Насловна  |  Актуелно  |  Вести  |  Косовски закон о медијима омогућава политичко заробљавање регулаторног тела
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Smanji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Вести

24. 07. 2024.

Извор: ЕФЈ (Текст је изворно преведен са енглеског)

Косовски закон о медијима омогућава политичко заробљавање регулаторног тела

Доле потписани партнери из конзорцијума Media Freedom Rapid Response – МФРР изражавају дубоку забринутост због усвајања новог закона о медијима у Скупштини Косова овог месеца.

Делимо локалну и међународну забринутост да овај закон не испуњава међународне стандарде слободе изражавања и угрожава слободу медија, између осталог и давањем властима веће контроле над медијском регулативом.

МФРР се раније придружио косовским организацијама цивилног друштва у скретању пажње на Закон о Независној комисији за медије (НКМ). Критичари су предложени закон видели као напад на медије, изражавајући бојазан да би владајућа странка могла да искористи тај закон да их цензурише. Сада постоји ризик да то постане стварност, са могућим озбиљним последицама по слободу и независност медија.

У децембру прошле године, косовска влада – на челу са покретом Самоопредељење  је први пут усвојила нацрт овог закона. Игноришући локалне и међународне критике, 7. марта 2024. је Скупштина, којом управља Самоопредељење, усвојила предлог закона у првом читању. Косовски парламент је 11. јула усвојио Закон о медијима упркос саветима Савета Европе, Европске уније, ОЕБС-а и других организација.

Опозиционе странке Демократска партија Косова и Демократски савез Косова оспориле су закон пред Уставним судом 19. јула. Удружење новинара Косова затражило је од косовске председнице Вјосе Османи (која сарађује са Самоопредељењем) да јавно изнесе своје мишљење о Закону о НКМ. До сада се није оглашавала.

Главна забринутост везана за закон односи се на могући утицај на медијски плурализам, независност и шири регулаторни пејзаж који регулише медије у земљи. Предложени закон садржи неколико спорних одредби:

  • Већи политички утицај на регулаторно тело: утврђено законом као „независно тело за регулисање, управљање и надзор над спектром фреквенција за емитовање“, НКМ је ипак већ подложна политичком утицају. Пошто их бира Скупштина Косова (у којој Самоопредељење тренутно има 51% места), чланови НКМ су често у служби својих политичких агенди. Проширење одбора НКМ са седам на 11 чланова, продужење њиховог мандата на до осам година и могућност да парламент распусти одбор, у случају да изгуби поверење, што је све предвиђено нацртом закона, повећаће потенцијал за политичко заробљавање, омогућавајући још већи утицај владе на медијску регулативу. Истовремено, Савет за штампу Косова (који чине представници медија) биће ослабљен, јер ће НКМ регулисати део онлајн медија.

  • Регистрација онлајн медија: нови закон захтева од НКМ да региструје медије на основу нове дефиниције онлајн медија која не постоји у праву ЕУ, према правном мишљењу Савета Европе. Ово ствара правну несигурност за онлајн медије.

  • Новчане казне за кршење правила по новом закону: нацрт предвиђа новчане казне у распону од 200 до 40.000 евра за медије који прекрше његове одредбе, али не прецизира који тачно износ је одређен за који прекршај. Ово изазива забринутост око произвољних и претераних казни које би могле да ућуткају супротне гласове.

  • Уклањање клаузуле о родној равноправности: нацрт закона укида претходни услов да бар две жене буду чланице одбора НКМ, што представља кршење Закона о родној равноправности из 2015. и изазива додатну забринутост око представљања у медијима.

Закон је усвојен без укључивања кључних препорука међународних организација, што је изазвало забринутост у вези са посвећеношћу Косова одржавању европских стандарда за слободу медија.

Конкретно, ЕУ и ОЕБС су покренули питања утицаја закона на састав, улогу и одговорност НКМ, као и њених проширених овлашћења над друштвеним медијима. Поред тога, Савет Европе је критиковао мањак правне јасноће у оквиру одредби,  прорционалности мера и одступања од правних тековина ЕУ.

Законске промене морају бити направљене уз истинско учешће удружења и представника медијског сектора.

Стога се надамо да ће Уставни суд оценити нови закон у светлу уставних одредби о праву на слободу изражавања и заштити слободе и независности медија, као и међународних и регионалних стандарда људских права.

Позивамо суд да искористи свој мандат да поништи закон и заштити основна права. Истовремено, позивамо председницу Османи да јавно осуди закон и понови своју посвећеност промоцији и очувању слободе медија на Косову.

Потписници

  • Међународни институт за штампу (ИПИ)
  • Организација Article 19 Европа
  • Европски центар за слободу штампе и медија (ЕЦПМФ)
  • Европска федерација новинара (ЕФЈ)
  • Free Press Unlimited (ФПУ)
  • OBC Transeuropa (ОБЦТ)

Коментари (0)

Остави коментар

Нема коментара.

Остави коментар

Молимо Вас да прочитате следећа правила пре коментарисања:

Коментари који садрже увреде, непристојан говор, претње, расистичке или шовинистичке поруке неће бити објављени.

Није дозвољено лажно представљање, остављање лажних података у пољима за слање коментара. Молимо Вас да се у писању коментара придржавате правописних правила. Коментаре писане искључиво великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора или скраћивања коментара који ће бити објављени. Мишљења садржана у коментарима не представљају ставове УНС-а.

Коментаре које се односе на уређивачку политику можете послати на адресу unsinfo@uns.org.rs

Саопштења Акције Конкурси