Насловна  |  Актуелно  |  Медијски конкурси  |  Бор новцем грађана плаћа промоцију локалних функционера
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Smanji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Медијски конкурси

03. 04. 2018.

Аутор: Денис Колунџија Извор: Цензоловка

Бор новцем грађана плаћа промоцију локалних функционера

Општина Бор је и ове године дошла на генијалну идеју да промоцију активности локалних функционера на, такође локалној, телевизији у наредних годину дана плаћају – грађани те општине. Такав је, наиме, тендер расписала пре неколико дана та локална самоуправа.

„Израда и емитовање емисија и осталих медијских садржаја (прилога, репортажа, гостовања, као и осталих медијских садржаја…), у којима ће органи општине Бор (председник општине, заменик председника општине, чланови општинског већа), помоћници председника општине Бор, чланови кабинета председника општине Бор, као и друга лица по налогу председника општине Бор, на телевизији обавештавати грађанство општине Бор и ширу јавност о својим активностима, плановима и намерама.“

Од понуђача се очекује да у наредних годину дана „изради и емитује оквирно 2.600 минута“ (43 сата) траженог програма, а то обухвата, прецизирано је, „најаве и извештавања о важним догађајима у вези с капиталном изградњом и одржавањем, о значајним привредним, културним, спортским и другим активностима на територији општине, на свакодневном нивоу или ређе, све у складу са исказаним потребама наручиоца“; затим, најаве и извештавања са манифестација под покровитељством Општине, емитовање конференција за медије и саопштења за јавност локалних функционера, те – задржите дах! – „емитовање честитки грађанима поводом државних, верских и других празника“.

8,3 милиона за емисије о раду органа

Колико би све ово могло да кошта? У тендерској документацији нигде се не наводи процењена вредност ове јавне набавке, а тај податак Цензоловка није успела да добије ни међу запосленима у борској општинској управи: или су напомињали да не знају или су нам сугерисали да податак потражимо у тендерској документацији.

Ипак, у Плану јавих набавки за 2018, чији је наручилац председник Општине, може се пронаћи ставка „услуге информисања јавности – емисије о раду органа“ за коју је планирано 8,3 милиона динара (без ПДВ-а).

Идентичан износ био је, иначе, планиран и прошле године за јавну набавку чији је предмет веома сличан оном на недавно расписаном тендеру – дакле, промоција локалних функционера.

Овогодишњи тендер за промоцију активности локалних челника расписан је 27. марта и отворен је до краја априла, а као наручилац се води управо председник Општине.

Колико год да је планирано, свакако је у питању далеко већи износ од оног намењеног за суфинансирање медијских пројеката, наводе за Цензоловку саговорници из Бора.

„Буџетом Општине Бор за 2018. за суфинансирање медијских пројеката планирано је свега 500.000 динара, милион динара мање него прошле године, каже за Цензоловку Љубиша Маринковић, оснивач недељника Тимочке, који уз то напомиње да је на прошлогодишњем конкурсу подељено тек нешто више од половине предвиђеног новца за медијске пројекте.

Победник на тендеру познат унапред?

Да би неко уопште дошао у прилику да, на радост гледатељства, у наредних годину дана емитује и до 43 сата панегирика о локалним функционерима, морао би да, како се наводи у тендерској документацији, има сигнал који „мора обавезно обезбедити покривеност територије општине Бор, као и регионалну покривеност сигналом на територији целе источне Србије кроз дигитални и кабловски систем у најмање 10 (десет) кабловских оператера“.

Љубиша Маринковић, међутим, каже да је свима у Бору јасно коме је намењен овај лукративни општински посао.

„Тај новац иде Радио-телевизији Бор, као што је ишао и у претходне две године по разним основама и преко јавних набавки“, наводи саговорник Цензоловке.

Телевизија Бор је иначе једина телевизија у том месту. Њен оснивач је фирма „Штампа, радио и филм“ чији је директор 2016. године, након приватизације истоименог јавног предузећа, постао Владан Нововић, одборник СНС-а у актуелном сазиву локалне скупштине. Његова супруга Данијела води се као главна уредница и Радија и Телевизије Бор.

Прошле године Агенција за борбу против корупције изрекла је Владану Нововићу меру јавног објављивања одлуке о повреди Закона о Агенцији за борбу против корупције, након што је утврђено да је Нововић између 2014. и 2016. без сагласности Агенције био истовремено одборник и директор ЈП „Штампа, радио и филм“, а потом је, супротно одредбама закона, након приватизације тог предузећа, као директор те фирме и одборник у Скупштини општине, током 2016. и 2017. потписао шест уговора о јавним набавкама с Општином. Нововић се жалио на одлуку Агенције и тај поступак је и даље у току.

Један од за Агенцију спорних уговора које је потписао Нововић јесте и онај из априла прошле године. Реч је о јавној набавци за – ко би то помислио? – промоцију активности локалних функционера, такође у периоду од годину дана. Као једини понуђач, Нововићева фирма добила је посао с понудом од 8.316.000 динара, односно за 17.000 динара мање од процењене вредности јавне набавке.

