Вести
01. 02. 2022.
Онлине платформа која антиваксерима доноси милионе
Најпознатији свјетски аутори - антиваксери годишње зараде и до 2,5 милиона долара путем платформе Substack, док је истраживање Центра за сузбијање мржње у дигиталном свијету израчунало да проминентни антиваксери могу зарадити и више од 12,5 милиона долара од других онлине платформи.
Substack су средином 2021. године медији прозвали и "платформом за бановане", што значи да је већином користе људи којима је забрањен приступ Facebooku, Twitteru, Инстаграму, Линкедину и другим мрежама јер су их користили за пропаганду, говор мржње, ширење лажних информација о COVID-19, вакцинама и теоријама завјере.
Joseph Mercola, доктор алтернативне медицине и новинар-антиваксер Alex Berenson, уз писца Salmana Rushdieja су међу најпознатијим именима која користе ову платформу. Ту су кантауторица Patti Smith, те бивши савјетник из Downing Streeta Dominic Cummings, преноси The Guardian.
Мерцола и Беренсон су међу топ пет аутора антиваксерског садржаја који се путем newslettera објављује на Substacku, који према процјенама зараде више од 2,5 милиона долара.
Рачуница Substacka изгледа овако: Аутори задржавају 90 посто прихода од претплате, 10 посто остаје Substacku, а аутори су дужни платити 3 посто прихода компанији Stripe.
Истраживање Центра за сузбијање мржње у дигиталном свијету (CCDH) наводи да је Мерцола у 2021. години зарадио минимано милион долара од претплатника. Претплата на његов newsletter износи 50 долара. Беренсон је зарадио 200.000 долара више од њега, а претплата на његове текстове је 60 долара.
Steven Krisch, подузетник из ИТ индустрије, виролог Robert Malone, те анонимни аутор који објављује под псеудонимом Eugyppius, све познати вакциноскептици, акумулирали су добит од 300.000 долара.
Слобода вс профит
Имран Ахмед, извршни директор CCDH, појаснио је да компаније попут Substacka уопће немају обавезу да контролишу овакав садржај, те да увијек могу рећи "не" овим темама.
"Могли су рећи не. Овдје се не ради о слободи. Овдје се ради о профитирању од лажи. Substrack би одмах требао да престане да профитира од медицинских дезинформација које озбиљно могу нашкодити читаоцима", појаснио је Ахмед, преноси The Guardian.
Гласноговорник Субстацка упутио је The Guardianu и један есеј, који су потписали Chris Best, Hamish McKenzie и Jairaj Sethi, оснивачи платформе, у којем су нагласили да "ућуткавање скептика око вакцина неће успјети".
“Док се суочавамо са све већим притиском да цензурирамо садржај објављен на Substacku који се некима чини сумњивим или непожељним, наш одговор остаје исти: доносимо одлуке засноване на принципима, а не на ПР-у, бранит ћемо слободно изражавање и држимо се своје руке у приступу модерирања садржаја”, рекли су.
Аутори бројна позната имена
Substackove смјернице садржаја наводе да су "критика и дискусија о контроверзним питањима дио дискурса, тако да радимо на проналажењу разумне равнотеже између ова два приоритета". Платформа забрањује садржај који "промовише штетне или незаконите активности", али такође очекује од аутора да модерирају и управљају својим онлине заједницама, односно претплатницима.
CCDH је рекао да је 2,5 милиона долара (2,2 милиона еура) минималан приход који остварују аутори скептици, али да цифра може да оде и до 12,5 милиона долара (11,7 милиона еура). Занимљиво Substrack не даје тачне бројеве колико који аутор има претплатника, него даје само назнаке. Испод аутора билтена стоје информације попут "хиљаде" и "десеци хиљада".
Мерцола и Беренсон имају "десетке хиљада" претплатника, а CCDH рачуница је да имају више од 20.000.
Ова платформа је у новембру 2021. године, како је пренио Financial Times, прославила милион претплатника, а од самог почетка су се као старт-уп компанија профилисали као алтернатива класичном новинарству и поставци медија.
Основани су 2017. године, као алтернатива медијима, алтернатива Facebooku, али прави раст им је настао оног момента када су Facebook и Twitter почели да забрањују приступе особама које шире лажне садржаје и информације о COVID-19, мјерама и вакцинама.
"Substack је сада игралиште за оне без друштвених мрежа", гласио је назив текста популарног магазина Wired, а управо су на самом почетку тог текста споменути антиваксери - као најутјецајнији аутори.
