Пројекти
Језички курс „Говори правилно – новинарско правило“
Језички курс „Говори правилно – новинарско правило“ Удружења новинара Србије био је намењен радио и ТВ презентерима, водитељима и новинарима српских медија у региону (радио и ТВ станице које емитују програм на српском језику у земљама региона као и на Косову и Метохији), а прихваћени су заинтересовани кандидати из медија с југа Србије, који неретко у јавном обраћању одступају од стандардне акцентологије (ТВ Пирот и Нишка ТВ).
Пројекат је трајао од 1. маја до 30. новембра 2015. године, а финансијски га је подржало Министарство културе и информисања.
Промене у медијима утичу и на мењање језичке културе слушалаца/гледалаца, па је самим тим овај пројекат имао одговорност и према широј публици.
Курс се одвијао онлајн, почео је 17. октобра а завршен 15. новембра. Наставу је с успехом завршило осам полазника.
Језички курс „Говори правилно – новинарско правило“ био је тематски уоквирен у неколико целина:
1. Побољшање јавног наступа полазника, с фокусом на младе презентере. Практични савети за припрему јавног наступа (пред камерама или микрофоном) обухватали су вежбе правилног дисања, опуштања и загревања читавог говорног апарата, смањења треме, побољшања артикулације и самопоуздања.
2. Усвајање стандардне акцентологије. Практичан рад састојао се од вежби разликовања природе акцената и њиховог места, јачине, дужине, висине, ознаке.
3. Развијање осећаја за говор у духу матерњег језика, без туђица. Практичним радом се указивало на важност доброг говорног и новинарског стила развојем елоквенције, богатства лексике, употребом синонима и домаћих речи уместо туђица. Истицање потребе за одолевањем све већем утицају страних језика, нарочито енглеског и албанизацији српског језика, очувањем духа матерњег језика. Указивање на значај правилне транскрипције страних имена и географских појмова.
4. Рад на основама правописа као кључног елемента правилног говора и изражавања (објашњавање правила писања интерпункцијских знакова, употребе малог и великог слова, негација, сложеница, конгруенције...). Практични део рада је био уочавање граматичких и правописних грешака у говору полазника што је подразумевало и исправке радова које су полазници слали.
5. Указивање на важност културе изражавања кроз неке од основних књижевних и новинарских облика: нарацију (у књижевним делима, у свакодневној комуникацији), дескрипцију (у расправи, паралели, рецензији, реферату, полемици), реторику (у реторичким врстама и говорима), функционалне стилове књижевног језика (разговорни, књижевно-уметнички, административни, научни), публицистички стил (вест, извештај, интервју, коментар, чланак).
6. Детаљна анализа конкретних граматичких и стилских грешака које су новинари изговорили пред микрофоном или камером или написали у штампаним медијима.
Коментари (0)
Остави коментарНема коментара.