Вести
08. 11. 2024.
Гемиус објавио списак портала из Србије код којих су лажирани подаци о читаности
Како је из Гемиуса потврђено Данасу, поједини интернет сајтови из Србије имали су лажиране податке о читаности, односно посећеност сајтовима. Међу овим медијима налазе се таблоиди, Ало, Блиц, Новости, Пинк, Објектив, Експрес, Нова…
Саопштење Гемиуса преносимо у целости:
У првом случају (у даљем тексту Тип 1) ради се о потпуно фиктивном (непостојећем) саобраћају, чији је привид генерисан употребом скрипте која је са сајта „извора“ нашим серверима слала информације о посетама сајтовима „примаоцима“ које се нису догодиле.
У другом случају (у даљем тексту Тип 2) је генерисан постојећи саобраћај на сајтовима укљученим у gemiusAudience без намерне акције посетилаца, кроз pop-up и pop-under прозоре приликом посете трећим сајтовима.
Када је у питању Тип 1, узрок је малициозна скрипта, креирана од стране НН лица, са намером слања лажних хитова у gemiusPrism и Google Analitics налоге трећих сајтова, који носе лажну информацију да се на тим трећим сајтовима догодила посета до које у ствари није дошло.
Скрипта је откривена од стране Гемиуса и представљена на састанку комерцијалних издавача одржаном 22. октобра, уз изношење додатних информација на састанку комерцијалних издавача 29. октобра ове године.
Како Гемиус услед ГДПР-а чува комплетне прикупљене податке у периоду од последње три године, није могуће установити деловање те скрипте у периоду пре октобра 2021. године.
У тренутку откривања, скрипта је била постављена на сајт republika.rs намењен мобилним уређајима, а откривено је да је до новембра 2022. године била активна и на сајту ana.rs. Republika.rs је уклонила скрипту 22. октобра, непосредно по пријему информације о њеном постојању током састанка, и Тип 1 је престао да буде активан.
Током постојања скрипте, прликом посете стварног корисника неким од ових сајтова, њена активација је слала информацију ка Гемиус и Google серверима да је корисник био и на сајтовима „примаоцима“, представљајући га као посету која је дошла са Facebook-а. У стварности, корисник није био на сајту „примаоцу“, нити имао било какав контакт са сајтом „примаоцем“, нити су на страни „примаоца“ били потребни било каква техничка акција нити ресурс за реализацију оваквог фиктивног хита.
Са друге стране, сајт „прималац“ је ову „посету“ могао да види у свом gemiusPrism и Google Analytics алату као стварну и, уколико је била посета из Србије, била је укључена у gemiusAudiencе резултате, доступне тржишту.
На овај начин је генерисано око 2% од свих хитова у gemiusAudience истраживању за Србију, који су распоређени на сајтовима наведеним испод.
Списак сајтова
Следи списак сајтова „прималаца“ са периодима у којима је малициозна скрипта слала лажне хитове за њих (због огромне количине података за обраду, као референтни узорак је узет један дан у месецу, односно 15. у сваком наведеном месецу):
24sedam.rs: октобар 2021. до октобар 2024.
alo.rs: јануар и фебруар 2022, април до новембар 2022.
blic.rs: октобар 2021. до октобар 2024.
buro247.rs: новембар 2021. до фебруар 2022, март до јун 2024.
ddl.rs: октобар 2021. до април 2024, јун 2024. до октобар 2024. (напомена: ddl.rsније укључен у gemiusAudience од септембра 2022. године)
ekspres.net: октобар 2021. до фебруар 2022, април 2022. до мај 2024.
nova.rs: октобар до децембар 2021, април 2022. до април 2023, јун, август, новембар и децембар 2023, април 2024.
novosti.rs: октобар 2021. до јануар 2022, март 2022. до фебруар 2023, април до децембар 2023.
objektiv.rs: октобар 2021. до фебруар 2022, април до октобар 2022.
pink.rs: март 2022, април до јул 2024, септембар и октобар 2024.
sportske.net: новембар до фебруар 2022, јул 2022. до април 2023.
Услед озбиљности наведене ситуације и њених последица по gemiusAudience истраживање у Србији и сајтове који су у њега укључени, биће предузете мере у складу са законом у циљу проналажења и кажњавања лица која су одговорна за креирање лажних записа о овом фиктивном саобраћају.
