Вести
07. 10. 2025.
ОЕБС у анализи кандидата за Савет РЕМ-а изнео другачије аргументе од оних које заступа власт
Стручна анализа ОЕБС-а у највећој мери се поклапа са оним што су, у расправи са владајућом већином, тврдили представници цивилног друштва пре него што су напустили претходну седницу скупштинског одбора на којој се расправљало о кандидатима за Савет РЕМ-а
Три месеца након што је избор новог Савета Регулаторног тела за електронске медије (РЕМ) заустављен због неслагања представника цивилног сектора и Одбора за културу и информисање око тога који предлагачи и кандидати испуњавају законске услове – дошло је до помака у овом процесу.
Организација за европску безбедност и сарадњу (ОЕБС) доставила је извештај у ком одговара на сва питања проистекла из бурне расправе у Скупштини Србије у вези са предлагачима и кандидатима из преостале две категорије.
У највећој мери ОЕБС се сложио са оним што су, у расправи са владајућом већином, тврдили представници цивилног друштва.
Управо овај извештај, који је председница Скупштине Ана Брнабић у изјави за Цензоловку у августу најавила и назвала га „стручном и независном анализом”, кључан је за наставак процеса и отвара могућност да се коначно изабере Савет РЕМ-а, који не постоји 11 месеци.
Није познато да ли Брнабић исто о овом извештају мисли и после упознавања са извештајем који оповргава тврдње владајуће коалиције изнете на последњој седници Одбора, завршене без коначне листе предложених кандидата због потпуног размимоилажења у ставовима у две категорије предлагача.
ОЕБС је, како Цензоловка сазнаје, представио овај извештај 1. октобра, на затвореном састанку, ком су присуствовали и Брнабић и представници кандидата и предлагача.
После овог представљања очекује се седница Одбора за културу и информисање, на којој ће се расправљати о препорукама ОЕБС-а.
Власт би да задржи контролу над регулатором Током дводневне седнице Одбора за културу и информисање, одржане почетком јула, којој су присуствовали предлагачи из редова невладиних организација, представници међународне заједнице и дипломатског кора, у наизглед конструктивној атмосфери, усаглашени су кандидати за чланове Савета РЕМ-а у седам од девет категорија. После бурне дебате другог дана, завршене напуштањем незадовољних представница цивилног сектора, нису усаглашени кандидати у две категорије предлагача – удружења композитора и филмских, сценских и драмских уметника и удружења за заштиту деце. Дошло је до разилажења око тога да ли валидни предлагачи могу бити удружења уметника који стварају визуелна или књижевна дела. Док су невладине организације тврдиле да стрип уметници не испуњавају услове да буду предлагачи, јер не креирају аудиовизуелна дела, из редова владајуће већине могло се чути да од стрипова настају филмови, а филмови се емитују на телевизији, што и стрип уметнике квалификује као предлагаче. Исте разлоге невладине организације су наводиле и када су у питању драмски писци и књижевници, док их је власт убеђивала да су и они делатници у области драмске уметности, која је поменута у закону, те да и они могу бити предлагачи. Представници НВО су имали озбиљне сумње да на овај начин власт покушава да наметне своје кандидате, како би задржала контролу над Саветом РЕМ-а. На самом почетку процеса, посланици Српске напредне странке су отворено говорили о томе да они неће одустати од контроле РЕМ-а. „Договор је био да буде шест наших, а троје њихових. То је и међународна заједница аминовала”, констатовао је један посланик СНС-а на последњој седници Одбора, не марећи што су новинари поред њега. Представници НВО су у другом, поновљеном, процесу наглашавали да се боре за РЕМ који би, као што и закон налаже, био стручно и независно тело. |
Да ли су стрип уметници и драмски писци валидни предлагачи?
ОЕБС у свом извештају, у који је Цензоловка имала увид, стаје на страну невладиних организација и као предлагаче који испуњавају законске услове за овај процес истиче ауторе и извођаче аудио или аудиовизуелних дела, као садржаја који емитују електронски медији.
