Насловна  |  Актуелно  |  Медијски конкурси - пројектно суфинансирање  |  Грађани слабо обавештени о трошењу новца
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Smanji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Медијски конкурси - пројектно суфинансирање

19. 03. 2018.

Аутор: Д. Д. Извор: Данас

Најновије истраживање БИРН-а о транспарентности финансирања медија

Грађани слабо обавештени о трошењу новца

Мада се у Србији годишње издвоји стотине милиона динара на суфинансирање медијских пројеката, грађани нису у довољној мери обавештени како се овај новац троши, с обзиром на то да је индекс транспарентности институција које расписују конкурс само 37 одсто од могућих 100 одсто, показало је најновије истраживање Балканске истраживачке мреже (БИРН).

Истраживачи БИРН-а проверавали су колико су прошле године подаци у вези са конкурсима за суфинансирање медијских пројеката у области јавног информисања били доступни на веб сајтовима десет градова и општина у Србији, међу којима су и Београд, Нови Сад, Ниш и Крагујевац. Конкурс није био расписан једино у Крагујевцу, док је у Зајечару био поништен.

Анализа транспарентности сајтова показала је да је јавност најмање обавештена о околностима реализације буџетски подржаних медијских пројеката, пошто транспарентност праћења тих пројеката на сајтовима износи свега три одсто од могућих 100 одсто.

Транспарентност рада Стручне комисије за оцену медијских пројеката је 46 одсто, што је резултат чињенице да на већини сајтова постоје само решења о оснивању комисије и документ о коначном исходу конкурса, док ни на једном нису објављена документа из којих се види како је дошло до такве одлуке.

На веб сајтовима су видљивији подаци о буџету опредељеном за пројектно суфинансирање медијских садржаја, тако да транспарентност оваквих буџетских средстава достиже 86 од могућих 100 одсто. На свим сајтовима објављени су износи буџета за информисање, али се из њих углавном не види колико је новца опредељено за конкурсно суфинансирање медијских пројеката.

Изузетак је град Панчево на чијем сајту се може јасно наћи овакав податак. За грађане је највидљивији сам сам конкурс, који је оцењен индексом транспарентности од 95 одсто. Сви градови и општине на својим сајтовима имају документацију и податке о актуелним и ранијим конкурсима, изузев Ужица. Изузетак је и град Београд, који на сајту има документа о актуелном конкурсу, али не и документацију о ранијим конкурсима.

Истраживање транспарентности начина финансирања медија део је трогодишњег пројекта „Јавни новац за јавни интерес“, који реализује конзорцијум БИРН-а, НУНС-а и Фондације Славко Ћурувија.

Наредна истраживања

Тања Максић, координаторка програма БИРН-а, истиче да ће у наредном периоду БИРН анализирати податке до којих су дошли и кроз интервјуе са надлежнима, као и на основу захтева за слободан приступ информацијама од јавног значаја. „Осим медијских конкурса, истраживаћемо и ниво транспарентности појединачних давања, јавних набавки, директних уговарања, као и донација и спонзорстава, што су такође форме за финансирање медија које стоје на располагању јавним институцијама“, каже Максић.

Коментари (0)

Остави коментар

Нема коментара.

Остави коментар

Молимо Вас да прочитате следећа правила пре коментарисања:

Коментари који садрже увреде, непристојан говор, претње, расистичке или шовинистичке поруке неће бити објављени.

Није дозвољено лажно представљање, остављање лажних података у пољима за слање коментара. Молимо Вас да се у писању коментара придржавате правописних правила. Коментаре писане искључиво великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора или скраћивања коментара који ће бити објављени. Мишљења садржана у коментарима не представљају ставове УНС-а.

Коментаре које се односе на уређивачку политику можете послати на адресу unsinfo@uns.org.rs

Саопштења Акције Конкурси