Неки од издавача су обавестили Гемиус да су предузели или намеравају да иницирају правне акције у истом смеру – ово је тренутни статус, како нам је комуницирано од стране издавача:
Digital Media Network doo (24sedam.rs) – Портал 24седам кривичне пријаве због преваре против republika.rs и одговорног лица наведеног портала, као и свих других умешаних лица.
Lifestyle Publishing doo (buro247.rs) – представници buro247.rs су ступили у контакт са адвокатима ради прикупљања свих материјалних доказа потребних за подношење тужбе против компаније која је за њих радила промоцију и оглашавање на Facebook-у као и против особе која је била посредник у овој превари.
Медијска Мрежа доо (republika.rs) – представници republika.rsсу поднели кривичну пријаву Вишем јавном тужиилаштву у Београду, Посебном одељењу за борбу против високотехнолошког криминала против НН лица због постојања основа сумње да је извршено кривично дело Рачунарске преваре из члана 301. Кривичног законика Републике Србије, неовлашћени приступ заштићеном рачунару, рачунарској мрежи и електронској обради података из члана 302. Кривичног законика Републике Србије, као и других кривичних дела која буду утврђена током истраге. У кривичној пријави наводе да је осумњичено лице на њиховом порталу поставило малициозну скрипту која је манипулативно преносила податке аналитичким алатима.
Новости АД (novosti.rs) – представници novosti.rs су поднели кривичну пријаву Вишем јавном тужилаштву у Београду, Посебном одељењу за борбу против високотехнолошког криминала. По савету адвоката и у интересу поступка, у овом тренутку нису у могућности да открију више детаља о пријави.
Pink Media Group doo (pink.rs)– портал pink.rsје раскинуо уговор са компанијом задуженом за промоцију њиховог садржаја путем друштвених мрежа и истражује све аспекте случаја. Уколико се докаже да је ова компанија узроковала фиктивни саобраћај на pink.rs, Pink Media Groupће покренути правну акцију против одговорних.
Ringier Srbija doo (blic.rs, nekretnine.rs) – Рингиер Србија снажно подржава све мере које ће Гемиус предузети у складу са законом и по потреби ће им се придружити.
Спортске Нет доо (sportske.net) – Представници портала sportske.netсу контактирали своје адвокате и поднеће кривичну пријаву Вишем јавном тужилаштву у Београду, Посебном одељењу за борбу против високотехнолошког криминала.
United Media Digital doo (nova.rs)– представници портала nova.rs ће поднети одговарајуће правне радње против лица или компаније за коју се претпоставља да их је оштетила кроз испоруку фиктивних хитова уместо стварне посете, за коју је била ангажована.
Гемиус позива све издаваче који су ангажовали било коју компанију за промоцију њиховог садржаја путем друштвених мрежа, а уместо тога им је испоручен фиктивни саобраћај, да покрену правну акцију против исте и одговорних лица.
Са стране Гемиуса, надлежним државним органима ће бити предати сви релевантни докази и информације.
Услед свакодневног напретка технологије и проналажења нових метода преваре, верујемо да адекватно кажњавање одговорних и објављивање што је могуће више информација о самом случају и починиоцима (уз вођење рачуна о интересима истраге) представља један од најбољих начина за превенцију оваквих ситуација у будућности.
Када је у питању Тип 2, неправилности су уочене на следећим сајтовима: 24sedam.rs, blic.rs, espreso.rs, kurir.rs, mondo.rs, n1info.rs, nekretnine.rs, nova.rs i telegraf.rs.
Издавачима ових сајтова је, у складу са чланом 5. правилника, дат рок од три радна дана од дана формалног упозорења да укину ову праксу, који је истекао у среду 06. новембра.
У овом случају се радило о стварном саобраћају, али оствареном без намере корисника за добијање одређеног садржаја. Саобраћај без намере корисника по Правилнику не треба да буде укључен у Audience податке и издавачи имају могућност да у њега не поставе gemiusPrism скрипту или, уколико технички нису у могућности то да изведу, обавезу да га маркирају посебном ознаком у оквиру УРЛ-а, за чије коришћење је Гемиус проследио упутство издавачима 1. новембра, а која ће омогућити Гемиусу да га прецизно детектује и искључи из резултата.
Гемиус ће наставити да улаже максималне напоре како би објективно, транспарентно и непристрасно истраживао социо-демографске профиле, лифестyле навике и интересовања интернет публике у Србији, по тржишно договореним правилима, у интересу унапређења и очувања поверења у интернет као најмерљивији огласни медиј.
Коментари (0)
Остави коментарНема коментара.