Насловна  |  Актуелно  |  Вести  |  Како се купује простор у медијима?
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Smanji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Вести

03. 08. 2015.

Аутор: У.Урошевић Извор: boom93.com

Како се купује простор у медијима?

Град Пожаревац наставља да игнорише одредбе медијских закона и новац за информисање и средства из буџета дели преко јавних набавки за услуге обавештавања јавности о раду локалне самоуправе. Поред тога, град и поједина јавна предузећа прописују услове у којима се фаворизује регионални радио, јавно предузеће које би до краја месеца требало да се приватизује.

 

 

Занимљиво је да је локална управа у Пожаревцу од самог старта игнорисала Закон о информисању и приликом планирања буџета за 2015.годину и пропустила да одреди посебну позицију за пројектно финансирање медијских пројеката од јавног интереса.

Пожаревац је око 13,2 милиона динара за информисање поделио између градоначелника и председника скупштине, док је за јавно предузеће Радио Пожаревац одредио око 7,5 милиона динара за финансирање до половине 2015.године, за када је најављено повлачење државе из медија.

Представници града су до скоро истицали да имају велики број недоумица око расписивања конкурса, али  притом наглашавали да им је циљ објективно и непристрасно информисање.

Од почетка године је постојао притисак једног броја локалних медија који су претходних година били пружаоци услуга информисања градској управи у Пожаревцу, да се определе средства.

Како незванично сазнајемо, неке од тих медија су органи локалне самоуправе претходних година плаћали и преко наруџбеница, заобилазећи прибављање услуга јавном набавком.      

У ситуацији када је закон налагао да се медијски садржаји финансирају искључиво конкурсом за пројекте који би обрађивали питања од јавног интереса, локалне самоуправе на територији Браничевског округа нису се усуђивале да новац деле по старом кључу где су медији пружаоци услуга.

То није био случај у Пожаревцу који је са буџетске позиције председника скупштине на пролеће расписао јавну набавку за две телевизије (локалну и регионалну), један регионални и један лист који покрива територију државе.

Тако се тачно одређеним медијима (изузимајући радио станице и интернет портале) обезбеђена средства за функционисање до половине 2015.године.

Очекивало се да у међувремену град распише и конкурс за пројектно финансирање. Тако нешто помињао је и председник скупштине Бане Спасовић који је у то време рекао да намерава да остатак средстава са своје позиције усмери у пројектно финансирање.

Конкурс је, међутим, изостао, а медији који су вршили услуге градској управи су половином године поново остали без средстава из буџета.

Тада је локална самоуправа урадила нешто потпуно неочекивано.

Расписала је две нове јавне набавке са позиција градоначелника и председника скупштине.

На једној од седница градског већа донета је и одлука  о расписивању конкурса за финансирање медијских пројеката од јавног интереса.

Град је пренаменом средства са других позиција у буџету одредио само око 1,7 милиона за медијске пројекте, што је упоређујући са укупним буџетом за информисање и дотацијама за радиодифузно јавно предузеће, мање од 10 одсто. Упоређујући са укупним расходним буџетом (4,2 милијарде динара), поменута средства не могу да се изразе ни у промилима.

Постоји још један озбиљан проблем. Огледа се у томе да је средином године регионални Радио Пожаревац остао без дотација из буџета, а приватизација овог медија требало би да се заврши до краја августа.

Поред тога, град је са раздела председника скупштине расписао јавну набавку у којој је једна од партија опредељена за радио  који покрива подручје региона.

Требало би напоменути да је управо Радио Пожаревац једина радио станица која поседује дозволу за ово подручје.

Директор локалног радија Boom 93 Милорад Тадић каже да  Закон о јавном информисању и медијима у члану 143. јасно објашњава да је од 1. јула 2015. године забрањено финансирање издавача медија из јавних прихода, осим у складу са одредбама чланова 17. до 28. овог закона (пројектно финансирање).

“То што неко покушава да јавном предузећу две седмице пред приватизацију одобрава средства за медијско праћење рада  јавних предузећа или скупштине града, уопште не може да се спроводи кроз јавне набавке и то би неко морао да схвати”, истакао је он.  

Необично је да се и Топлификација одлучила да у својој јавној набавци за услуге информисања, у једној од партија определи за радио који покрива зону региона. Ова јавна набавка још увек није окончана, али је комисија за јавне набавке предложила да се за пружаоца услуга изабере Радио Пожаревац.

Јавна набавка Топлификације, у партији намењеној за радио станице била је расписана на 150.000 динара. Нажалост, нисмо успели да сазнамо износ најановије јавне набавке председника скупштине, с обзиром да градска служба за јавне набавке приликом јавног објављивања позива не наводи вредност конкретне набавке.

За конкретну информацију о износу, осим да се ради о набавци велике вредности (преко 400.000 РСД), ускраћени смо у овом одељењу. Кратко нам је речено да председник скупштине одређује износ набавке по партијама.

Представници више медијских удружења у претходном периоду су критиковали понашање једног броја локалних самоуправа, међу којима је и Пожаревац, због начина прерасподеле средстава за информисање. Притом су јасно истицали да Закон о информисању и медијима више не препознаје услуге извештавања о раду као начин доделе новца из јавних финансија.

Међутим, поједине локалне самоуправе ово настављају да игноришу.

С обзиром да је већ готово извесно да ће се локални избори у Србији одржати у децембру ове године, плаћање за услуге праћења активности локалне управе, функционерима владајућих партија већ пред сам почетак изборне кампање обезбеђује завидан медијски простор у средствима информисања на локалном нивоу.    

 

Коментари (0)

Остави коментар

Нема коментара.

Остави коментар

Молимо Вас да прочитате следећа правила пре коментарисања:

Коментари који садрже увреде, непристојан говор, претње, расистичке или шовинистичке поруке неће бити објављени.

Није дозвољено лажно представљање, остављање лажних података у пољима за слање коментара. Молимо Вас да се у писању коментара придржавате правописних правила. Коментаре писане искључиво великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора или скраћивања коментара који ће бити објављени. Мишљења садржана у коментарима не представљају ставове УНС-а.

Коментаре које се односе на уређивачку политику можете послати на адресу unsinfo@uns.org.rs

Саопштења Акције Конкурси