Насловна  |  Актуелно  |  Вести  |  Крагујевац: Нове газде, старе приче
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Smanji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Вести

30. 03. 2016.

Аутор: Виолета Глишић Извор: Цензоловка

Крагујевац: Нове газде, старе приче

Док две крагујевачке телевизије о изборима извештавају само у посебном делу централног информативног програма пратећи активности кандидата са свих изборних листа, на интернет порталима највише је заступљена Српска напредна странка. Политичка пристрасност евидентна је у вестима о предизборним активностима, али и у извештавању о догађајима који наизглед немају везе с изборима

 

На програмима градских телевизија Канала 9 и Радио-телевизије Крагујевац (РТК) још нема специјализованих емисија посвећених изборима 24. априла. Сигурно је да ће у наредним недељама обе телевизије изборима посветити термине у којима се расправља о актуелним и важним друштвеним питањима за Крагујевчане, али за сада изборну кампању можемо да пратимо само у посебном делу централних информативних емисија.

Тако и у „Хроници“ РТК и у „Објективу“ Канала 9 после неколико најважнијих вести дана почиње посебан блок под називом „Избори 2016“, у којем се гледаоцима у форми извештаја представљају изборне активности политичких партија у Крагујевцу. Обично презентер најави који су политичари из које странке обишли коју месну заједницу, насеље или околно село, а затим уследи прилог у коме се они рукују са гласачима, питају их за стање путева и електричне мреже, па обећавају да ће им баш „то“ бити приоритет када дођу на власт.

Једина разлика између ове две медијске куће за сада је у томе што се у „Хроници“ РТК одмах после вести дана емитује спот Српске напредне странке, док такав политички маркетинг не постоји у вестима на другој телевизији.

Хронично и објективно

Међутим, та мала разлика није ни случајна, а ни безначајна уколико се познају политичке прилике и стање у крагујевачким медијима. Наиме, ово су први избори које сви локални медији дочекују у приватном власништву. До октобра 2015. Радио-телевизија Крагујевац била је „јавни сервис грађана“ и финансирана је из буџета Града, па је претежно била наклоњена владајућим коалицијама.

Ипак, ситуација би сада требало да буде другачија јер нови власник РТК, Крушевљанин Радоица Милосављевић, са властима у Крагујевцу нема никакве везе. Или он бар тако тврди. Међутим, посета Братислава Гашића овој телевизији недуго пошто је приватизована, а онда и још увек спорних 30 милиона динара који су РТК уплаћени после приватизације, јасно указује на то да ли је и коме наклоњен нови власник телевизије.

Евентуалну повезаност са СНС-ом и утицај те странке на ову медијску кућу илуструје емисија „Размотавање“, која је почела да се емитује веома брзо после смене власти у граду. У њој је у ударним терминима, како јој и само име каже, размотавана једна по једна наводна афера бивше власти окупљене око странке Заједно за Шумадију.

На овој телевизији је 26. марта у емисији „Хроника“ пуштен скоро двоминутни прилог са конвенције Александра Вучића у Лесковцу. Какве то везе има са локалним темама и због чега Крагујевчане занима шта је премијер рекао у неком другом граду? Коначно, зашто је тај прилог важан за градску телевизију, један локални медиј, кад Крагујевчани могу да га виде и на неком од канала с националном фреквенцијом?

Са друге стране, Канал 9 је одувек био приватна телевизија. Њен власник Драган Јововић, који је поседовао некадашње „Таково осигурање“, био је успешан бизнисмен све до тренутка када је Народна банка Србије том предузећу одузела дозволу за рад и покренула његову ликвидацију.

Тада се и телевизија нашла у тешком стању, па запослени годину дана нису примили плату. Највећи број њих је напустио телевизију, али су у њој ухлебљење пронашли радници који су уз отпремнине отишли са РТК непосредно пред приватизацију. Иначе, ротирање новинара је изгледа постало пракса у граду. Неки бивши радници Канала 9 почели су пре неколико месеци да раде на РТК, па можемо да кажемо да су новинари који информишу Крагујевчане остали исти, само су променили табор.

Једину разлику у извештавању о изборима у централним вестима, у односу на РТК, Канал 9 је направио када је већ на самом почетку кампање емитовао анкету са грађанима Крагујевца о томе шта би нова власт у граду требало да уради за првих сто дана. Крагујевчани су давали одговоре у крајње песимистичком расположењу и не показујући веру у боље сутра.

Друга ствар вредна помена на овој телевизији било је гостовање Драгана Шутановца у емисији „Дан“. Реч је о емисији кратког формата у којој новинар са гостом разговара о различитим темама. Иако емисија није политичког карактера, запослени на овој телевизији искористили су прилику да са Шутановцем поразговарају и о изборној кампањи на трибини на Правном факултету.

Први део емисије био је посвећен националним темама – економији, незапослености, инвестицијама, док се у другом делу разговарало о „Фијату“ и касарни „Радомир Путник“, која напуштена лежи у центру града већ пуну деценију и онемогућава даљи урбанистички развој Крагујевца. Министарство одбране са Шутановцем на челу годинама није могло да се договори са градом око продаје касарне, па је питање водитељке због чега је кочио њену продају било потпуно на месту.

