Насловна  |  Актуелно  |  УНС вести  |  Које су могуће правне последице Иницијативе чланова Савета РЕМ-а за оцену уставности одредбе Закона о електронским медијима
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Smanji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

УНС вести

26. 06. 2024.

Аутор: К. Ковач Настасић Извор: УНС

Које су могуће правне последице Иницијативе чланова Савета РЕМ-а за оцену уставности одредбе Закона о електронским медијима

До престанка мандата актуелних чланова Савета РЕМ-а, по члану 126 став 1. Закона о електронским медијима (ЗЕМ), остало је нешто више од четири месеца.

Чланови Савета РЕМ-а затражили су 4. јуна оцену уставности одредбе којом им мандат престаје 4. новембра 2024. године.

О томе које су правне последице подношења Иницијативе за оцену уставности и шта се може очекивати уколико Уставни суд донесе одлуку да оспорена одредба ЗЕМ-а није у складу са Уставом, Удружење новинара Србије (УНС) разговарало је са адвокатом Горданом Констатиновић.

„Уколико би Уставни суд утврдио да одредба ЗЕМ-а није у сагласности са Уставом РС, та одредба би престала да важи даном објављивања одлуке Уставног суда у 'Службеном гласнику Републике Србије'“, каже она.

То значи, рекла је Констатиновић, да ако се распише јавни позив пре доношења одлуке Уставног суда и избор нових чланова Савета не буде завршен, а одлука суда буде да члан 126 ст.1. није у складу са Уставом, поступак се обуставља.

Иако одлуке Уставног суда делују pro futuro, Констатиновић подсећа да у одређеним случајевима могу имати ретроактивно дејство.

“Уколико би Уставни суд тек након избора нових чланова Савета РЕМ-а, утврдио да одредба није у складу са Уставом, бивши чланови Савета РЕМ-а би могли да применом члана 61 Закона о Уставном суду траже, у року од 6 месеци од дана објављивања одлуке у „Сл. гласнику РС“, измену појединачних аката донетих на основу одредбе закона за коју је утврђено да није у складу са Уставом“, рекла је она.

Ипак, каже Констатиновић, уколико то није могуће, јер се у пракси дешавало да се изменом акта нису могле отклонити штетне последице настале услед примене одредбе закона стављене ван снаге, чланом 62 истог закона је предвиђено да Уставни суд може да одреди да се те последице отклоне повраћајем у пређашње стање, накнадом штете или на други начин.

„На пример, изменом одлуке о престанку одборничког мандата због бланко оставке нису могле да се отклоне штетне последице неуставне одредбе члана 47 Закона о локалним изборима („Сл. гласник РС” бр. 129/07) у ситуацији када су у међувремену већ спроведени нови локални избори и тада је претходним одборницима надокнађена штета“, подсетила је она.

На питање када се може очекивати одлука Уставног суда, Констатиновић каже да правила нема, те да је у највећем броју случајева Уставни суд прилично спор и да одлучивање у просеку траје око две године. 

Чланови Савета РЕМ-а – дискриминација без утврђеног општег интереса

Закон о електронским медијима, који је ступио на снагу 4. новембра прошле године, у члану 126 став 1. предвиђа да чланови Савета изабрани на основу претходног Закона настављају да обављају ту функцију до истека једне године од дана ступања на снагу овог Закона.

Ово значи да им мандат не престаје истеком времена на које су изабрани већ најкасније 4. новембра 2024. године.

Овакво решење договорено је пред усвајање Закона, октробра 2023. године, на састанку власти и представника медијске заједнице, уз подршку међународних организација, а путоказ којим се ишло била је раније усвојена Медијска стратегија.

Актуелни чланови Савета РЕМ-а ову одредбу сматрају неуставном и, како су навели у Иницијативи за покретање поступка за оцену уставности коју су 4. јуна поднели Уставном суду, врстом дискриминације.

Они су у Иницијативи, између осталог, навели да је спорна одредба Закона у супротности са четири члана Устава - чланом 3, чланом 21 став 1, чланом 53, као и чланом 197 ст. 1. и 2.

Чланови Савета РЕМ-а сматрају да се одредбом члана 126. став 1. ЗЕМ-а стављају у неједнак положај у односу на будуће чланове Савета, те да им се ускраћује право на вршење јавне функције под једнаким условима.

Они подсећају да чланови 18 и 19 ЗЕМ прописују редовне услове за престанак мандата чланове РЕМ-а, а да је спорном одредбом прописан посебан основ за престанак мандата који важи само за актуелни сазив Савета.

Ово, сматрају они, представља дискриминацију јер је у супротности са уставним начелом једнакости свих грађана пред законом, укључујући и оне који ступају на јавну функцију.

У Иницијативи се још подсећа да Устав прописује да закони и сви други општи акти не могу имати повратно (ретроактивно, прим.нов.) дејство, осим ако то налаже општи интерес утврђен при доношењу закона.

Како се додаје, спорни члан није постојао у ЗЕМ-у у тренутку избора актуелног сазива Савета, те не може имати повратно дејство, нарочито ако се узме у обзир да „није утврђен општи интерес за повратно дејство наведене одредбе закона“.

Чланови Савета истичу и да би се спровођењем ове одредбе урушио принцип независности РЕМ-а, имајући у виду да се оспореним актом уводи могућност произвољне смене Савета без постојања за то законом предвиђеног разлога.

Савет РЕМ-а, осим предлога Уставном суду да прихвати Иницијативу и донесе одлуку да члан 126 ст.1. ЗЕМ-а није у сагласности са Уставом, затражили су од овог суда и да до доношења коначне одлуке обустави извршење ове одребде или радње која је предузета на основу ње.
 
Избор нових чланова Савета РЕМ-а

На основу спорне одредбе Закона, Народна скупштина РС до 4. новембра треба да изабере нове чланове Савета РЕМ-а.

Пре тога, како је прописано чланом 13 ЗЕМ- а, „одбор Народне скупштине надлежан за информисање (у овом случају Одбор за културу и информисање, прим.нов.), „објављује јавни позив за предлагање кандидата за члана Савета најраније шест месеци а најкасније три месеца пре престанка мандата члана Савета, односно најкасније 15 дана од престанка мандата из разлога предвиђених чланом 18 тач. 2)-4) овог закона“.

На овнову овог члана Закона, Одбор би конкурс у овом случају морао да распише најкасније до 4. августа.

На питање УНС-а постављено председници Одбора Невени Ђурић, када ће Одбор за културу и информисање објавити јавни позив за предлагање кандидата за чланове Савета РЕМ-а и да ли је Одбор до сада разматрао ово питање, нисмо добили одговор.

Иначе, од конституисања почетком априла ове године, није одржана ниједна седница Одбора за културу и инфромисање Народне скупштине.

 

Коментари (0)

Остави коментар

Нема коментара.

Остави коментар

Молимо Вас да прочитате следећа правила пре коментарисања:

Коментари који садрже увреде, непристојан говор, претње, расистичке или шовинистичке поруке неће бити објављени.

Није дозвољено лажно представљање, остављање лажних података у пољима за слање коментара. Молимо Вас да се у писању коментара придржавате правописних правила. Коментаре писане искључиво великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора или скраћивања коментара који ће бити објављени. Мишљења садржана у коментарима не представљају ставове УНС-а.

Коментаре које се односе на уређивачку политику можете послати на адресу unsinfo@uns.org.rs

Саопштења Акције Конкурси