Насловна  |  Актуелно  |  Вести  |  Ко је Томпсона пустио у Србију
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Smanji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Вести

22. 07. 2009.

Извор: Политика

Ко је Томпсона пустио у Србију

Не постоји правни основ за кажњавање домаћих кабловских дистрибутера због емитовања концерта Марка Перковића, иако је и само његово име синоним за неонацизам


Хрватска радио-телевизија је у недељу у 21.15 часова на свом другом програму, који се преко кабловских дистрибутера прати и у Србији, емитовала снимак концерта певача Марка Перковића Томпсона, одржаног на максимирском стадиону у јуну 2007. године.

Изгледа да су наступ музичара познатог по величању усташтва и фановима који га најчешће поздрављају узвицима „Убиј, убиј Србина” једино приметили руководећи људи у Удружењу новинара Србије и Српске радикалне странке.

Они су се огласили саопштењима, подсећајући на наслове песама „Јасеновац и Градишка Стара” и „Бојна Чавоглаве” („Чујте српски добровољци, бандо четници, стићи ће вас наша рука и у Србији”, каже се између осталог у њој).Остали који би могли да препоруче или забране емитовање поменутог концерта још ћуте. Или су на одмору, или нису надлежни „али јесу они други, даћу вам њихов број телефона...

Углавном, чини се да је ова област коју бисмо назвали „кабловски оператери и садржај који шаљу гледаоцима” и даље као швајцарски сир, са много шупљина и непознаница.И шта бива? Томпсон је певао пред својим фановима, они су били накићени усташким знамењем, због чега су му иначе забрањени концерти у Швајцарској, Холандији, Аустрији, али и у Сарајеву, као и у Пули и још неким градовима у Истри.

У Мостару је пре две године поприлично узбудио духове, јер су многи у његовом појављивању препознали повратак у ратно доба, с обзиром на стотине момака у усташким униформама који су део декора где год се Томпсон појави. Додуше, те исте 2007. Центар „Симон Визентал” изразио је огорчење и згроженост због масовне демонстрације фашизма. Са прве стране – Осуђено је и салутирање поздраву „За дом спремни”, али на концерту у Загребу се нашло 60.000 његових следбеника, међу којима су примећени и неки посланици, министри.

„Верујем да је време да се забране концерти оних који пишу носталгичне песме о Јасеновцу и инспиришу показивање усташких симбола, што представља снажно угрожавање мањина у Хрватској” – рекао је тада Ефраим Зуроф, директор јеврејског центра.

Оглашавали су се и Бошњаци из Мостара, било је подсећања на препевавање Томпсонових песама да би оне биле прилагођене босанским приликама. Углавном, Жупанијско тужилаштво је и ове 2009. године пријаве против Томпсона све одреда одбацило, мада су се Заједница Срба у Хрватској, јеврејска организација „Маргелов институт” и Удружење младих антифашиста трудили да докажу да у свему има и застрашивања, претњи.

Када у Перковићевом „уметничком изразу” судство није видело ништа лоше, онда је свакако разумљиво да је и Нада Чедид, сарадница у служби за односе ХРТ-а, захвалила „Политици” на интересовању за њихову телевизију и узвратила „да певач за кога питате има као и други домаћи певачи приступ нашим музичким емисијама, а мотив приказивања концерта је програмска летња шема која садржи бројне концерте домаће музике, између осталог и његов”. Значи и Марко Перковић Томпсон као „Магазин”, Нина Бадрић или Арсен Дедић.

Нису били орни за разговор ни кабловски оператери, чијом заслугом су и гледаоци у Србији могли да „уживају” у Томпсоновим песмама и пратећој иконографији у публици. У КДС-у се нико није јављао на телефон, а у Икому су нам рекли: „Јавиће вам се надлежни, ускоро”. И ништа.

У Републичкој радиодифузној агенцији, која би требало да надгледа рад кабловских дистрибутера, признају да ова делатност није у потпуности подведена под њихову надлежност и да би тек требало да буде у потпуности уређена у Србији. У допису који нам је послат из РРА стоји да су „кабловски дистрибутери одговорни за програм који емитују у својој мрежи”, а Републичка радиодифузна агенција ће, како су нам рекли у овој установи, затражити од свих оператера да доставе доказ по којем правном основу преносе програм ХРТ-а 2. Незванично сазнајемо да ће надлежни у овој институцији да одгледају Томпсонов концерт, емитован у недељу увече и одлучиће да ли је евентуално било распиривања националне мржње на конкретном догађају. Само емитовање концерта овог музичара не може бити забрањено, кажу упућени.

