Насловна  |  Актуелно  |  Вести  |  Државни милиони за финансирање лажи, мржње и пропаганде власти
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Smanji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Вести

22. 05. 2020.

Аутор: Ивана Николетић Извор: Данас

Суфинансирање медијских пројеката од јавног значаја прво успорила епидемија, а затим "погурали" избори

Државни милиони за финансирање лажи, мржње и пропаганде власти

Резултати овогодишњег конкурса за суфинансирање медијских садржаја из области јавног информисања нису изненадили медијске раднике, познаваоце сцене и представнике независних медија, јер шесту годину заредом демонстрирају исти механизам за преливање новца грађана у приватне џепове власника „подобних“, провладиних медијских кућа, чиме се практично исплаћују услуге подржавања власти и ширења пропаганде у име владајуће странке.

Расподела буџетског новца тако је и у Београду готово идентична прошлогодишњој, па је највећи део колача, по већ устаљеној пракси, отишао одавно приватизованом, а затим и власнички промењеном Студију Б, док су високе суме раздељене напредњачки настројеним таблоидима, од којих су неки рекордери у кршењу закона и кодекса новинара, у ширењу лажних вести, пропаганде и говора мржње, у чему су су се доказали и током ванредног стања.

Уз њих, милиони већ традиционално одлазе и различитим „фикус“ предузећима, власнички повезаним са странком на власти. Упркос најавама локалних власти, али и надлежних републичких органа, да ће за медије ове године бити издвојено више новца, београдски челници изгледа нису исто размишљали.

Тако је, индикативно, из буџета у први мах издвојено 85 милиона динара, три милиона више него прошле године, али је кандидатима ипак распоређено нешто мање од 80 милиона, а да комисија такву одлуку није образложила.

Председник Независног удружења новинара Србије (НУНС) Жељко Бодрожић каже да је фарса приликом расподела средстава на медијским конкурсима од јавног значаја и у Београду превршила све што би се могло замислити и да је све више медија и чланова удружења који кажу да треба бојкотовати конкурсе.

Ипак, он наглашава да је обавеза удружења и медијских професионалаца да на злоупотребу јавног новца упозоравају јавност.

– Међутим, то су људи који огољено, безобзирно и бескрупулозно то раде, баш их брига за наше написе и наша истраживања која показују да су тако извукли већ десетине милиона евра из локалних буџета широм Србије, само да би тиме финансирали пуку партијску пропаганду, каже Бодрожић.

Примери таквих „послова“ су очити у главном граду. Иако одавно приватизован, Студио Б који са правом носи епитет властима омиљене телевизије, и ове године са конкурса излази као апсолутни победник, са нешто мање од 13 милиона динара, колико му је додељено за три пројекта.

Студио Б је од почетка додељивања помоћи медијима за пројекте од јавног значаја, од 2015, успевао да сам однесе чак половину читавог буџета, више него што су те конкретне године заједно добила остала 22 медија заједно.

Према истраживањима нашег листа, али и текстовима које су радили портали Крик и Пиштаљка, са студијом Б, као и владајућом странком, могао је власнички, и на различите друге начине да се повеже читав списак непознатих, новооснованих ПР агенција, продукцијских кућа, фирми регистрованих за најразличитије делатности, које су „на поверење“ комисије успевале да сваке године обезбеде максималне износе од чак шест или седам милиона динара.

Испоставиће се касније, сливало се тако много пројектног новца на рачун Студија Б. Као да ни то није било довољно, поједина истраживања која су се бавила тиме да ли су финансирани пројекти правилно реализовани, показала су да је велики број њих емитован управо на тој телевизији, за шта су аутори пројеката понекад издвајали и до 70 одсто суме „освојене“ на конкурсу.

Након што та телевизија добија новог власника, количина новца коју је стручна комисија додељивала тој медијској кући није се знатно смањивала, а на списковима добитника средстава и даље су се налазиле фирме некада повезане са бившим власницима, брачним паром Крџић, и даље богато награђиване максималним износима.

То свакако може да буде основ за претпоставку да се добре „пословне“ везе нису ни прекидале, упркос изменама власника те медијске куће, а са сигурношћу може да се каже да је тешко утврдити колико је заиста новца пореских обвезника тим каналом „исисано“ из буџета.

Пре две године већински власник Студија Б постаје Саша Благојевић, који поседује и новине Ало, па на првобитни износ треба додати и 5,7 милиона колико је додељено том таблоиду.

Тако у „исту касу“ одлази чак 18,7 милиона динара, што је готово четвртина целог буџета за медије.

Прошле године, та сума била је још већа, а Благојевићеве медијске куће однеле су трећину укупне суме предвиђене за медијске пројекте, када је Студију Б додељено нешто више од 17 милиона динара, а таблоиду Ало 5,5 милиона.

Подсећања ради, према писању медија, бизнисмен Саша Благојевић је школски друг и близак познаник садашњег министра финансија, а бившег градоначелника Београда Синише Малог.

Владимир Радомировић, председник Удружења новинара Србије каже да нема изненађења у чињеници да је новац грађана поново раздељен искључиво медијима блиским власти или фирмама које се чак не баве медијским садржајима, утолико пре што је изборна година.

– Комисије би морале да буду састављене од представника удружења која су позната јавности а не ових фантомских удружења и назови независних стручњака. Тако би и одабрани пројекти заиста били у јавном интересу, а грађани би добили информисање које плаћају, наглашава Радомировић.

Журба због избора?

Чињеница да се приближавају парламентарни и локални избори, по многим мишљењима је убрзала прерасподелу буџетских пара намењених медијима, па је престонички конкурс расписан већ крајем јануара, док су у појединим локалним самоуправама исти конкурси отпочели још у децембру прошле године. Иако је читава процедура заустављена због ванредног стања услед пандемије, она је веома брзо обновљена, а одлука у Београду је донета управо по истеку рока од 90 дана, као да није ни прекидана.

Таблоиди незаобилазни 

Телевизији Happy додељено је 2,5 милиона динара, а још 10 милиона отишло је кућама које издају таблоиде Информер и Курир и повезаним фирмама. Инсајдер тим доо и Инфо ИТ Медиа доо, обе фирме у власништву Драгана Ј. Вучићевића, однеле су скоро шест милиона динара, а исти износ додељен им је и на прошлом конкурсу. Као и прошле године, издавач Курира, фирма Адриа медиа гроуп и Адриа медиа магазине, оба у власништву Игора Жежеља, добили су по нешто више од милион динара за укупно четири пројекта.

Коментари (0)

Остави коментар

Нема коментара.

Остави коментар

Молимо Вас да прочитате следећа правила пре коментарисања:

Коментари који садрже увреде, непристојан говор, претње, расистичке или шовинистичке поруке неће бити објављени.

Није дозвољено лажно представљање, остављање лажних података у пољима за слање коментара. Молимо Вас да се у писању коментара придржавате правописних правила. Коментаре писане искључиво великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора или скраћивања коментара који ће бити објављени. Мишљења садржана у коментарима не представљају ставове УНС-а.

Коментаре које се односе на уређивачку политику можете послати на адресу unsinfo@uns.org.rs

Саопштења Акције Конкурси