Насловна  |  Актуелно  |  Вести  |  Коронавирус, пандемија лажних вести
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Smanji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Вести

28. 02. 2020.

Аутор: Марко Милојевић Извор: РТС

Коронавирус, пандемија лажних вести

Забринути сте због коронавируса и тражите савет од др Гугла, чиме да се лечите, шта каже стручна јавност. Какве год кључне речи да укуцате на енглеском добијате исти одговор и углавном исте адресе. Нема лека, нема вакцине, поручује Центар за контролу ширења заразе.

Појава званичних информација уместо реклама за лекове, праве и којекакве, намерна је. Гугл, Фејсбук, Твитер и друге друштвене мреже и претраживачи прерадили су своје алгоритме тако да фаворизују праве уместо лажних вести и корисне информације уместо реклама.

Укуцате ли као кључне речи "грип" и "лек", на енглеском наравно, све ће бити уобичајено.

Разлог за ову промену је инфодемија, појава с којом ћемо се све више суочавати, а која означава поплаву лажних и полутачних вести и информација које могу да имају катастрофалне последице у кризним ситуацијама.

Шеф програма Светске здравствене организације (СЗО) за ванредне ситуације Мајк Рајан сматра да је за инфодемију, као и за вирус, потребно пронаћи вакцину. Стручњаци позивају на здрав разум и прање руку.

Како се снаћи у "шуми" информација

Ана Мирковић са Института за дигиталне комуникације не види ништа лоше и необично у нашој потреби да самостално истражимо оно што нас брине. Проблем је "социјални балон" у који смо се затворили.

"Како на друштвеним мрежама пратимо људе, организације, покрете који су блиски нашем вредносном систему, лакше је поверовати у оно што до нас дође преко 'наших људи'. Свака порука која дође преко неког кога познајемо, коме верујемо и са ким имамо изграђени неки лични однос - има већу снагу од оне која долази путем традиционалних медија", каже Мирковићева.

Увек су нам прихватљивије информације које су у складу са нашим уверењима - скептици онда лако упадну у стање панике, док оптимисти виде решење проблема и позитивније гледају на ситуацију, наводи наша саговорница.

"У времену пост-истине, људима је лакше да усвоје као апсолутну истину оно што је компатибилно њиховим вредностима и у складу са њиховим емоцијама", додаје Мирковићева.

Зато је важно да сви који су забринути или уплашени због коронавируса добију тачне информације из релевантних извора - лакше ћемо се снаћи у свему , указује Мирковићева.

Ана Мирковић објашњава да се на друштвеним мрежама стално ажурирају огласи, па лети виђамо огласе за купаће костиме, а зими опрему за скијање. У томе она не види ништа нелогично.

Заиста нема нелогичности, јер се нама пласирају рекламе за оне ствари за којима иначе трагамо на интернету, а алгоритми раде своје.

То што се Фејсбук, који живи од огласа, одрекао несумњиво лепог колача за разноразне лековите или "лековите" препарате за коронавирус, а има их и даље против прехладе, кашља, грипа, проширених вена, најбоље говори о озбиљности ситуације.

Али, и о могућности да се из неких центара утиче на оно што на интернету видимо верујући да се слободно крећемо и истражујемо.

Инфодемија се, дакле, може ставити под контролу, што отвара питање да ли је стално под контролом.

 

Коментари (0)

Остави коментар

Нема коментара.

Остави коментар

Молимо Вас да прочитате следећа правила пре коментарисања:

Коментари који садрже увреде, непристојан говор, претње, расистичке или шовинистичке поруке неће бити објављени.

Није дозвољено лажно представљање, остављање лажних података у пољима за слање коментара. Молимо Вас да се у писању коментара придржавате правописних правила. Коментаре писане искључиво великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора или скраћивања коментара који ће бити објављени. Мишљења садржана у коментарима не представљају ставове УНС-а.

Коментаре које се односе на уређивачку политику можете послати на адресу unsinfo@uns.org.rs

Саопштења Акције Конкурси