Иначе, на питање Цензоловке да ли је Општина Бор и ранијих година расписивала тендере за промоцију локалних функционера, Милош Вујчић, који је у локалној самоуправи задужен за јавне набавке, одговорио је: „Било је сличних.“

Борска локална самоуправа расписала је недавно тендер и за пренос седница Скупштине општине на радију и телевизији. Саговорник Цензоловке не сумња да ће РТВ Бор и ове године добити тај посао.

„Једно је кад на јавну набавку иде пренос скупштинских седница, али они би сада да све живо иде преко јавних набавки. Схватили су да им нико ништа не може и отуда онда све ово“, упозорава оснивач Тимочких.

„Пронашли су систем за финансирање РТВ Бор“, коментар је Зорана Андрејића из Покрета потрошача Бора о тендеру за промоцију локалних челника. Он подсећа и на то да од приватизације РТВ Бор локална власт на разне начине, попут преноса седница и оглашавања у медијима, настоји да финансијски помогне опстанак тог медија.

Ненадић: Вишеструко проблематичан тендер

Тендер за промоцију локалних функционера за Немању Ненадића из Транспарентности Србија вишеструко је проблематичан, а пре свега због околности да се уопште спроводи јавна набавка са оваквим предметом.

„Информисање о раду општинских органа власти јесте нешто што је редовни део програма сваке информативне телевизијске или радио станице, и то није нешто што би локалне самоуправе требало да плаћају, набављају као услугу“, каже Ненадић за Цензоловку.

Он указује на то да општинске власти имају могућност да све информације о свом раду прикажу на веб-страницама, те да омогуће новинарима да прате њихове активности и слично. Кроз финансирање програма од јавног интереса, наводи, могу да финансирају рад општинске управе, на пример старање о животној средини или контролу рада јавних предузећа, али ни у том случају не би било примерено финансирати праћење редовног рада општинских функционера.

„Поред тога што је споран са становишта медијских прописа, мислим да овај поступак нарушава и правила оглашавања“, истиче Немања Ненадић. „Наиме, општина, у ствари, овде купује прилику да се емитује на некој ТВ станици, а те емисије неће бити приказане као плаћени огласни термини. Са становишта Закона о јавним набавкама и Закона о буџетском систему могло би се поставити питање сврсисходности трошка за овакве намене. Поред тога, неке тачке у конкурсној документацији су необично дефинисане, на пример, да ТВ станица емитује програм преко одређеног броја кабловских дистрибутера у источној Србији. Било би логично да се тражи одређена покривеност подручја општине, без обзира на то колико дистрибутера пружа такву услугу. С обзиром на релативно мали број локалних и регионалних медија у том подручју Србије, требало би видети да ли је условима фаворизован неки од њих и шта је показало испитивање тржишта од стране наручиоца – да ли има више потенцијално заинтересованих медија који би могли да пруже ову услугу.“

Коалиција: Обуставите јавну набавку

Поводом расписаног тендера за промоцију локалних функционера, Коалиција новинарских и медијских удружења упозорила је Општину Бор да финансирање медијских садржаја кроз јавне набавке уместо пројектног суфинансирања медијског садржаја од јавног значаја није у складу са Законом о јавном информисању и медијима и тражи од председника Општине да обустави поступак јавне набавке.

„Коалиција је забринута што Општина Бор другу годину заредом за пројектно суфинансирање медијског садржаја од јавног значаја издваја симболична средства, а за промовисање активности рада Општине и њених функционера, као и преносе заседања локалног парламента, издваја десетоструко више новца“, наводи се у саопштењу Коалиције новинарских и медијских удружења.

Коалиција указује на то да је Општина Бор приликом усвајања буџета за 2018. годину одлучила да првобитно планирани износ за суфинансирање пројеката из области јавног информисања смањи за чак 90 одсто, те ће пројектном суфинансирању медијских садржаја у овој години бити намењено свега 500.000 динара.

Са друге стране, за емитовање огласа, обавештења у електронским медијима, објава у штампаним медијима и Службеном гласнику буџетом је предвиђено чак 5.300.000 динара, наводи се у саопштењу.

Коментари (0)

Остави коментар

Нема коментара.

Остави коментар

Молимо Вас да прочитате следећа правила пре коментарисања:

Коментари који садрже увреде, непристојан говор, претње, расистичке или шовинистичке поруке неће бити објављени.

Није дозвољено лажно представљање, остављање лажних података у пољима за слање коментара. Молимо Вас да се у писању коментара придржавате правописних правила. Коментаре писане искључиво великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора или скраћивања коментара који ће бити објављени. Мишљења садржана у коментарима не представљају ставове УНС-а.

Коментаре које се односе на уређивачку политику можете послати на адресу unsinfo@uns.org.rs

Саопштења Акције Конкурси