Насловна  |  Актуелно  |  Вести  |  Ципела као основно средство за рад
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Smanji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Вести

20. 09. 2014.

Аутор: Марија Мисита Извор: Политика

Ципела као основно средство за рад

Вест да је Драган Марковић Палма частио новинаре ципелама потопила је извештаје са отварања првог трговинског центра у Јагодини у коме ће, кажу, радити 300 људи. Због чега је то добро? Пре свега, реч је о комерцијалном објекту који би у медијима требало да се нађе тек уколико плати оглашавање. Медији живе од реклама, а овај трговински центар још једно је место на мапи на коме ће грађани из Поморавља и других делова Србије моћи да троше новац, кога ће у наредном периоду, како смо утувили, бити све мање.

Трговински објекат свечано је отворио министар енергетике Александар Антић. На тај начин је окупљенима и представљен. Јасно је да је Антић дошао на позив Драгана Марковића Палме, и то као прва замена шефу дипломатије, новом ППВ-у, Ивици Дачићу. Иако је био најављен, председник партије са којом је Палма у нераскидивој коалицији није се појавио, а присутни су остали ускраћени за информацију о разлогу његовог изостанка.

Касније се сазнало да има обавезе око пријема делегације Уједињених Арапских Емирата. Што би Палма рекао, оправдано је одсутан. Међутим, далеко је значајније питање због чега је Антић уопште дошао и о чијем трошку, јер на питања новинара о ситуацији на тржишту угља није желео да одговара. Или је можда Палма био бољи саговорник на ту тему? Дошли, сликали се, отишли. Ипак, пре последњег поздрава, Палма је добацио новинарима да се послуже ципелама у свеже отвореној продавници обуће. Преломни тренутак у коме почиње комешање.

Праве се спискови екипа, укупно 28 имена. Новинари се упућују ка радњи у којој одговорно лице (инсистирао је на тој функцији) каже да нема никакве смернице. Новинари, иако имају смернице јасно дефинисане новинарским кодексом, не одустају од поклона. Одговорно лице у дућану не дозвољава да се обућа изнесе док не види кеш. У међувремену, договара се цена поклона. Консензусом се утврђује износ до 4.000 динара. Бира се обућа, проба, иде јесен. Требаће. У неко доба стиже и новац. Сви задовољни напуштају објекат. И онда се појављује вест о томе како је Палма частио новинаре ципелама.

За оне у1082 ęоји овим феноменом желе да се баве, углова посматрања је много. „Новинар је обавезан да одбије поклон уколико се може са разлогом претпоставити да је поклон повезан са обављањем његове професије и да може утицати на објективност у раду. Новинар је обавезан да пријави редакцији нуђење или добијање поклона у вези са обављањем новинарског посла.” Ово је једна од смерница новинарског кодекса, вероватно јединог документа око кога су се оба удружења новинара сагласила. Он се узима као етички стандард професионалног поступања новинара.

Лицемерно би било прећутати да је приликом отварања било каквог пословног објекта поклон нешто што се подразумева. Кодекс каже јасно - дозвољен је пропагандни материјал: нотеси, оловке, качкети (није назначено од кога, па ваљда је нормално да новинар користи оловку и нотес са страначким обележјима, или, уколико је екстравагантнији, качкет), тако да ћемо те „ситнице” прескочити. Да ли је вест када новинар на отварању кешендкери ланца добије диктафон? Или када на отварању шопинг парка у власништву најбогатијег живог Србина добије поклонваучер од 5.000 динара? Да ли је вест да једна општина шаље службено возило у други град по новинаре да их довезе на вечеру поводом дана општине?

И те како је вест, али јавност о тим случајевима није обавештена. Долазимо до кључног питања: откуд се уопште вест о несрећним ципелама појавила у јавности? Из оног што је у њој наведено може се закључити само једно - из незнања новинара. Јер, да је о правој, комплетној вести реч, у њој би требало да се нађе и одговор на питање ко је ове ципеле платио. Вест каже кратко - „Палма је частио”. Оно што јавност треба да зна јесте да ли је реч о новцу из буџета, кешу спонзора које Палма има за сваку прилику или из његовог личног џепа. Јер, једино уколико је последње наведено случај, може се рећи да је „Палма частио новинаре ципелама”. А новинари?

Па, и новинари су људи, и то политичари попут човека који десет година суверено влада Јагодином и те како знају. Како ће се овакви мали знаци пажње одразити на рад оних који су се некада називали друштвенополитичким радницима је кључно питање. Која је тачка топљења? То је питање које не би смело ни да се поставља ако смо оно за шта се издајемо. О томе да новинари раде за плате које су далеко испод просека, да многи од њих у 21. веку раде на црно, не желим овога пута, јер не постоји ниједан прихватљив изговор да новинар свој посао не ради часно и одговорно. Или једноставно није новинар. И да, узела сам ципеле у вредности од 3.390 динара. Ипак, пре тога сам предала захтев за приступ информацијама од јавног значаја. Град Јагодина има 15 дана да на њега одговори.


Марија Мисита
Новинска агенција Ракурс

Кодекс новинара Србије

Новинар је обавезан да одбије поклон уколико се може са разлогом претпоставити да је поклон повезан са обављањем његове професије и да може утицати на објективност у раду. Новинар је обавезан да пријави редакцији нуђење или добијање поклона у вези са обављањем новинарског посла.

Да ли је вест када новинар на отварању кешендкери ланца добије диктафон? Или када на отварању шопинг парка у власништву најбогатијег живог Србина добије поклонваучер од 5.000 динара? Да ли је вест да једна општина шаље службено возило у други град по новинаре да их довезе на вечеру поводом дана општине? И те како је вест, али јавност о тим случајевима није обавештена.

Коментари (1)

Остави коментар
пон

22.09.

2014.

Aleksandar [нерегистровани] у 19:04

fotoreporter

Marija, majstore! Mada, ne bi bilo lose da im poklonimo obucu ako im je vec toliko stalo. Otanjili su ga sa "grantovima", a i nismo prijavili vlanicima firmi da smo uzeli obucu. Mozda bi oni bolje pazarili.

Одговори

Остави коментар

Молимо Вас да прочитате следећа правила пре коментарисања:

Коментари који садрже увреде, непристојан говор, претње, расистичке или шовинистичке поруке неће бити објављени.

Није дозвољено лажно представљање, остављање лажних података у пољима за слање коментара. Молимо Вас да се у писању коментара придржавате правописних правила. Коментаре писане искључиво великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора или скраћивања коментара који ће бити објављени. Мишљења садржана у коментарима не представљају ставове УНС-а.

Коментаре које се односе на уређивачку политику можете послати на адресу unsinfo@uns.org.rs

Саопштења Акције Конкурси