Насловна  |  Актуелно  |  Вести  |  Како се иза "бриге о младим возачима" сакрила цензура
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Smanji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Вести

05. 12. 2014.

Аутор: Душан Телесковић Извор: Политика

Како се иза "бриге о младим возачима" сакрила цензура

Грађани Србије више неће моћи у медијима да прочитају да је неки министар у Влади Србије возио 200 километара на сат „јер жури”, уколико се усвоје предлози Радне групе за бригу и чување младих возача и младих учесника у саобраћају коју предводи Зорана Михајловић, потпредседник владе и министар грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре.

 

Тако, грађани неће моћи да сазнају кад неки певач изјави да вози две године без дозволе, а велика је вероватноћа и да ће популарна серија „Војна академија” бити цензурисана, јер је један од главних ликова у дијалогу рекао да никад не везује појас.

Предложена казна за ово емитовање износи између 100.000 и 800.000 динара. То је први члан нацрта закона о изменама и допунама Закона о безбедности саобраћаја који је сачинила Радна група коју је формирала Михајловићева.

Представљајући овај нацрт, прексиноћ на конференцији за медије у згради Владе Србије и касније у саопштењу за јавност, она ниједном речју није споменула да се предлажу рестриктивне мере медијима и оглашивачима. Образлагала је шта се предлаже од мера за заштиту младих у саобраћају, али први члан тог нацрта није ни именовала.

Прецизно, члан један нацрта Радне групе коју води Зорана Михајловић гласи овако: „У јавном информисању и у оглашавању, односно приликом емитовања или дистрибуције програмског садржаја, забрањено је представљање то јест промовисање небезбедног односно непрописног понашања у саобраћају на путевима, а нарочито вожње без употребе сигурносног појаса, без употребе закопчане кациге, под дејством алкохола и других психоактивних супстанци, вожње брзином већом од дозвољене, насилничке вожње, превоза деце до 12 година ван дечијег седишта, непрописно претицање, обилажење, непрописно кретање пешака.”

Исти члан има још три става који регулишу шта се дозвољава средствима јавног информисања и оглашивачима. Тако се „дозвољава представљање небезбедног понашања у саобраћају када се изричито представља као забрањено, небезбедно и непожељно.

Затим, омогућава се представљање последица саобраћајних незгода и употреба узнемирујућих садржаја и порука, у циљу одвраћања учесника у саобраћају од небезбедног понашања, то јест у циљу подизања свести о последицама небезбедног понашања, нарочито приликом превентивно пропагандних кампања за повећање безбедности саобраћаја”.

Предлог о томе шта се сме, а шта се не сме објављивати у медијима, Радној групи упутио је Дамир Окановић из невладине организације Комитет за безбедност саобраћаја. Радна група на челу са Зораном Михајловић га је прихватила.

Потписник овог текста био је присутан, као делегирани представник Удружења новинара Србије (УНС), на две седнице Радне групе за бригу и чување младих возача и младих учесника у саобраћају. На првој седници, у петак прошле недеље, чуло се први пут за овај предлог. На питање потписника ових редова на шта се конкретно мисли, јер се не зна да медији емитују неки материјал, а да то нису филмови где се пропагира насилничка вожња или слично, одговор је дао Окановић.

Цитирамо из стенографских бележака са састанка у Влади Србије: „Даћу вам пример: кампања једне наше озбиљне и велике компаније где су актери спота били у путничком возилу, њих четворо, нико од њих није имао везан појас, две путнице су позади избацивале делове тела кроз прозор, односно излазиле су целе кроз прозор, а возач је држао мобилни телефон током вожње и агресивно се понашао”, навео је први пример Окановић. Онда је наставио: „Други пример, штампани медији који објављују причу са познатим певачем где се он хвали како већ две године вози без возачке дозволе. Пример број три, музички спот где сви актери у споту седе у кабриолету, особе које су позади не седе на седишту него на наслону седишта, сви држе чашу за коју се из песме закључује да је реч о алкохолу.” У даху је додао и следећи пример: „Министар који је изјавио да вози 200 на сат јер жури”, нагласио је Окановић, правник који је у медијима често означаван као стручњак за безбедност саобраћаја.