Financial Times пише да је New York times изгубио неколико аутора, који су прешли на Substack, попут Casey Newton и Marca Steina, који су напустили NYT и одлучили да раде самостално на новој платформи. Na portalu New York Timesa se može naći tekst "Why We'Re Freaking Out About Substack" или "Зашто смо полудјели од Substracka", гдје тврде да је ова компанија "олакшала наплату билтена/newslettera, чиме је освојила анксиозну индустрију јер утјеловљује веће снаге и контрадикције".
И раније поменути Беренсон је био аутор у Timesu, али је због својих COVID-19 ставова банован са Twittera. Ова платформа је почетни капитал добила од Andreessena Horowitza, који је улагао и u Facebook, и у Twitter и у AirBnb.
Иначе, најпознатији аутори на овој платформи (а да нису антиваксери) су филмаш Michael Moore, бивша НБА звијезда Kareem Abudl-Jabbar и Anne Helen Petersen.
Neil Young vs Spotify
Ова објава The Guardiana долази само неколико дана након што је музичар Neil Young затражио од Spotifyja да уклони његову музику - ако не скину подцасте Joea Rogana, јер како Young тврди, он шири дезинформације о вакцинама и COVID-19.
Подсјећамо, "могу имати Рогана или Younga. Никако обојицу", казао је Neil Young у изјави, рекавши да Spotify на један начин подржава антиваксерске ставове, јер дозвољавају Рогану да буде дио ове платформе и зарађује од ње.
Spotify је одлучио да не пристане на увјет које је дао музичар, те се његова музика скида са Spotifyja. Такођер, рекли су да им је жао због његове одлуке, те се надају да ће он поново бити дио Spotifyja.
Канадско-амерички музичар тврди да Spotify шири дезинформације о вакцинама, те да тако доприносе смрти оних који у те дезинформације повјерују. У другој изјави Young је казао да је Spotify "дом по живот опасних COVID дезинформација", те је додао да се "лажи продају за новац".
Reprise Records, издавачка кућа Neila Younga (у власништву процудентске компаније Warner Brothers) подржала je Youngovu одлуку, а појаснили су да 60 посто Youngove музике која се страмује - управо се стреама са Spotifyja.
“Хвала Warner Brothers што су стали уз мене и трпе губитке. Губим 60 посто стреамова широм свијета и прихода од њих у име истине", написао је Young.
Spotify је платио 90 милиона еура како би откупио права за подцасте The Joe Rogan Experience 2020. године. Ово је најпознатији подцаст на Spotifyju, а просјечно се мјесечно downloaduje 200 милиона пута.
Музичка платформа Spotify се такођер плаћа, а почетна претплата је нешто виша од 5 еура. Према доступним подацима Spotify има 300 милиона слушатеља, и 170 милиона претплатника.
Из компаније Spotify су навели да су уклонили више од 20.000 епизода подцаста који имају везе са COVID-19 од почетка пандемије. Daniel Ek, оснивач платформе је за Financial Times поручио да жели да аутори стварају, те да Spotify неће "заузимати стране".
Ипак, није Young први који је указао на штетност садржаја Joea Rogana. Раније је група доктора, научника и здравствених професионалаца упутила отворено писмо Spotifyju, гдје су изразили забринутост због садржаја којег промовише Роган.
Писмо је настало након гостовања Roberta Malonea, који је скептик према мРНА вакцинама. Fact-chekeri су у више наврата оповргнули Maloneove тврдње да су људи који су вакцинисани - подложнији оболијевању од COVID-19.
Joea Rogana често називају антиваксером, међутим, он тврди да то није, преноси ББЦ.
"Вјерујем да су безбједне и обрабрујем многе људе да их узму", рекао је Роган, преноси ББЦ, али је одбио да одступи од тврдње да је младим људима требала вакцина. Роган је раније рекламирао и ивермектин, тврдећи да је "лијек за корона вирус".
А музичару Youngu здравствени проблеми нису страни. Он је преживио полио, дјечију парализу. Добио ју је као четверогодишњак, прије него што је вакцина за њу постала доступна 1955. године. То је описао као "прву велику трауму", јер су друга дјеца била упозоравана да га избјегавају док је био у карантину.
Young је и раније уклањао своје пјесме са Spotifyja, али Apple Musica и неких других стреаминг садржаја, тврдећи да им "звук није довољно добар".
Коментари (0)
Остави коментарНема коментара.