Насловна  |  Актуелно  |  Вести  |  Тијанић: Укидање маркетинга ће уништити јавне сервисе Србије
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Smanji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Вести

02. 02. 2013.

Аутор: Александар Тијанић Извор: РТС

Тијанић: Укидање маркетинга ће уништити јавне сервисе Србије

Генерални директор РТС Александар Тијанић упутио је писмо Влади Србије, Делегацији ЕУ и Мисији ОЕБС у Србији поводом “евентуалног укидања права на маркетинг јавним сервисима”. Писмо које је прослеђено и Радној групи за израду Закона о електронским медијима објављујемо у целини:

Не тако мали број чланова Радне групе Министарства културе скренуо ми је пажњу да најактуелнији предлог финансирања јавних сервиса подразумева укидање права на маркетинг јавним сервисима Србије. Као последица, то ће у року од неколико година уништити јавне сервисе и дати немерљиву предност комерцијалним станицама.

Не само да ће власници комерцијалним станица поделити 22 – 27 милиона евра годишњег прихода маркетинга РТС-а, већ ће њихов програм који је доведен до ивице скандала, инцидената, подношљивости (треба ли бројати примере ?) потонути још дубље, затрпан све већим бројем индијско-оријентално и неподношљивим форматима. Не само да ће укидањем права на маркетинг директно зарадити власници комерцијалних медија, него ће гледаност њихових програма порасти до мере која ће њихов оскудни информативни програм направити критеријумом обавештености грађана Србије.

Да буде јасно, свако ко заговара укидање права на меркетинг РТС-у, ради у интересу комерцијалних медија, подржава пропаст српске културе, језика, писма и духа, најављује, не тако удаљено, комплетну пропаст, негледаност, техничку заосталост јавних сервиса.

Наизглед, предлог је привлачан за нас, Држава ће, а да и сама не зна како, прикупити стотинак милиона евра за функционисање РТС-а.

Али, у тој своти нема развојних могућности, та свота је пуко одржавање постојећег техничког, технолошког, програмског и већ две године комплетног програма заустављеног у развоју. Какав програм се може очекивати од куће која на располагању ове године има укупно, претплата плус маркетинг, 66 милиона евра. У исто време, хрватска држава свом јавном сервису ставља на располагање више од 200 милиона евра у држави која је два пута мања од Србије.

Само уз помоћ маркетинга можемо остварити интерни план да за пет година достигнемо данашњи буџет Хрватске радиотелевизије.

Развојна могућност почива на веровању, на чињеници да ће маркетинг у Србији после две године кризе почети да расте, да ће садашњих 22 милиона евра већ за четири или 5 година вредети између 5о и 60 милиона евра. То је додатни новац за програм, технику, унапређења сваке врсте, и на крају за припремање јавних сервиса да издрже конкуренцију комерцијалних медија како би што већи број гледалаца имао прилике да види и домаће серије и остале програмске жанрове који су сада због сиромаштва занемарени. 

Немојте заборавити да је РТС највећа иснтитуција културе у Србији, да ми годишње изван куће запошљавамо хиљаде глумаца, сценариста, техничког особља, музичара, да смо у највећој кризи сачували симфонијски оркестар, три хора, галерију, изложбену галерију слика, издавачку делатност, производњу документарних филмова и да смо, практично, у време кад су сви медији отпуштали, примили стотину младих људи који треба да чине окосницу тима РТС-а за 21 век.

Моје мишљење да ће свака памента влада и све институције испод ње сачувати право на маркетинг РТС-а најмање још следеће четири године. То ће значити подршку оној култури која од Србије не прави земљу „Трећег света“, култури која је аутохтона, наша, отворена према свету, али са јасно одређеним коренима и вредностима које ваља да пређу на следеће генерације.

Уколико неко мисли да јавни сервис треба да буде супротно од ББС-јевог обрасца - мали, негледљиви, осиромашени, у ритама и опанцима, наспрам богатих и бахатих приватних медија који веома лако склапају политичке савезе и раскидају их кад им постану терет или кад се мења власт. РТС неће мирно прихватити укидање права на маркетинг у корист комерцијалних медија.

Исто тако, РТС ће ставити на увид, свим заинтересованим, све моделе финансирања јавних сервиса у Европи, али, сходно закону, неће дати предност ниједном јер РТС не може да буде предлагач облика и начина финансирања јавних сервиса. То је ексклузивно право и обавеза сваке државе у Европи и то се сматра европским стандардом и питањем које је већ давно решено.

На крају, у овој години РТС-у треба буџет од око 100 милиона евра, увећан за маркетинг који треба да расте од следеће године темпом од најмање 10-15%. Избор није лак, не бира се само облик и начин финансирања јавних сервиса, сваки учесник у овом процесу бира за Србију онај облик културе и информисања који треба да јој чини добро, да је унапреди, да користи, а не да фаворизује телевизије нижеразредне културе, најгорих комерцијалних формата који су икада забележени у Европи, а о чему чланови комисије већ знају довољно.

Питање је, дакле, далеко озбиљније од нечијег става да испод плана о „100 милиона помоћи РТС“ провуче укидање маркетинга и фаворизовање телевизија оријенталне природе.

Генерални директор РТС Александар Тијанић

Коментари (1)

Остави коментар
нед

03.02.

2013.

Dejan R. Popovic, dipl. inz. [нерегистровани] у 12:39

Medjudrzavni ugovor o radiodifuziji i telemedijima

Umesto komentara - dopis Ministarstvu kulture i medija:

Ako niste odustali od naziva "Zakon o elektronskim medijima" (bolja alternativa:"Zakon o audio i audio-vizuelnim medijskim uslugama") i ako nacrt ovog zakona vec nije (potpuno) pripremljen, onda vam ponovo predlazem da pogledate i ovaj nemacki Medjudrzavni ugovor o radiodifuziji i telemedijima:
http://www.die-medienanstalten.de/fileadmin/Download/Rechtsgrundlagen/Gesetze_aktuell/15_RStV_english_01-01-2013.pdf

Cini mi se da u ovom obimnom ugovoru mozete naci resenja za mnoga pitanja za koja nema odgovora u evropskoj Direktivi o audio-vizuelnim mediskim uslugama (2010/13/EU).

Posebno vam skrecem paznju na treci pasus objasnjenja s pocetka ovog ugovora koji se odnosi na uvodjenje novog sistema prikupljanja pretplata za javne radiodifuzne usluge.

Одговори

Остави коментар

Молимо Вас да прочитате следећа правила пре коментарисања:

Коментари који садрже увреде, непристојан говор, претње, расистичке или шовинистичке поруке неће бити објављени.

Није дозвољено лажно представљање, остављање лажних података у пољима за слање коментара. Молимо Вас да се у писању коментара придржавате правописних правила. Коментаре писане искључиво великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора или скраћивања коментара који ће бити објављени. Мишљења садржана у коментарима не представљају ставове УНС-а.

Коментаре које се односе на уређивачку политику можете послати на адресу unsinfo@uns.org.rs

Саопштења Акције Конкурси