Naslovna  |  Aktuelno  |  Vesti  |  Javne nabavke za opremanje nove zgrade RTV ne haju za vanredno stanje i pandemiju
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Smanji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Vesti

10. 04. 2020.

Autor: Denis Kolundžija Izvor: VOICE

„Sitni nedostaci“ na novoj zgradi

Javne nabavke za opremanje nove zgrade RTV ne haju za vanredno stanje i pandemiju

Radio-televiziju Vojvodine ni vanredno stanje ni pandemija korona virusa ne može da udalji od ambicije da u doglednom roku završi opremanje nove zgradu na Mišeluku, makar u obimu koji bi omogućio da se u nju, još ove godine, useli čitav pokrajinski javni servis.

Samo tokom marta RTV je raspisao najmanje tri javne nabavke koje su povezane sa opremanjem nove zgrade, od kojih je ona najveća – enterijersko opremanje objekta, raspisana nakon proglašenja vanrednog stanja.

Štaviše, u pokrajinskom javnom servisu ne vide u trenutnim okolnostima ni razlog da već raspisane nabavke obustave, evenutalno su tek spremni da produže rokove za dostavljanje ponuda.

„Za sada se ništa ne menja, ostaje onako kako je navedeno u pozivu za podnošenje ponuda. Postoji mogućnost, s obzirom na trenutnu situaciju u kojoj se država nalazi, da će podnošenje ponuda i otvaranje ponuda biti produženo, ali o tome će svakako naručilac objaviti obaveštenje o produženju roka za podnošenje ponuda“, navodi se u odgovoru RTV, objavljenom 24. marta, na pitanje zainteresovanog ponuđača za jednu od tekućih nabavki.

Na pitanje o tome da li Pokrajinska vlada ima primedbe na to što se u ovom trenutku odvijaju javne nabavke koje je raspisao RTV, a koje se većim delom finansiraju novcem iz pokrajinskog budžeta, iz kabineta predsednika vlade uputili su nas da odgovore potražimo u samom pokrajinskom javnom servisu.

Odatle na ranije postavljena pitanja, ni posle više nedelja, VOICE-u nisu stigli odgovori.

Od 1. marta RTV je raspisao javne nabavke za računare i srodnu opremu, elemente radijske tehnologije, te za prvu fazu enterijerskog opremanja.

Na dan kada je u Srbiji utvrđen prvi slučaj kovida-19, 6. marta, RTV je doneo odluku o dodeli ugovora firmi R inženjering iz Beograda za nabavku apsorbera, neizostavne komponente u opremanju radijskih i TV studija. Procenjena vrednosti javne nabavke bila je 25 miliona dinara (bez PDV), a tek za oko 400o dinara manji iznos našao se u ponudi R inženjeringa, inače jedinog učesnika u postupku.

Radujte se, stižu računari!

Osim elemenata radijske tehnologije, sve ostale javne nabavke finansiraju se iz tranše od 150 miliona dinara, koje su odlukom Pokrajinske vlade od 15. januara za te potrebe obezbeđene iz tekuće budžetske rezerve.

Iako je Pokrajina, zajedno sa Republikom, u potpunosti, sa oko 3,2 milijardi dinara, isfinansirala izgradnju novog objekta na Mišeluku, novac za opremanje nove zgrade nije izvorno bio obezbeđen ni u republičkom, ni u budžetu AP Vojvodine za 2020. Kako je to početkom decembra istakao predsednik Pokrajinske vlade Igor Mirović, za potrebe kupovine nameštaja (enterijerskog opremanja) RTV je sačinio računicu koja je bila „naduvana i previsoka“, što ih je diskvalifikovalo iz učešća u deobi budžetskog kolača.

Pokrajinski buđelar naposletku je ipak otvoren za potrebe RTV-a ali tek nakon što je ta medijska kuća, povrđeno je ranije za VOICE, pristala na značajno korigovanje računice.

U odluci Pokrajinske vlade iz sredine januara o upotrebi tekuće budžetske rezerve navodi se da će 150 miliona dinara iz tekuće budžetske rezerve biti usmereno RTV-u „za enterijersko opremanje poslovnog objekta i završetak akustičnih elemenata (nabavka i ugradnja psorbera)“.

Međutim, u ugovoru koji su RTV i Pokrajinski sekretarijat za kulturu, javno informisanje i odnose s verskim zajednice sklopili 30. januara, ističe se još jedna stava na koje treba potrošiti dodeljenih 150 miliona.

U tom ugovoru, do kojeg je došao VOICE, već u prvom članu navodi se da je predmet ugovora prenos sredstava RTV-a „za enterijersko opremanje poslovnog objekta, završetak akustičnih elemenata (nabavka i ugradnja apsorbera) i nabavku IT opreme (računara) u okviru opremanja kancelarijskog prostora RTV-a.