– То што су неки концерти овог музичара негде забрањени, не даје нам могућност да судимо унапред. Нас занима концерт који је већ завршен. Није битан догађај, нити ко наступа, већ да ли је било распиривања мржње – објашњавају у РРА.

У Удружењу новинара Србије кажу да би требало да се постави питање етичке одговорности кабловских дистрибутера који су пренели концерт Марка Перковића Томпсона јер је, како кажу, очигледно да је он певач који се бави политиком.

– Кабловски оператери би требало да прате програмску шему и да искључују одређене садржаје које сматрају провокативним или непримереним – препоручује Нино Брајовић и додаје: – Њихов избор програма би такође требало неко да надзире. Поставља се питање ко ће и на који начин дати сатисфакцију онима који се сматрају погођеним овим догађајем.

У Министарству културе нам је речено да су они, као и сви остали, само могли да посматрају Томпсона у недељу. Упутили су нас на Ауторску агенцију и њихове правне ставове, али с обзиром на то да ту нема ни говора о заштити ауторских права и плагијатима, пут нас је водио у јавно тужилаштво.

Тома Зорић, портпарол Републичког јавног тужилаштва, обећава да ће погледати снимак концерта јер га до сада није видео.

– Мишљења сам да треба забранити песме које пропагирају усташтво и распирују националну и верску нетрпељивост, а песме Томпсона то свакако јесу. Тужилаштво ће у оквиру својих законских овлашћења предузети све што је потребно да се забрани отворено ширење мржње према српском народу. И моја осећања су овим концертом повређена, јер знам шта пева. Ипак ми није јасан тај млади свет, тих 120.000 младих који купе његов це-де. Шта они проналазе у мржњи нешто је чиме би требало да се позабаве социолози, а не наше тужилаштво. Ни са хрватске, ни са иједне друге стране, не треба нам непријатељство – примећује Зорић.

Антрфиле : Ако треба, продаваће це-де у Београду

„Кроација рекордс” је званична издавачка кућа Марка Перковића Томпсона, али у њиховом представништву у центру Београда „Југотон Кроацији рекордс” немају Томпсонове це-деове. Кажу да их нико не тражи, а ако буде интересовања вероватно ће Томпсонова „дела” стићи и у Србију. Ипак, Перковићеве песме се емитују на каналу „Кроација мјузик ченел” који се може гледати преко сателита. На овој телевизији пуштају се спотови хрватских музичара у складу са жељама гледалаца, а како кажу запослени у некадашњој „Југотоновој” радњи у Нушићевој улици, Томпсонове песме се понекад емитују у вечерњим сатима.

Добио надимак по пушци коју је користио

Марко Перковић Томпсон се 1991. године, са 25 година, придружио војсци у рату у Хрватској. Тада је и добио надимак Томпсон, по називу америчке пушке коју је користио. У првој години рата написао је и прву песму под називом „Бојна Чавоглаве”, а већ следеће 1992. објављен је његов први албум под називом „Моли мала“.

Марко Перковић је издао шест албума и две компилације, а последњи албум „Било једном у Хрватској” издат 2006. године, како незванично сазнајемо, продат је у више од 100.000 примерака

Р. Поповић

Коментари (0)

Остави коментар

Нема коментара.

Остави коментар

Молимо Вас да прочитате следећа правила пре коментарисања:

Коментари који садрже увреде, непристојан говор, претње, расистичке или шовинистичке поруке неће бити објављени.

Није дозвољено лажно представљање, остављање лажних података у пољима за слање коментара. Молимо Вас да се у писању коментара придржавате правописних правила. Коментаре писане искључиво великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора или скраћивања коментара који ће бити објављени. Мишљења садржана у коментарима не представљају ставове УНС-а.

Коментаре које се односе на уређивачку политику можете послати на адресу unsinfo@uns.org.rs

Саопштења Акције Конкурси