Насловна  |  Актуелно  |  Вести  |  Информације нису бесплатне
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Smanji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Вести

27. 07. 2012.

Аутор: М. Д. Милкић Извор: Данас

Информације нису бесплатне

Светске медијске куће предлажу наплату садржаја на интернету

Београд - Последњих година тиражи дневних и недељних новина опадају, а многи од њих се гасе, а публика се све више окреће интернету. Млађи читаоци, за разлику од оних старијих, немају навику свакодневног куповања новина, па многи светски издавачи решење виде управо у глобалној информатичкој мрежи и наплати садржаја, чак и на интернету.

Истраживања показују да чак 39 одсто корисника интернета редовно посећује интернет странице дневних новина, а у старосној доби између 14 и 29 година, оној за коју се сматра да је баш и не занима дневна политика, овај постотак износи 62 одсто.

У Србији систем микронаплате, односно плаћање малих износа за приступ садржајима већег броја медијских кућа, бар за сада, не постоји. Део медија пружа већу количину бесплатних садржаја, док се опширнија издања могу читати у штампаној форми. Са друге стране, део медија попут недељника НИН и Време нуди ограничену количину садржаја, а претплатницима електронских издања на располагању су сви текстови. Тако, шестомесечна електронска претплата за недељник НИН кошта 2.100 динара, а годишња 3.500, док шестомесечна претплата за Време кошта 24 долара уз ПДФ издање, које пружа исти изглед као штампано, а постоји и јефтинија варијанта.

И док многе светске медијске куће тврде да су захваљујући наплати садржаја на интернету доживеле просперитет, струковна удружења новинара у нашој земљи и даље су подељена око ове теме.

Љиљана Смајловић, председница Удружења новинара Србије (УНС), каже за Данас да поједине медијске куће у нашој земљи већ наплаћују своје садржаје на интернету. Она истиче да су многе светске медијске куће попут Њујорк тајмса и Лондон тајмса захваљујући наплати свог садржаја на интернету доживеле велики просперитет.

- Док сам била главни и одговорни уредник дневног листа Политика била сам против ове идеје, јер мислим да новине имају већу моћ када их чита већи број људи, а да тираж на тај начин, као ни зарада, неће бити много повећани.

Међутим, разговарала сам са многим људима на ту тему и на једном међународном скупу уредник Лондон тајмса ми је објаснио да се то њима исплатило и да новине на тај начин наплаћују свој рад, указује Смајловићева. Она додаје да је већ од првог дана претплатник америчког дневног листа Њујорк тајмс.

- Њујорк тајмс вам дозвољава да читате десет њихових чланака месечно бесплатно. Међутим, уз претплату од 16 долара ви можете да читате све њихове текстове. Мислим да је то добра пракса, јер за ту цифру, коју могу да приуште и људи у Србији, на располагању имате много квалитетних текстова. Верујем да ће и они временом повећавати цену претплате, а велики број нас ће издвајати и више новца, јер знамо шта можемо да добијемо, указује Смајловићева.

Са друге стране, Вукашин Обрадовић, председник Независног удружења новинара Србије (НУНС), каже за наш лист да је присталица „дозиране заштите садржаја на интернету“, али да то ипак неће решити проблеме са којима се данас суочавају многи медији, како у нашој земљи, тако и у свету.

- Мислим да још није пронађен адекватан начин којим би се заштитили медији од интернета. Медији од интернета могу да се штите тако што би престали да се утркују у брзини информација, јер је та битка одавно изгубљена. Оно што видим као решење јесте другачији приступ новинарству, аналитички и истраживачки, тако што би се медији бавили објашњењем онога што се већ нашло на интернету, указује Обрадовић.

Мирко Млакар, заменик главног и одговорног уредника недељника НИН, који има електронску претплату на интернет издање, каже за Данас да би сваки медијски садржај требало да буде наплаћен, јер он има своју вредност.

- Новинар се помучио да дође до потребних информација, а ту је и лекторски део посла, како би тај текст био потпун. Нема бесплатне информације, као што нема ни бесплатног ручка, нити бесплатне анализе, нити било које друге новинске форме, наглашава Млакар. Он додаје да је интернет само платформа која служи за дистрибуцију медијског садржаја.

Антрфиле : Трн у оку

Још један трн у оку светским издавачима су и интернет портали, који сакупљају садржаје са страница дневних и недељних новина и објављују их на својим страницама. Иако такви портали по правилу објављују извор садржаја, сам власник права на садржаје од тога нема превелике користи. Стога издавачи траже да се и за овакво коришћење наплаћују ауторска права.

Коментари (0)

Остави коментар

Нема коментара.

Остави коментар

Молимо Вас да прочитате следећа правила пре коментарисања:

Коментари који садрже увреде, непристојан говор, претње, расистичке или шовинистичке поруке неће бити објављени.

Није дозвољено лажно представљање, остављање лажних података у пољима за слање коментара. Молимо Вас да се у писању коментара придржавате правописних правила. Коментаре писане искључиво великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора или скраћивања коментара који ће бити објављени. Мишљења садржана у коментарима не представљају ставове УНС-а.

Коментаре које се односе на уређивачку политику можете послати на адресу unsinfo@uns.org.rs

Саопштења Акције Конкурси