Насловна  |  Актуелно  |  Вести  |  Шта се мења на медијској сцени после продаје СББ-а
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Smanji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Вести

28. 02. 2025.

Аутор: Мирјана Стевановић Извор: Демостат

Шта се мења на медијској сцени после продаје СББ-а

Највећи део портфолија СББ-а за 825 милиона евра купује е&ППФ Телеком Група под већинском контролом Владе Уједињених Арапских Емирата, док државни Телеком преузима сателитски сегмент и спортске програме за 650 милиона евра.

У Јунајтед Групи тврде да никаквих промена у власничкој структури и уређивачкој политици њихових канала, Н1 и Нове С неће бити јер нису предмет аквизиције, али још нема одговора да ли ће се променити позиција на каблу а самим тим и утицај тих медијских кућа.

Корисници платформе за дијаспору и Тотал ТВ, који се емитују преко сателита, код новог власника, Телекома неће више примати програм попут “опозиционих” ТВ Н1 и Нове С, њихово место заузеће мање или више “прорежимски” Танјуг, Блиц, Блумберг Адриа, Еуроњуз, али и таблоидне телевизије Курир и Информер.

 Тектонски поремећај на медијској сцени Србије – тако је у јавности оцењена вест да је Јунајтед група продала део свог бизниса, провајдерске услуге кабловске телевизије и интернета, СББ.

Према обавезујућем уговору на који пре коначне трансакције сагласност треба да дају антимонополске комисије у земљама чије тржиште покривају уговорне стране, највећи део портфолија СББ купује е&ППФ Телеком група. Она ће по цени од 825 милиона евра преузети операције и корисничку базу СББ-а. Већински власник купца, е&ППФ-а је телекомуникациона компанија е& или Етисалт у којој највећи и контролни удео има Влада Уједињених Арапских Емирата. У оквиру ње на нашем тржишту послује оператор Јетел.

Крај љуте борбе

Али, веће изненађење је то што ће се издвојити сателитски део СББ – Тотал ТВ, права на спортске преносе Спорт клуба и ТВ платформа за дијаспору – који покрива територију Србије, БиХ, Црне Горе и Северне Македоније. Тај део пословања, права, лиценце и имовина, продата је Телекому Србија за 650 милиона евра. У сегменту сателитске телвизије, Телеком ће овом аквизицијом обезбедити доминантан положај на тржишту. Тиме ће бити окончана љута борба за део тржишта кабловске телевизије у којој је СББ почео да посустаје и умањује свој удео јер му је ширење мреже у Србији било ограничено административним препрекама. Управо то, немогућност ширења мреже, Јунајтед Група је навела као разлог продаје.

У последњим кварталним извештајима Ратела, наводи се да на тржишту широкопојасног интернета највећи удео и растући тренд има државни Телеком са нешто мање од 57%, док СББ већ неко време смањује своје присуство и креће се око 27%. У дистрибуцији медијских садржаја Телеком такође бележи раст и тренутно заузима више од 54% тржишта, док је СББ у паду са мање од 39%. Трећи играч је Јетел са свега око четири процента што ће нагло да се увећа припајањем СББ-а, кад продајна трансакција буде окончана.

 Иначе, годинама су Јетел (раније Теленор) и Телеком имали дискретно савезништво у настојању да сузбију удео СББ-а. И док је првој компанији то било питање продора на тржиште, државни оператор имао је и политичке мотиве. Све се вртело око утицаја који на јавно мнење имају “опозиционе” телевизије Н1 и Нова С, које су део Јунајтед медије, односно у крајњем исходу, Јунајтед Групе.

У Јунајтеду су након објављивања продаје саопштили да медијски садржаји нису део уговорене продаје, односно да ће задржати та два канала али и Гранд, IDJ, Brainz, Pikaboo, Лов и риболов, Nova Maxи Nova Series. Они ће наставити да се емитују путем СББ-а, уређивачка политика и уредници програма неће се мењати, истичу у Јунајтеду.