Бившем министру није било пријатно ни да одговори на питање да ли би требало да тражи нов посао, будући да је на изборној листи тек на 28. месту. Ипак, он је одговорио, а водитељка госту није дозволила да емисију претвори у промовисање страначких идеја.

Наоружајте се стрпљењем!

Назнаку како ће изгледати извештавање о изборној кампањи у Крагујевцу можемо да видимо на основу вести коју су у 27. и 28. марта пренели сви медији, а која није политичка. Наиме, одлуком Врховног касационог суда одлучено је да сви родитељи који су боравак деце у крагујевачким вртићима плаћали више него што је законом било прописано могу са предшколском установом да потпишу споразум о поравнању и новац ће им бити враћен.
У самој вести нема ничег спорног. Споран је, међутим, начин на који је она пренета. Тако су на Радио-телевизији Крагујевац вест започели речима: „Због неажурности бивше градске власти…“, а затим су у студију угостили Гордану Марковић, начелницу Градске управе за ванпривредне делатности. Она је неколико пута истакла како је градоначелник Радомир Николић инсистирао да се средства од кредита за текућу ликвидност у износи од 100 милиона динара одмах пренесу предшколској управи, како би одмах кренули с повраћајем новца родитељима. Затим је у прилогу исте телевизије једна суграђанка истакла како је одушевљена потезом садашње градске власти и да не може да верује да они враћају туђе дугове.
Корак даље отишли су на сајту www​.икрагујевац​.цом објавивши вести под насловом „Ексклузивно: Верко годинама незаконито наплаћивао вртић – Град Крагујевац од сутра родитељима враћа новац“ и „Да ли је и вама Верко узео новац? Наоружајте се стрпљењем“.
Док су остали медији вест пренели тако што су образложили одлуку Врховног касационог суда и навели како родитељи могу да остваре повраћај новца, Канал 9 је у свом прилогу имао и једну допуну: да се не ради само о Крагујевцу, те да је на сличан начин обрачунавана цена вртића и у другим градовима у Србији.
Сваком своје

Пошто су политичке партије због укидања плаћених телевизијских термина добар део кампање пребациле на онлајн медије и друштвене мреже, не чуди што се у граду пред изборе појавило неколико нових сајтова. Наравно, конкуренција никад није лоша ствар, али проблем је у томе што иза њих стоје страначке личности – више или мање транспарентно.

Док готово сви сајтови покушавају да сакрију име оснивача, Крагујевчани их већ увелико повезују са овом или оном партијом. Није, међутим, претерано тешко закључити о коме се у којем случају ради: довољно је само погледати рекламе и вести које објављују.

Ако, рецимо, погледамо насловну страну сајта www​.икрагујевац​.цом, прво што видимо јесте банер Српске напредне стране и слика градоначелника Радомира Николића. Осим тога, посетиоцима је омогућено да кликом подрже СНС. Од настанка овог портала свима је на основу вести које објављују било јасно како су опредељени. На овом месту могу да се виде текстови под насловом „Вучић: Не разумем увек званичнике Хрватске“ или „Теревенка баточинских демократа 24. марта“.

С друге стране, сајт www​.ритамграда​.рс може да се похвали чињеницом да су на њему готово равномерно заступљене различите политичке опције, па иако га откако је настао везују за Немању Чалију, сада члана Покрета за наш град, то на овом сајту не може да се примети.

Најновији сајт је www​.инфокг​.рс, на чијој насловној страни стоји једино банер коалиције СПО–ЛДП, па се он повезује са лидером Српског покрета обнове и бившим председником Скупштине града Миланом Урошевићем. Да то није далеко од истине, показује и чињеница да једино на овом сајту постоји текст о „другачијој и оригиналној кампањи“ ове странке која упада у очи и власти и опозицији, а ради се о аутомобилу „смарт“ који кружи градом и информише грађане о циљевима и програму те листе.

На крају можемо да закључимо да за сада сви медији у Крагујевцу о изборној кампањи извештавају у складу са очекивањима. Неизвесно је, међутим, да ли ће до краја кампање та очекивања бити изневерена, превазиђена или потпуно промењена.


Избори и медији

Између два изборна круга локални медији су приватизовани, притисци на медије и новинаре интензивирани, а упркос сету нових медијских закона, чини се да је идеал објективног, непристрасног и професионалног извештавања даљи него икад. Како то изгледа у пракси? Како о изборима извештавају медији који однедавно имају нове власнике? Како се политичари понашају према новинарима локалних медија, а како новинари према њима? У наредне четири седмице о овим темама за Цензоловку ће писати новинари из Панчева, Крагујевца, Крушевца, Чачка и Врања.

Коментари (0)

Остави коментар

Нема коментара.

Остави коментар

Молимо Вас да прочитате следећа правила пре коментарисања:

Коментари који садрже увреде, непристојан говор, претње, расистичке или шовинистичке поруке неће бити објављени.

Није дозвољено лажно представљање, остављање лажних података у пољима за слање коментара. Молимо Вас да се у писању коментара придржавате правописних правила. Коментаре писане искључиво великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора или скраћивања коментара који ће бити објављени. Мишљења садржана у коментарима не представљају ставове УНС-а.

Коментаре које се односе на уређивачку политику можете послати на адресу unsinfo@uns.org.rs

Саопштења Акције Конкурси