Kako je došlo do amendiranja odluke Pokrajinske vlade, VOICE nije uspeo da dobije zvanično objašnjenje.

Možda se, kako neki smatraju, nabavka računara zaista može podvesti pod opremanje, no ono zbog čega pominjanje IT/računarske opreme u ugovoru privlači pažnju jeste činjenica da je RTV lane bio upozoren da se kupovina takve opreme ima obuhvatiti javnom nabavkom za tehničko-tehnološko opremanje nove zgrade RTV. Pokrajinski javni servis je postupak te javne nabavke pokrenuo prošlog leta i, ispostavilo se, izignorisao je upozorenje iz Banovine.

Izvor iz RTV-a potvrdio je ranije za VOICE da je takav zahtev zaista stigao u RTV, i da je on podrazumevao da se za iznos koji je Pokrajina izdvojila (oko 57o miliona dinara) kupi ne samo deo nove tehnike, već i izvestan broj računara.

Ovaj izvor nam je naveo i da je iznos od Pokrajine i ovako bio toliko „knap“ za opremanje najosnovnijih uslova za emitovanje radijskog i TV programa iz nove zgrade, da je iz javne nabavke za tehničko-tehnološko opremanje morala biti izbačena kupovina stolica i drugih komada nameštaja koje bi koristili zaposleni koji opslužuju tehniku u toj medijskoj kući.

Na to što je njegov zahtev RTV izignorisao početkom decembra javno se požalio predsednik Pokrajinske vlade.

„Mi smo pisanim putem upravi RTV-a takođe rekli da u ovoj sumi od 536 miliona dinara (za tehničko-tehnološko opremanje – prim.a.) treba da se nabavi i jedan optimalan sistem koji će moći biti instaliran da bude stavljen u funkciju emitovanja programa. To podrazumeva i TV tehniku ali i određenu informatičku tehniku koja je jako bitna za održavanje sistema. Međutim, oni su (RTV – prim.a) nabavili samo TV tehniku, i pored mog pisanog upozorenja da nabave i informatičku tehniku koja bi bila u funkciji celine“, kazao je tada Igor Mirović u razgovoru s novinarima, među kojima je bio i novinar VOICE-a.

Iz kabineta predsednika Pokrajinske vlade VOICE-u nisu odgovorili da li je taj Mirovićev, recimo i to – prilično besni, istup uticao na to da kupovina IT opreme na kraju bude deo nabavke za opremanje nove zgrade RTV-a. Na isto pitanje ni iz RTV-a nisu želeli da odgovore.

Tom javnom nabavkom, vrednom 14,2 miliona dinara, predviđena je nabavka, pored ostalog, i 122 desktop računara s monitorima, kao i 14 laptop računara. Otvaranje ponuda zakazano je za 1. april, ali rezultati još uvek nisu objavljeni. S obzirom na desetostruko veći broj zaposlenih u RTV-u, ostaje da se vidi kome će ti računari biti namenjeni.

Fotelje od 50 hiljada dinara „greškom“ u ponudi?

Nabavka nameštaja – gotovog i onog koji se pravi po meri – te „lampi i drugih svetlećih tela“ bila je prošle godine „jabuka razdora“ između RTV-a i Pokrajinske vlade, zvanično zbog previsoke računice koju je pokrajinski servis isporučio Pokrajinskoj vladi.

Tender za, kako je navedeno „prvu fazu enterijerskog opremanja“ (isti termin u RTV-u inače koriste i kod nabavke tehničke opreme, nadajući se da će im svih oko 12 miliona evra sukcesivno stizati iz budžeta za kupovinu nove opreme), raspisan je 16. marta, prvog dana vanrednog stanja, a procenjena vrednost nabavke je 90 miliona dinara.

To je drastično manje i od prvobitne kalkulacije RTV-a po kojoj im je za kupovinu nameštaja bilo potrebno 341 milion dinara, pa i od, pod pritiskom korigovanog, iznosa od 271 milion, od čega je 31 milion bio namenjen za nabavku apsorbera.

Nakon što je početkom decembra predsednik Pokrajinske vlade javno isprozivao rukovodstvo RTV zbog „previsokih i naduvanih“ zahteva, u narednim nedeljama ipak je došlo do značajnog umanjenja apetita u RTV-u i to je, na kraju, rezultiralo olakšanjem budžetske rezerve u januaru za 150 miliona dinara. Ni o ovoj temi u RTV-u ne žele zvanično da govore.

Iz kabineta generalnog direktora RTV-a Miodraga Koprivice nikad nisu stigli odgovori ni na druga pitanja VOICE, poput onog koliko odobrenih 150 miliona (zapravo za sam nameštaj i manje od toga) zadovoljava potrebe RTV-a, kao i da li je tačno da su, kako je VOICE ranije nezvanično saznao, prvobitne projekcije vrednosti enterijerskog opremanja bile toliko visoke pored ostalog i jer su predviđale nabavku fotelja u vrednost od 50 hiljada dinara po komadu?

