави коментар

Молимо Вас да прочитате следећа правила пре коментарисања:

Коментари који садрже увреде, непристојан говор, претње, расистичке или шовинистичке поруке неће бити објављени.

Није дозвољено лажно представљање, остављање лажних података у пољима за слање коментара. Молимо Вас да се у писању коментара придржавате правописних правила. Коментаре писане искључиво великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора или скраћивања коментара који ће бити објављени. Мишљења садржана у коментарима не представљају ставове УНС-а.

Коментаре које се односе на уређивачку политику можете послати на адресу unsinfo@uns.org.rs

Саопштења Акције Конкурси