Насловна  |  Актуелно  |  Вести  |  Медији, стиже цунами!
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Smanji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Вести

04. 01. 2010.

Извор: Вечерње новости

Медији, стиже цунами!


Боб Гарфилд, аутор "сценарија хаоса", за "Новости", о будућности новинарства

Усред смо тоталног колапса медијског света какав смо дуго узимали здраво за готово. Дигитална револуција, попут цунамија, запљуснула је традиционалне медије - штампу, радио, телевизију, чак и Холивуд, и већ прогутала милионе жртава. Медији широм света боре се за опстанак.

Свет масовних медија и маркетинга, годинама под лупом америчког аналитичара, колумнисте, есејисте и међународног предавача Боба Гарфилда, суочен је с алармантним предвиђањима. О њима говори у својој новој књизи "Сценарио хаоса", недавно објављеној у САД.

Познавалац медијског бизниса изнутра, сарадник америчког националног радија Ен-Пи-Ар, телевизија Си-Би-Ес и Еј-Би-Си, дневника "Ју-Ес-Еј тудеј", "Њујорк тајмс", "Вашингтон пост"...

Гарфилд примећује да је дигитална ера допринела повезивању људи и милионима отворила врата бескрајних информација, али, истовремено, традиционалне медије довела на праг пропасти. Они који се на време не прилагоде осуђени су на судбину диносауруса.

- Дигитална револуција је дубоко подрила економски модел медија и масовног маркетинга. Оно што је изгледало као природна симбиоза медија и маркетинга - понуда слободног, и добро новцем потпомогнутог, садржаја масовној публици, испоставило се да је "историјска случајност". Дивна случајност, али случајност којој је дошао крај. То значи да ће огромна већина новина, магазина, телевизија и радија једноставно остати без посла. И тачка - тврди Гарфилд, из Вашингтона, у разговору за "Новости".

У старим, добрим временима минималног избора и максималне публике, приходи од реклама доносили су огроман новац неколицини задовољних дистрибутера. Данас, у фрагментарном свету Интернета, тешко опстају и највећи. "Њујорк тајмс" је маја 2009. године дуговао 400 милиона долара. Компанија је најпре објавила планове за продају, а потом изнајмила 19 од 25 спратова своје нове зграде. Затим је позајмила 250 милиона долара по зеленашким условима од мексичког олигарха Карлоса Слима, прозваног "барон пљачкаша". Ко ће моћи да преживи? - Готово нико!

Време реклама је прошлост, а медији више неће бити велики економски сектор. Никада није било више понуђених садржаја и то ће огромном брзином да се увећава. Али, нико неће моћи да живи од продаје тих садржаја - каже саговорник.

Стари модел је пукао. Фрагментација садржаја на Интернету, које може да понуди и дистрибуира свако, практично бесплатно, постављајући на сајт информације, снимке, фотографије, расула је публику. Иако се чини да у том крајолику маркетинг може да досегне неслућене размере, рекламирање у распарчаном виртуелном свету није више доминантно.

Шта онда следи?

- Живимо у првим данима микросвета. Баријере су скоро равне нули. Свако је издавач и дистрибутер садржаја. Тек делићи тих садржаја, међутим, стижу до широке публике и приближе се масовности. Будућност видим у сједињавању, и садржаја и публике - каже Гарфилд.

Данас просечни 14-годишњак може да формира глобалну ТВ мрежу - "Ју тјуб" сваког дана понуди на Интернету 200 милиона видео-клипова. Истовремено, подаци "Нилсен медија рисерча", које наводи Гарфилд у књизи, говоре о суноврату телевизије. Си-Би-Ес је опао у гледаности за око три одсто, Еј-Би-Си за десетак, Ен-Би-Си 14,3, Фокс 17,5 одсто.

У 2008. години укупни трошкови медија у САД били су у опадању, упркос Олимпијским играма и најекстравагантнијој изборној кампањи у историји САД. Мањи број гледалаца значи смањење броја оглашивача. Због недостатка новца од огаса програм постаје лошији. Због рђавог програма опада гледаност, а тиме је мање и реклама... И вртлог пропасти се убрзава.

Колико је, на крају, нови свет медија поуздан?

- Свакако ће му недостајати професионално новинарство. Дигитална повезаност омогућава цветање врста новинарства какве раније нису постојале. Појављују се масовна претраживања, локалне вести добијају глобалне размере... Али, професионално извештавање и уређивање постаје изгубљено благо. Оно неће имати ни цену, али, истовремено, ни - одрживост.

Антрфиле : Тотални надзор

Живећемо у друштву тоталног надзора?

- Да, али не на начин орвеловског "Великог брата". Највећа претња је оно о чему је писао Вилијам Голдинг у "Господару мува" - изложеност свачијим злим намерама. Комбинација повезаности и анонимности излаже свакога од нас побудама свих које познајемо, али и милионима потпуних незнанаца. Резултат су увреде, клевете, узнемиравања и бруталност великих размера... Заувек.

На  Балкану, засад боље

Како се ови процеси одражавају на прилике на Балкану?

- С обзиром на то да су балканске економије још неразвијене, и упливи нису превелики, ефекти "сценарија хаоса" још су ограничени, и то је добра вест за вас. Али, неће дуго трајати.

Дубравка Савић

Коментари (0)

Остави коментар

Нема коментара.

Остави коментар

Молимо Вас да прочитате следећа правила пре коментарисања:

Коментари који садрже увреде, непристојан говор, претње, расистичке или шовинистичке поруке неће бити објављени.

Није дозвољено лажно представљање, остављање лажних података у пољима за слање коментара. Молимо Вас да се у писању коментара придржавате правописних правила. Коментаре писане искључиво великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора или скраћивања коментара који ће бити објављени. Мишљења садржана у коментарима не представљају ставове УНС-а.

Коментаре које се односе на уређивачку политику можете послати на адресу unsinfo@uns.org.rs

Саопштења Акције Конкурси