Али, није било одговора на питање да ли је уговором утврђено да имају исте или бар приближно високе позиције на каблу и код новог власника. Нема детаљнијих информација о томе шта ће се наћи пред корисницима када процедуре преузимања буду окончане, јер су све три стране прилично уздржане у изјавама.

Задња реч регулатора

У Јунајтед Медији истичу да не постоје никакви преговори нити планови о промени власничке структуре њихових медијских кућа, ни телевизијских нити портала и штампаних издања попут Форбса, Радара или Данаса. Тврде и да је компанија е&ППФ Телеком изразила снажан интерес да Н1 и Нова остану део понуде. Са њима је склопљен уговор по коме ће те телевизије бити доступне не само у понуди СББ-а, већ ће бити понуђене и корисницима јетела.

 У јавности се, међутим, спекулише да ће позиција тих канала бити неповољнија, да ће бити смештени иза оних са националном фреквенцијом што би могло да им смањи гледаност и утицај. А то је, према неким тврдњама, био и циљ аквизиције.

Из е&ППФ-а на питања Демостата о позицији и каналима који ће након окончања трансакције постати доступни на СББ и Јетел мрежи и да ли ће се евентуално увећана понуда одразити на цену услуге, кажу да се аквизиција заснива на стратешкој одлуци по којој СББ виде као водећег српског оператора на пољу фиксног интернета и телевизије и чије пословање је комплементарно са оним што Yеттел има и нуди. “У питању је прва аквизиција недавно основане е&ППФ Телеком Групе и пример како стратешка партнерства могу да креирају додатну вредност”, речено је Демостату у е&ППФ Телеком Групи уз напомену да уговор подлеже уобичајеним регулаторним одобрењима.

 Из Телекома пак стиже нешто више детаља. На питање Демостата да ли ће након преузимања СББ-а, канали Н1 и Нова С бити доступни осим на Јетеловој и на МТС мрежи, односно да ли ће досадашњим корисницима МТС мреже понуда бити увећана, кажу да канали Јунајтед Медије нису били предмет уговора са Јунајтед Групом. 

Шта има а шта нема

 “Телеком Србија је од Јунајтед групе купио права на спортске садржаје који се емитују на Спорт Клубу, чиме ће обогатити своју понуду спортског програма. Ово представља победу за све љубитеље спорта, јер ће коначно код свих кабловских оператора бити сви спортски садржаји”, наводе у Телекому и додају да ће се спортски садржаји преузети од СББ-а емитовати на каналима Арене Спорт која ће бити доступна и садашњим корисницима СББ мреже када се читав процес оконча. Тврде и да због ове аквизиције неће мењати цене својих услуга.

 Код корисника сателитске мреже која се инсталира у подручјима недоступним за кабловску, промене ће бити знатно веће. У Телекому кажу да ће досадашњи корисници сателитске мреже Тотал ТВ-а, као и платформе намењене дијаспори,“имати исте канале као и корисници њихове сателитске телевизије мСат”. То практично значи да на тој листи више неће бити канала Јунајтед Медије, односно Н1, Нове С, Браинза али ни Инсајдер ТВ. Уместо њих корисницима ће бити понуђени већим делом прорежимски Танјуг, Еуроњуз, Блумберг Адриа, Блиц, Студио Б али и таблоидне телевизије попут Курира и Информера.

Коментари (0)

Остави коментар

Нема коментара.

Остави коментар

Молимо Вас да прочитате следећа правила пре коментарисања:

Коментари који садрже увреде, непристојан говор, претње, расистичке или шовинистичке поруке неће бити објављени.

Није дозвољено лажно представљање, остављање лажних података у пољима за слање коментара. Молимо Вас да се у писању коментара придржавате правописних правила. Коментаре писане искључиво великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора или скраћивања коментара који ће бити објављени. Мишљења садржана у коментарима не представљају ставове УНС-а.

Коментаре које се односе на уређивачку политику можете послати на адресу unsinfo@uns.org.rs

Саопштења Акције Конкурси