Насловна  |  Актуелно  |  Вести  |  "То се не ради нигде у свету": Шта РТС заправо плаћа милионима које је потрошио на рекламирање у таблоидима?
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Smanji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Вести

17. 01. 2024.

Извор: danas.rs

"То се не ради нигде у свету": Шта РТС заправо плаћа милионима које је потрошио на рекламирање у таблоидима?

Радио телевизија Србије (РТС) је, према подацима Портала јавних набавки, прошле године потрошила нешто више од 77.8 милиона динара са ПДВ-ом за услуге оглашавања, објавило је јуче Независно удружење новинара Србије (НУНС).

Док је од тога 41,8 милиона динара плаћено рекламирање на билбордима и бандерашицама, 36 милиона динара отишло је на рекламирање у штампаним и онлајн медијима, а тај новац потрошен је углавном за рекламе у таблоидима Информер, Српски телеграф, Ало, Курир, Новости и Блиц.

Симптоматично, али и очекивано, међу одабраним медијима, нема оних независних, објективних, који се према власти постављају критички.

Из РТС-а су казали да је одлучено у којим медијима ће се оглашавати на основу више критеријума, као и да су добили позитивно мишљење Канцеларије за јавне набавке.

Из одговора се може закључити да је РТС спровео интерни поступак иако су наведени критеријуми могли да буду дефинисани у класичном поступку јавне набавке, пише НУНС.

Како је навео РТС, Канцеларија за јавне набавке одобрила је спровођење поступка без објављивања јавног позива, те да је примена преговарачког поступка основана.

Будући да је у свакој партији тачно наведено у којим медијима РТС жели да се рекламира, поставља се питање да ли ипак постоји намера да се неким медијима да предност у поступку јавне набавке, јер у Србији је ипак регистровано око две и по хиљаде медија, констатовао је НУНС у анализи.

Ако узмемо у обзир одговоре наших саговорника, не само да је дата предност таблоидним медијима који готово редовно крше медијске законе, Кодекс новинара и све норме новинарства, већ је овакав начин набавке осмишљен пут за извлачење јавног новца за оне медије који отворено подржавају власт.

Раде Вељановски, професор ФПН у пензији сматра да овакве јавне набавке представљају још једну од девијација нашег медијског система и наше медијске ситуације.

- Јавни сервис, који би требало да буде парадигма промоције правих вредности, професионалних критеријума, да има мисију медијске организације која промовише највише вредности и новинарства и професионалности, улази у такве аранжмане са том врстом медија који су срозали наше новинарство најниже. То се не ради нигде у свету. И у овом случају нема никакве сумње да је то једна организована активност да се један део јавног новца из ког се финансира јавни сервис, прелије неким медијима који су потребни власти. И тиме је Јавни сервис само доказује да он јесте део тог пропагандног апарата који ради у интересу власти, а не уопште у јавном интересу, што би морао и по закону а и по ономе што се назива мисија јавног сервиса, сматра Вељановски.

Ивана Крагуљ, новинарка из НУНС-а која је писала извештај и која прати ову тему, наглашава да је ово сигурно већ трећа година заредом да РТС путем преговарачког поступка уговара услуге рекламирања и то са истим медијима.

- Раније су издвајали и више новца. Свакако је та набавка могла да се спроведе путем јавног позива и можда би тај новац више значио неким мањим локалним медијима. Што се тиче избора медија у којима се РТС рекламира, вероватно је то њихова процена да публика која гледа њихов програм прати те медије, мада би РТС требало да таргетира најширу публику као јавни сервис. Можда се на овај начин помаже тим медијима, јер овакве набавке су имали и ЕПС и Пошта. Иначе, моје мишљење је да РТС-у реклама у другим медијима и није потребна, закључује Крагуљ.

Оливера Милошевић, потпредседница Удружења новинара Србије (УНС) сматра да Јавни сервис није приватни медиј па да може да се руководи пословним интересом, те да мора да буде изнад сваког другог интереса осим јавног.

- Њихов опстанак не зависи од тржишта, па самим тим ни од екстерног маркетинга, и зато никакав економски интерес не може бити оправдање, нити мотив да се силни милиони из касе РТС-а слију у таблоиде који крше све професионалне стандарде. То је врло опасна политика и пракса којим РТС као медијски сервис свих грађана директно храни производњу лажних вести и кршење Кодекса, наводи Милошевић.

Како каже, Јавном сервису чак и пословна политика мора да прати принцип друштвене одговорности и да буде усклађена са професионалним стандардима. - И посебно зато што већински зависе од грађана морали би да буду сензитивнији у свим својим одлукама, од уређивачких до финансијских, закључује Милошевић.

Аздејковић: До неких гледалаца само преко таблоида

На питање Данаса како виде то што се јавни сервис рекламира у медијима који готово редовно крше медијске законе, Кодекс новинара и све друге норме новинарства, генерални директор РТС Драган Бујошевић и председник Управног одбора РТС Бранислав Кланшчек нису одговорили.

Нашем листу из управе РТС-а одговорио је Предраг Аздејковић, члан УО јавног сервиса, који каже да не види проблем у томе да се та медијска кућа рекламира било где, па и у таблоидима.

 

Коментари (0)

Остави коментар

Нема коментара.

Остави коментар

Молимо Вас да прочитате следећа правила пре коментарисања:

Коментари који садрже увреде, непристојан говор, претње, расистичке или шовинистичке поруке неће бити објављени.

Није дозвољено лажно представљање, остављање лажних података у пољима за слање коментара. Молимо Вас да се у писању коментара придржавате правописних правила. Коментаре писане искључиво великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора или скраћивања коментара који ће бити објављени. Мишљења садржана у коментарима не представљају ставове УНС-а.

Коментаре које се односе на уређивачку политику можете послати на адресу unsinfo@uns.org.rs

Саопштења Акције Конкурси