Medijske knjige
30. 04. 2025.
„Političko komuniciranje u doba društvenih mreža“ – prva knjiga docenta Nevena Obradovića
Docent na Filozofskom fakultetu u Nišu - na Departmanu za komunikologiju i novinarstvo i član Udruženja novinara Srbije (UNS) Neven Obradović objavio je knjigu „Političko komuniciranje u doba društvenih mreža“. U ovoj monografiji autor je prikazao načine savremenog političkog komuniciranja političara na društvenim mrežama Fejsbuk, Instagram, Iks i Tviter.
„Imajući u vidu da su društvene mreže političarima postale važan kanal za komunikaciju sa javnošću, želeli smo pre svega da studentima koji na Filozofskom fakultetu u Nišu izučavaju Političko komuniciranje, a zatim i zainteresovanoj javnosti, ponudimo genezu razvoja međuodnosa političkog komuniciranja i društvenih mreža“, piše u uvodu knjige.
Autor je ukazao na benefite političkog komuciranja sa pojavom društvenih mreža, kao što su direktna komunikacija političara i građana, brže informisanje, novi oblici aktivizma.
Međutim, kako piše, u knjizi je prikazana i druga strana ovog vida komuniciranja poput dezinformacija, zloupotrebe podataka, „stvaranje eho komora“ i polarizaciju javnosti.
„Autor se u radu jasno opredelio da pokuša da dâ odgovor na pitanje kako i sa kojim ciljem određeni politički subjekti koriste društvene mreže. Ovim je ostavljena po strani perspektiva studija publike kao aktivnog korisnika medija, a u prvi plan istaknuta intencija političkih subjekata da kreiraju pozitivan publicitet“, mišljenja je profesor Fakulteta političkih nauka Siniša Atlagić.
Autor, kaže Atlagić, ističe značaj prilagođavanja ovog sadržaja karakteristikama interneta kao sredstva i društvenih mreža kao specifičnih formi promocije.
„Pored ovog, autor u radu otvara i niz drugih značajnih teorijskih pitanja poput pitanja promena u političkom procesu, uslovljenih vizuelizacijom politike, koju je internet preuzeo od televizije, personalizacije politike, uloge populističkih narativa u političkoj komunikaciji na društvenim mrežama, slobode izražavanja na internetu“, istakao je on.
Atlagić je ukazao da je ova monografija „plod konstrukcije“ kojom je teško obuhvatiti i zadovoljiti interesovanja različitih publika – studenata novinarstva i politikologije, stručnjaka za političko komuniciranje, marketing i odnose s javnošću, političara i novinara.
„Ovi prvi su sadržajem ove monografije dobili materijal na osnovu koga će moći sami da kritički pristupe čitanju sadržaja društvenih mreža. Stručnjacima i političarima bi, bez sumnje, ovaj sadržaj mogao da bude od koristi prilikom iznalaženja rešenja u vezi sa radom na imidžu, a potonjima da usvoje odgovarajuća znanja koja će im olakšati u izveštavanju o političkom procesu“, istakao je on.
Profesor Zoran Jevtović u svojoj recenziji navodi da "autor sveobuhvatno, studiozno i postupno plete mrežu aktuelnih i novih medijskih narativa koji otkrivaju uloge i funkcije popularnih društvenih mreža koje poseduju moć 'ljuljanja poverenja' u institucije i tradiciju svake države".
"Obradović veštim korišćenjem naučno-kritičke aparature izlaže prednosti i mane mrežnog komuniciranja, sugerišući kako se u 'ekonomiji pažnje' rađa specifičan komunikacijski inženjering kojim se dalje oblikuje javno mnjenje", ističe Jevtović.
To je doba, piše on, u kojem algoritmi i „eho komore“ sve više profilišu poželjne informacije, fotografije i video-snimke, poigravajući se emocijama i strahovima korisnika, ali istovremeno razvijajući akademske rasprave o snazi i ograničenjima marketinških kampanja.
„Iako to eksplicitno ne navodi, autor sugeriše kako je političkim i komercijalnim manipulacijama danas moguće u svega nekoliko trenutaka promeniti navike i ponašanja milionskih auditorijuma, što znači i nametnuti politička mišljenja i sisteme“, naveo je Jevtović.
Docent na Fakultetu političkih nauka u Banjaluci Aleksandar Vranješ smatra da ova monografija predstavlja značajan doprinos proučavanju savremenih trendova političke komunikacije u digitalnom dobu.
„Tematski i metodološki, ovo djelo obuhvata širok spektar fenomena, uključujući transformaciju tradicionalnih medija, populizam na društvenim mrežama, analizu specifičnih formata političke komunikacije“, zaključio je Vranješ.
On je dodao da autor u knjizi donosi novu perspektivu analizirajući prilagođavanje političara komunikacionim formatima specifičnim za različite društvene mreže.
Docentkinja Anka Mihajlov Prokopović ističe da ova monografija kritički analizira načine komuniciranja političara na društvenim mrežama Fejsbuk, Instagram, Iks i Tiktok.
„Autor to čini uspešno, sistematično i nadahnuto, ostvarujući postavljeni cilj da utvrdi forme sadržaja na društvenim mrežama i način na koji se političari prilagođavaju tim formama, pri čemu autor ne gubi iz vida da je internet i u svojoj ranoj fazi, kao i kasnije, i teorijski bio definisan kao kanal koji pruža više slobode u odnosu na tradicionalne medije i koji omogućava interaktivnost“, zaključila je ona.
Na koji način se političari odnose prema važećim formatima objava na društvenim mrežama u okvirima političkog komuniciranja – osnovno je istraživačko pitanje u analizi ove teme, navodi se u knjizi.
Izdavač knjige je Filozofski fakultet u Nišu.
ISBN je 978-86-7379-665-9.
Komentari (0)
ostavi komentarNema komentara.