„Формулација у закону ’удружења филмских, сценских и драмских уметника и удружења композитора’ указује на заједничку карактеристику свих ових уметника: аудиовизуелно или аудио извођење као основ њихове делатности. Важно је истаћи да се термин ’драмски’ у изразу ’сценски и драмски уметници’ користи готово као синоним за ’сценски’ и да му је сврха да обухвати све извођаче ван филмске индустрије.
Другим речима, одредба је формулисана тако да обухвати аудиовизуелне и аудио извођаче – било да наступају у филму, ТВ серији, позоришту (уживо или на екрану), на концертној бини или другде”, наводи ОЕБС и додаје:
„Да је намера законодавца била да обухвати и креативне професионалце који производе искључиво визуелни или књижевни материјал (укључујући драму као облик писаног књижевног дела), у одговарајућој одредби Закона би постојале јасне референце на визуелне уметнике, илустраторе, писце, драмске писце итд., с обзиром на то да је иначе ова одредба формулисана довољно детаљно.”
Због тога је препорука ОЕБС-а да се са листе предлагача искључе удружења која се не баве извођачким уметностима и да се ова категорија ограничи на предлагаче из редова удружења извођачких уметности.
ОЕБС: Заштита деце важна, али и њихово образовање
У категорији удружења за заштиту деце, једна од дилема је и да ли се могу прихватити као предлагачи само оне организације које се баве заштитом од физичког или менталног насиља, злостављања, малтретирања… или је овај појам потребно шире тумачити.
ОЕБС истиче да медијски регулатор треба да чине релевантни стручњаци неопходни за његов ефикасан рад, а да је једна од функција регулатора и да разуме и промовише садржај потребан различитим сегментима „демократског, разноликог и плуралистичког друштва уз дужно уважавање гласова и медијских потреба мањина и рањивих група”.
Поред оних удружења која се баве конкретном заштитом деце, ОЕБС наводи да би као валидне предлагаче требало укључити и оне организације које се баве другим темама корисним за децу, попут развоја и образовања.
„Овај приступ подржава логика троструке функције медија: информисати, образовати и забављати. У тој тријади функција, ’образовати’ се издваја као нарочито важна функција за развој деце”, пише у извештају.
ОЕБС наглашава да би, ако се појам заштите деце тумачи уско, то „лишило будућег регулатора стручности у вези са аудиовизуелним садржајем који би био неопходан и користан за развој и образовање деце, укључујући образовање за демократско грађанство и образовање о људским правима”.
Одговарајући на питања која долазе из расправе представника власти и цивилног друштва на последњој седници скупштинског Одбора за културу и информисање, ОЕБС препоручује:
– да Одбор шире тумачи статуте предлагача, где би нпр. организацијама за заштиту деце сматрао и оне у чијем статуту као циљ пише „заштита људских права”, уколико оне могу да докажу да су реализовале пројекте релевантне за област заштите или развоја деце;
– да Одбор тумачи „пројекте“, које су предлагачи реализовали, а који су захтевани минимум за учешће у процесу избора Савета РЕМ-а, као континуирани подухват који траје одређени временски период, обухвата низ повезаних активности или једну сталну активност (нпр. про боно СОС линију) и доноси резултате, али не и једнократне догађаје и појединачне акције којима недостаје дуже трајање;
– Одбор треба да уважи чињеницу да се, према међународним стандардима, сви млађи од 18 година и даље сматрају децом, те да се удружења која раде са адолесцентима и младима признају као овлашћени предлагачи, уколико могу да докажу да међу њиховим редовним корисницима има и малолетника.
Наредни корак у овом процесу би требало да буде заказивање седнице Одбора за културу и информисање, који треба да одлучи да ли усваја извештај ОЕБС-а. Ако то уради, треба да донесе одлуку и како ће, у складу с њим, поступати.
Када се утврди коначна листа кандидата, за сваку категорију у којој има више од двоје предложених, организују се састанци предлагача. Они треба да усагласе два кандидата који улазе у скупштинску процедуру.
Након тога, Скупштина гласањем бира по једног кандидата из сваке од девет категорија за чланство у Савету РЕМ-а.
Коментари (0)
Остави коментарНема коментара.