Вести
03. 12. 2024.
Праксе етичког оглашавања у онлајн медијима у Србији: Нетранспарентност, лажне посете и употреба личних података
SHARE Фондација у сарадњи са БИРН-ом је објавила нови извештај Праксе етичког оглашавање у онлајн медијима у Србији. Оглашавање игра кључну улогу у одржавању пословања онлајн медија у Србији, али је откривено да се неки медији служе нетранспаретним и неетичким праксама како би привукли оглашиваче и остварили већи профит. Према истраживању SHARE фондације најпосећенији медији користе праксе које укључују нерегулисано коришћење колачића и обраду личних података, често без сагласности корисника, а у циљу остваривања већег профита од оглашавања.
„Уз проблематично управљање личним подацима, пракса спонзорисаних чланака, који нису јасно означени, додатно угрожава поверење јавности. Политички утицаји на оглашавање посебно су изражени у систему расподеле јавних средстава, где су провладини медији попут Курира и Информера главни добитници, док локални и независни медији остају без подршке. Анкета локалних медија указује да чак две трећине испитаних не може остварити сарадњу са оглашивачима због критичког извештавања“, наглашава ауторка Мила Бајић за БИРН#mce_temp_url#.
Дигитални медији користе различите врсте огласа како би привукли публику и остварили приход, при чему су најчешћи приказни огласи, попут банера и видео огласа, дизајнирани да привуку пажњу корисника и наведу их на клик. Нативно оглашавање, које се уклапа у уобичајени садржај сајта, често у форми чланака, видеозаписа или инфографика, омогућава природнији приступ публици, али понекад замагљује разлику између уредничког и промотивног садржаја, што може нарушити поверење публике. Поред ових традиционалнијих формата, програматик оглашавање користи аутоматизоване технологије за циљано пласирање огласа у реалном времену, омогућавајући прецизно таргетирање публике помоћу података и алгоритама. Иако је програмско оглашавање ефикасно и прилагодљиво, процеси попут лицитирања у реалном времену (РТБ) често захтевају обимну обраду личних података корисника, што отвара питања инвазивности и заштите приватности.
Као одговор на све израженије изазове у дигиталном медијском окружењу оглашавања, а базирано на закључцима из извештаја Етичко оглашавање у онлајн медијима у Србији и Транспарентност под лупом: јавне набавке за медијске услуге, БИРН и СХАРЕ Фондација објавиле су Како до одговорног и етичног пословања медија у дигиталном окружењу. Документ се бави кључним проблемима, укључујући доминацију сензационалистичког садржаја, злоупотребу личних података корисника, као и нетранспарентног трошења буџетских средстава за оглашавање. Уз препоруке за медије, доносиоце одлука и оглашиваче, документ наглашава потребу за балансирањем између профитабилности и професионалних стандарда, истичући значај транспарентности, регулативе и јачања корегулаторних механизама. Предложене мере укључују унапређење законодавног оквира, промоцију одговорног оглашавања и подршку независним медијима, чиме би се допринело етичнијем и одрживијем медијском пословању у дигиталној ери.
За више информација:
White paper – ЛИНК
Праксе етичког оглашавање у онлајн медијима у Србији – ЛИНК
Транспарентност под лупом: јавне набавке за медијске услуге – ЛИНК
Коментари (0)
Остави коментарНема коментара.