Насловна  |  Актуелно  |  Вести  |  Сива зона дигиталне будућности Србије
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Smanji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Вести

11. 10. 2019.

Извор: Истиномер

Сива зона дигиталне будућности Србије

Иако је јасно да је у питању политичко рекламирање једне партије, спотови СНС се на информативним порталима неометано објављују, јер је ова област у онлајн медијима недовољно регулисана. Сајтови који су у форми вести пласирали видео кампање “Дигитална будућност Србије” су, међутим, прекршили Закон о оглашавању, јер ни на једном од њих није назначено да је у питању пропагандни садржај.

Кампања за предстојеће парламентарне изборе још није почела, а промотивни спотови владајуће Српске напредне странке у оквиру кампање “Дигитална будућност Србије”, објављени су, осим на званичним каналима СНС-а и на великом броју медијских портала. Неколико видеа са промотивно-политичким садржајем емитовано је на информативним сајтовима (Политика, Вечерње новости, Пинк, Ало, Информер, Република…) у форми новинског текста. Без икакве назнаке да је у питању политичко оглашавање или пропагандни садржај.

Емитовањем спотова Српске напредне странке, онлине медији искористили су “сиву законску зону”, односно чињеницу да је област онлине медија недовољно регулисана у погледу политичког оглашавања. 

Елем, у електронским медијима, за које је надлежно Републичко тело за електронске медије (РЕМ), оглашавање ван изборне кампање је изричито забрањено. Међутим, како онлајн сфера није довољно одређена прописима, не може се сматрати повредом прописа када онлајн издање штампаног медија објави рекламу политичког субјекта, али у форми новинског текста.

Кодекс нико не зарезује

Иако рекламирање на онлајн медијима, дакле, није забрањено, ипак, према Кодексу новинара Србије, уредник не сме да пристане да у било којој новинарској форми пласира било какав облик политичке пропаганде. Међутим, мере које изриче Савет за штампу до сада нису спечавале медије који крше Кодекс да наставе са оваквом праксом. 

Са друге стране, медији који су “Дигитална будућност Србије” као информацију промовисали на својим порталима прекшили су један други пропис – Закон о оглашавању. 

Елем, како каже овај закон, прикривено оглашавање је “представљање робе, услуге, пословног имена, жига или друге ознаке, односно активности физичког или правног лица које се бави производњом роба или пружањем услуга, са намером да то представљање има сврху оглашавања и да може да доведе јавност у заблуду у погледу његове стварне природе, с тим да се сматра да намера нарочито постоји, ако се обавља уз новчану или другу накнаду”.

Ко и како плаћа оглас?

Како би се утврдило да ли у одређеној објави медија постоји прикривено оглашавање, у обзир се мора узети следеће: да ли је то приказивање плаћено новцем или другом врстом накнаде, затим, постоји ли оправданост представљања одређених активности и да ли се те активности помињу на начин који је уређивачки оправдан. На крају, поставља се и питање да ли постоји фаворизовање одређеног субјекта. 

 “Овде морамо имати у виду и то да није објављен само текст који обавештава јавност о томе да је спот снимљен већ је постављен и линк читаве огласне поруке са јасном ознаком препознатљивости оглашивача. Све ове околности могу да доведу читаоца у заблуду у вези са стварном природом овакве врсте представљања, што Закон изричито забрањује”, објашњавају правници организације Црта. 

За РЕМ све по пропису

Подсетимо, почетком фебруара ове године, телевизије са националном фреквенцијом (ТВ Прва и ТВ Хаппy) су емитовале спот СНС са политичким садржајем, у коме су се исмевали лидери опозиције Драган Ђилас и Вук Јеремић и грађански протести који су се одржавали широм Србије, и то ван предизборне кампање. То је према Закону о електронским медијима (члан 47 став 1 тачка 2) забрањено, јер када је поменути спот емитован, није било време предизборне кампање.

Центар за истраживање, транспарентност и одговорност (Црта) организовао је тим поводом акцију “Пробуди РЕМ”, позивајући грађане да пошаљу пријаву Регулаторном телу за електронске медије, како би се изјаснило да ли је због тог политичког оглашавања прекршен закон. У пријави је било наведено да је “емитовањем наведеног спота који садржи политички садржај дошло и до кршења члана 12 Закона о оглашавању који прописује да је прикривено оглашавање забрањено, као и члана 14 истог закона који забрањује упоредно оглашавање”. 

Савет РЕМ-а је, међутим, донео одлуку да је емитовање овог спота било у складу са законом.

 

Коментари (0)

Остави коментар

Нема коментара.

Остави коментар

Молимо Вас да прочитате следећа правила пре коментарисања:

Коментари који садрже увреде, непристојан говор, претње, расистичке или шовинистичке поруке неће бити објављени.

Није дозвољено лажно представљање, остављање лажних података у пољима за слање коментара. Молимо Вас да се у писању коментара придржавате правописних правила. Коментаре писане искључиво великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора или скраћивања коментара који ће бити објављени. Мишљења садржана у коментарима не представљају ставове УНС-а.

Коментаре које се односе на уређивачку политику можете послати на адресу unsinfo@uns.org.rs

Саопштења Акције Конкурси