Naslovna  |  Aktuelno  |  Vesti  |  Osvajanja slobode informisanja
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Smanji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Vesti

29. 11. 2011.

Izvor: Narodne novine - Niš

Osvajanja slobode informisanja

Predstavnici novinarskih udruženja predstavili u Nišu medijsku strategiju

Medijska strategija, dokument koji će biti okvir za donošenje zakona kojima će se regulisati sfera javnog informisanja nije idealna, ali je maksimim onoga što se u pregovorima sa njenim donosiocima, odnosno državom, u ovom trenutku moglo iščupati ocenili su u Nišu predstavnici medijske koalicije, koju čineUNS, NUNS, ANEM i "Lokalpres".

Novinari su naglasili da i ovaj dokument svedoči da država ne želi da se odrekne kontrole nad medijima, te da je u postupku njenog donošenja vođena "rovovska" borba za mnoge njene segmente.

Međutim, kako je ocenjeno, država je uprkos otporu medijskih asocijacija uspela da izgura neke svoje zahteve, kao što je odredba o osnivanju regionalnih javnih servisa, kojih će prema tekstu strategije u Srbiji biti osam, a najavljeno je njihovo osnivanje i u Vojvodini.

Saša Mirković, predsednik Asocijacije nezavisnih elektronskih medija (ANEM), istakao je da je Medijska strategija trebalo da se donese mnogo ranije.

Medijska strategija je okvir za donošenje zakona pa je trebalo najpre nju usvojiti a tek onda donositi zakone. Međutim, desilo se obrnuto, na strategiju smo čekali jedanaest godina, a y međuvremenu su donošeni zakoni za koje se pokazalo da nisu dobri.

Ova medijska strategija, koja će važiti narednih pet godina, nije idealna ali je maksimum onoga što smo mogli u ovom trenutku da izvučemo. Najspornije je bilo formiranje regionalnih javnih servisa, i to što je predviđeno njihovo osnivanje, smatramo svojim neuspehom jer smo u po stupku usvajanja ovog dokumenta bili nadglasani.

Regionalni javni servisi biće u službi političkih stranaka, i to što u Medijskoj strategiji nisu navedeni gradovi u kojima će biti osnovani, posledica je činjenice da su u toku politički dogovori oko toga. Lično mislim da regionalni javni servisi praktično neće zaživeti jer za njih nema para.

Ako se uzme u obzir da je naplata pretplate za javni servis i tele viziju Vojvodine samo 37 odsto, ne znam kako neko misli da će naći pare i za regionalne javne servise. Takođe, ono što je veoma sporno je i to što strategija uopšte ne definiše kriterijume za izbor regionalnih javnih sevisa, pa se postavlja pitanje kako će biti birane televizije koje će dobiti ovaj status.

Ustanovljavanje regionalnih javnih servisa ugroziće poslovanje komercijalnih televizija, jer će i ti javni servisi moći da emituju reklame i biti im konkurentni za ovu vrstu prihoda ocenio je Mirković.

Vukašin Obradović, predsednik NUNS a, istakao je da će, ukoliko medijska strategija bude dosledno sprovedena, otkloniti uticaj državnih organana medije. Cilj nam je bilo da državu držimo dalje od medija i otuda toliki otpor medijskoj strategiji.

Ciljevi Medijske strategije su povlačenje države iz medija, transparentnost vlasništva, zabrane koncentracije vlasništva u medijima, zabrana finansiranja medijske proizvodnje iz budžeta... sve bi to trebalo da otrgne medije iz zagrljaja države.

U ovom trenutku, dve trećine para od oko 165 miliona evra, koliko prolazi kroz medije, okreće država. Država finansira razne medije, što direktno, što "gerilski" kroz komercijalne ugovore, dve, tri agencije koja su takođe povezane sa državom kontrolišu sredstva koja se koriste za oglašavanje.

Došli smo u nemoguću situaciju, ili da uđemo u taj koruptivni lanac, odnosno u saradnju sa državnim i paradržavnim organima ili da stavimo katanac na bravu.

Tom strogom kontrolom novčanih tokova ugušena je medijska sloboda. Zbog toga se zalažemo za projektno finansiranje, ne pojedinih medija, već javnog interesa objasnio je Obradović.

Petar Jeremić, predsednik izvršnog odbora UNS a, naglasio je da je projektno finasiranje jedini način za objektivno informisanje.Tokom ove godine država je medijima dala 40 miliona evra, ali samo određenim medijskim kućama.

Mi insistiramo na tome da se ne finansira preduzeće, već javni interes, da se konkuriše projektima pa da se plaća medijski sadržaj. U ovom trenutku, od 40 miliona evra, samo jedan milion je preko Ministarstva kulture i informisanja usmeren na projekte kazao je Jeremić.

Svi učesnici tribine o Medijskoj strategiji, izrazili su rezervu i u pogledu njene primene.

S obzirom na to da je, kako je rečeno, usvajanje Medijske strategije bio uslov za kandidaturu za EU, koja je sada dovedena u pitanje zbog Kosova, obesmišljen je i uslov koji se tiče medijskih sloboda.

Sa druge strane, praktična primena Medijske strategije zavisiće i od onih koji nakon izbora preuzmu vlast u Srbiji.

Antrfile: Javni servisi za javim interes

Dragana Nikolić, direktorka Niške televizije, oštro se suprotstavila učesnicima tribine zbog njihovog stava o regionalnim javnim servisima.

Regionalni javni servisi treba da informišu građane o pitanjima od javnog interesa nezavisno od njihovog komercijalnog sadržaja i u tome je njihova uloga. Sa druge strane, ne bih se složila sa konstatacijom da su regionalni javni servisi u službi političara, jer medijska scena pokazuje da mnogi privatni mediji u mnogo većoj meri podležu političkom uticaju, nego što je to slučaj sa, recimo, Niškom televizijom kazala je Nikolićeva.

D. K.

Komentari (0)

ostavi komentar

Nema komentara.

ostavi komentar

Molimo Vas da pročitate sledeća pravila pre komentarisanja:

Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, pretnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni.

Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove UNS-a.

Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu unsinfo@uns.org.rs

Saopštenja Akcije Konkursi