Он је споменуо и неке спортисте из рубрика „Шта возе познати”, али и следећи пример: „У серији 'Војна академија', један од од главних ликова ушао је у возило, сувозач му је рекао да се веже, на шта је он одговорио да неће и да се никад не везује. Постоји за то кодекс емитера РРА. Проблем је у томе што РРА у мору других надлежности не стиже конкретно да се бави тиме”, казао је Окановић, не улазећи у то ко би требало да преузме надлежности РРА или да одређује који министар сме или не сме да изјави да је возио 200 на сат: да ли је то Окановић, невладина организација Комитет за безбедност саобраћаја или неко трећи.

Касније је спомињао и пример из Велике Британије цртаног филма „Пепа прасе” у којем прасићи нису били везани и нису били у дечијим седиштима, па је због протеста родитеља то касније промењено.

Одговор је добио у смислу да није добро да се забрањује да министар каже да је возио 200 на сат или да је неко возио две године без дозволе, јер је добро да се то објави, али да је проблем што неко други не реагује, па му не намеће казну.

Аргументе Окановића је, испоставило се, потпуно прихватила министарка Зорана Михајловић, јер се на следећој седници Радне групе, прексиноћ, у материјалу подељеном учесницима, као члан један нацрта закона, наводио управо пропис који регулише шта се сме а шта не сме објављивати. Нико од чланова радне групе није се ни осврнуо на тај члан, сви су се бавили суштинском бригом о младим возачима.

Једини је на тему овог члана предложеног закона кратко говорио опет Окановић.

Рекао је да је за прекршај одредбе о јавном информисању и оглашавању предложено да казна за правно лице буде од 100.000 до 800.000 динара. Додао је да је било само два нивоа казне, да је нижи ниво од 60.000 до 600.000, али да се предлаже да казна буде строжа. Потписник ових редова, иако изненађен што су предлози Окановића, без речи расправе усвојене, није ни добио прилику да разговара на ову тему.

Министарка Михајловић је једноставно прескочила УНС кад је ред дошао до наше столице. Касније, кад је седница Радне групе завршена, после сугестије сарадника, пришла је и извинила се, правдајући се ненамерним превидом. Аутор овог текста прихватио је извињење, иако се сада отвара питање ако је Михајловићева ненамерно прескочила УНС, зашто је прескочила и све медије који су дошли да извештавају о предлозима Радне групе.

Тема о томе шта јесте, а шта није упутно објављивати у медијима захтева компетентну расправу стручњака, далеко озбиљнију од аргумената које је изнео Окановић, а прихватила Михајловићева. Јер, само тако се може доказати или одбацити да објављивање вести о министрима и певачима, који крше закон, имају утицај на младе возаче и подстичу их на прекршаје.

Мада би се и тада отворило питање да ли медијима треба нешто ограничавати, ако неко не уме да разликује реалност од фикције. Или је ипак боље увести цензуру медија и оглашивача кришом иза плашта бриге о младим возачима, као што то покушавају да ураде министарка Михајловић и стручњак Окановић.

За младе аутомобил до највише 76 коњских снага по тони

Радна група за бригу о младим возачима и учесницима у саобраћају усвојила је предлог да се возачима до 21 године ограниче перформансе возила којим могу да управљају, па ће горња граница бити 56 киловата (76 коњских снага) по тони. Друго ограничење за возаче до 21 године је да неће моћи да управљају возилом од поноћи до шест сати. Уз то, у првој години возачког стажа, млади до 21 године имаће пробну дозволу и моћи ће максимално да возе четири особе, од којих једна мора да има најмање три године возачког искуства.

Возачи до 21 године моћи ће да имају максимално девет казнених поена, за разлику од осталих возача, којима је горња граница 18 поена. Зорана Михајловић навела је да ће бити још предлога за измену закона. Биће предложено и да нулта толеранција на алкохол важи за све возаче.

Коментари (0)

Остави коментар

Нема коментара.

Остави коментар

Молимо Вас да прочитате следећа правила пре коментарисања:

Коментари који садрже увреде, непристојан говор, претње, расистичке или шовинистичке поруке неће бити објављени.

Није дозвољено лажно представљање, остављање лажних података у пољима за слање коментара. Молимо Вас да се у писању коментара придржавате правописних правила. Коментаре писане искључиво великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора или скраћивања коментара који ће бити објављени. Мишљења садржана у коментарима не представљају ставове УНС-а.

Коментаре које се односе на уређивачку политику можете послати на адресу unsinfo@uns.org.rs

Саопштења Акције Конкурси