Насловна  |  Актуелно  |  Вести  |  Happy и Пинк политичарима за рекламирање дају и више од 90 одсто попуста
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Smanji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Вести

20. 04. 2015.

Аутор: Владимир Костић Извор: cenzolovka.rs

Happy и Пинк политичарима за рекламирање дају и више од 90 одсто попуста

Телевизије Happy и Пинк не желе да одговоре на питање зашто толиким попустима током изборних кампања драстично умањују своју зараду, а националну фреквенцију, коју им је држава само уступила, по багателним ценама стављају на располагање политичким странкама за пропаганду.

Медији за време избора омогућавају странкама готово бесплатну промоцију, одобравајући им попусте на оглашавање који иду и до 90 одсто. Интереси којима се воде приликом доношења оваквих одлука нису познати и не могу се економски оправдати, показује истраживање Цензоловке.

За време избора, политичке странке на оглашавање у медијима потроше око 10 милиона евра. Највећи део тог новца одлази телевизијама са националном покривеношћу, пошто на тај начин поруке политичара најлакше долазе до публике, односно гласача.

Да би привукли неку странку да се баш код њих оглашава, медији често одобравају попусте који зависе од количине новца која се уплати. Радио-телевизија Србије је, на пример, одобравала попусте до 30 одсто, ТВ Прва до 45 одсто, а Б92 и до 65 одсто.

Често су ти попусти били и много виши. У протеклих пет година, као лидери у оваквом пословању са партијама истакле су се телевизије Happy и Пинк, које су одобравале попусте више и од 90 одсто. На тај начин се простор, који је телевизијама са националном фреквенцијом држава само уступила, у великој мери ставља на располагање политичким партијама и њиховим лидерима.

Како 120 милиона претворити у 10

Тако је за други круг председничких избора 2012. године Телевизија Пинк на већ одобрених око 70 одсто попуста, председничким кандидатима који су ушли у други круг избора Борису Тадићу и Томиславу Николићу, одобравала додатне попусте приближно исте висине. Тиме је омогућила овим политичким лидерима да простор на телевизији, који вреди око 120 милиона динара, плате свега десетак милиона.

Да економија не игра главну улогу у оваквим односима показује и пример ТВ Happy. Ова телевизија је 2014. године склопила са странкама уговоре за оглашавање по ценовнику са попустима који нису много одступали од других телевизија.

Неколико дана након тога, међутим, пословодство ТВ Happy мења ценовник и странкама са којима је већ склопила уговор, без обзира на количину купљеног простора,даје јединстевени попуст од 90 одсто. 

Посебно је занимљиво то што је ТВ Happy оваквим попустима зарадила двоструко мање новца за двоструко више издатог простора за оглашавање него у време парламентарних избора 2012. године, када толики попусти нису одобравани.

Наиме, 2012. године ова телевизија је за емитовање око пет и по сати страначких огласних порука зарадила скоро 11 милиона динара, да би 2014. године, са огромним попустима, за скоро девет сати зарадила свега око пет милиона.

Вукашин Обрадовић, председник Независног удружења новинара Србије, каже да, према његовом мишљењу, не постоји економска оправданост за овако високе попусте, и додаје:

“Можемо претпоставити две ствари: или се ради о жељи да се начини уступак одређеној политичкој опцији, или се, с друге стране, економска цена допуњује некаквим околним путевима у сарадњи са политичким странкама и појединцима.”

У Агенцији за борбу против корупције, која надгледа финансирање избора, кажу да велики попусти не значе нужно и кршење Закона о финансирању политичких активности.

“Кршење тог закона би претпостављало одступање од тржишних услова пословања медија који даје попуст. Па, рецимо, на тај начин стави у неравноправан положај један политички субјект и за исту услугу — на пример оглашавање у трајању од једног минута — једној партији да попуст 30 одсто, а другој 60 одсто”, каже Предраг Кнежевић из Агенције за борбу против корупције.

Он сматра да овакви случајеви ипак изазивају сумњу:

“Побуђује сумњу то да медиј који дозвољава толики попуст у томе има интерес. Рецимо, да ће сутра, када нека од тих партија буде на власти, тај медиј бити у повољнијем положају у односу на друге, или да ће имати неке повластице приликом наплате пореза и слично.”

ПИНК нуди и 95 одсто

Ипак, и поред овако добрих услова, једино се владајућа Српска напредна странка у томпериоду код њих оглашавала, остварујући попусте  од 80 и 92 одсто.

Агенцији за борбу против корупције овакве ситуације додатно отежавају могућност да контролише да ли је нека партија фаворизована, јер не постоји друга партија са којом се она која је добила овакав попуст може упоредити.

“Уколико би се нама нека политичка странка обратила с тим да јој није дозвољено да се рекламира под истим условима какве има друга странка, ми бисмо онда свакако реаговали”, објашњава Предраг Кнежевић и истиче да Агенција једино може да реагује уколико им се нека странка сама пожали на услове.

Због оваквог односа медија и странака, односно због нереалних цена оглашавања, политичари добијају несразмерно велики простор за пропаганду.

Златко Минић из организације Транспарентност сматра да се овај проблем може решити ограничавањем трошкова кампање, као и ограничењем присуства у медијима.

“Требало би да се одреди нека граница којом би се спречило да се бирачи презасите, да више нису у стању да виде оно што би могло да им помогне да донесу одлуке”, каже Минић.

Одговоре на питања шта утиче на попусте које одређују, као и до које висине попуста су спремни да иду, нисмо могли да добијемо ни од Телевизије Happy ни од Пинка. Наши захтеви за интервју остали су без одговора.

 

Коментари (0)

Остави коментар

Нема коментара.

Остави коментар

Молимо Вас да прочитате следећа правила пре коментарисања:

Коментари који садрже увреде, непристојан говор, претње, расистичке или шовинистичке поруке неће бити објављени.

Није дозвољено лажно представљање, остављање лажних података у пољима за слање коментара. Молимо Вас да се у писању коментара придржавате правописних правила. Коментаре писане искључиво великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора или скраћивања коментара који ће бити објављени. Мишљења садржана у коментарима не представљају ставове УНС-а.

Коментаре које се односе на уређивачку политику можете послати на адресу unsinfo@uns.org.rs

Саопштења Акције Конкурси