Pojedini zaposleni u RTV-u preneli su nam nezvanična objašnjenje rukovodstva te kuće po kojem se pominjanje fotelja od 50 hiljada dinara „greškom“ našlo u projekciji vrednosti nabavke nameštaja, tačnije – u troškovnik je samo prepisana cena, i to još u evrima, iz kataloga jednog proizvođača namenjenog tržištu EU.

Uz podsećanje da su za nabavku nameštaja još u januaru obezbeđena sredstva i da dalje procedure sprovodi RTV, u Pokrajinskoj vladi su za VOICE rekli da se nadaju da će useljenje u novu zgradu uslediti „čim prođe kriza s korona virusom, odnosno u toku ove godine“.

„Sitni nedostaci“ na novoj zgradi

U pisanom odgovoru iz kabineta predsednika Pokrajnske vlade navedeno je, iako VOICE to pitanje nije ni postavio, i da je nova zgrada RTV-a „završena u ugovorenom roku i u građevinskom smislu, a u toku je otklanjanje sitnih nedostataka“, te da „(tehnička) oprema sukcesivno stiže, a njen najveći deo već se nalazi u novom objektu, gde se u kratkom vremenskom periodu očekuje i montaža“.

Koliko su sitni ti „nedostaci“, nije precizirano, ali je činjenica da upravo određeni naknadni radovi u novoj zgradi onemogućavaju kompletnu instalaciju opreme za radijska i TV studija, vredne 475 miliona dinara (bez PDV).

Naime, firmi Estuar, koja je dobila posao na toj javnoj nabavci, 4. marta je po drugi put produžen rok za isporuku i instalaciju tehničke opreme. 

U odluci o izmeni ugovora o nabavci javnih dobara, koji je objavljen na portalu RTV, firma Estuar je 22. februara podnela zahtev za produženjem roka za isporuku i instalaciju opreme „zbog nepostojanja uslova na lokaciji koja se još gradi“. RTV se saglasio da se rok produži za 30 dana, računajući od dana kada kumulativno budu ispunjeni svi uslovi za instalaciju opreme u novoj zgradi RTV-a. Koji je novi rok, nije navedeno.

Sa firmom Estuar ugovor o nabavci tehničke opreme zaključen je 4. oktobra, s rokom od 60 dana za isporuku i instalaciju. Rok je, međutim, produžen za novih 60 dana, počev od 24. decembra 2019, jer su tokom obilaska nove zgrade uočeni nedostaci uslova za instalaciju opreme, odnosno u zgradi je i dalje bila prisutna velika količina prašine.

Produženje rokova za instalaciju nove tehničke opreme baca svetlo na razlika između pojma završetak izgradnje objekta u građevinskom smislu, za šta je VOICE dobio zvaničnu potvrdu u novembru prošle godine od direktora Uprave za kapitalna ulaganja, i uslovnosti objekta za prijem opreme visokosenzitivne na prašinu i druge nusprodukte građevinarskih aktivnosti.

S obzirom na tajming raspisivanja javne nabavke za isporuku i instalaciju opreme, bio je to sam kraj jula, i predviđene rokove za završetak posla odabranog dobavljača, postavilo se pitanje sinhronizacije aktivnosti na izgradnji i opremanju nove zgrade. Izvor iz RTV-a, veoma dobro upućen u procedure javnih nabavki na pokrajinskom javnom servisu, rekao je ranije za VOICE da su u vreme raspisivanja te javne nabavke od izvođača kompletnih radova na izgradnji, firme SMB gradnja, imali uveravanja da će zgrada na vreme biti očišćena od prašine i spremna za prijem opreme.

Kako do toga ipak nije došlo, umesto za dva, nabavka i instaliranje nove tehnička oprema nije završena ni nakon pet meseci, iako je, prema saznanjima VOICE, kompletna oprema već stigla u Novi Sad.

Traženi rok od 60 dana, istakao je taj izvor VOICE-a, u startu je zvučao „nerealno kratko“ i otuda nije isključeno da su se zbog toga od učešća na ovako primamljivom tender samoeliminisali neki eminentniji proizvođači i distributeri TV tehnike. Epilog je da se na tenderu prijavila faktički samo jedna, manje poznata domaća firma na čelu grupe, opet, poznatih podizvođača.

Komentari (0)

ostavi komentar

Nema komentara.

ostavi komentar

Molimo Vas da pročitate sledeća pravila pre komentarisanja:

Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, pretnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni.

Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove UNS-a.

Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu unsinfo@uns.org.rs

Saopštenja Akcije Konkursi