Конкурс за годишње награде УНС-а
Конкурс за годишње награде УНС-а
Насловна  |  Деск  |  Акција 2% за медије  |  Бошко Ничић – Цинични гробар локалне медијске сцене у Зајечару
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Smanji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Акција 2% за медије

13. 11. 2017.

Извор: zamedia.rs

Бошко Ничић – Цинични гробар локалне медијске сцене у Зајечару

Све оно што гуши и убија слободне медије у Србији стало је у једну изјаву Бошка Ничића градоначелника Зајечара, изречену на седници Градског Већа 7.11.2017. године приликом доношења одлуке о расписивању Конкурса за суфинансирање медијских пројеката на територију ГУ Зајечар за 2017. годину. У образложењу предлога за расписивање Конкурса, Ничић је изнео своја искуства и ставове у вези суфинансирања јавног интереса и сврхе постојања локалних медијских кућа, који се могу описати као сублимација свега супротног ономе што прописује Закон о јавном информисању и медијима и што је интерес слободних медија посвећених објективном и квалитетном јавном информисању.

Иначе, Бошко Ничић је међу оним политичарима који су се афирмисали кроз многобројне увреде и претње упућене новинарима кроз његову богату политичку каријеру током које је партиципирао у власти готово свих политичких опција од почетка 90-тих. Нажалост, он је данас парадигма односа актуелне власти према независним медијима и новинарима.

О термину расписивања конкурса

Обраћајући се већницима пред многобројним новинарским екипама Ничић се прво осврнуо на термин расписивања Конкурса за суфинасирање јавног информисања и том приликом рекао: 

„Ово сада што радимо је потпуно бесмислено и такозвано силовање законске обавезе. Иначе ово нема смисла, никаквог смисла ни ефекта“.

Његове тврдње, да је бесмислено да се Конкурс за суфинансирање медијских садржаја који се односи на целу годину расписује у новембру, а реализује у децембру, су нажалост тачне, али је апсурд у томе да је једини кривац за обесмишљавање Конкурса заправо он лично. Томе у прилог иде чињеница да је 14 зајечарских медија (што је комплетна локална медијска сцена у Зајечару) још у августу управо од Ничића тражило хитно расписивање Конкурса како се не би догодило његово обесмишљавање!!! Тај захтев локалних зајечарских медија је подржала Медијска коалиција која у свом Сапштењу упозорава да се одуговлачењем расписивања Конкурса обесмишљава остварење јавног интереса. Саопштење можете прочитати на следећем линку:

http://nuns.rs/info/statements/31923/koalicija-zajecar-da-bez-odlaganja-...

У контексту наведених чињеница изјава Бошка Ничића да је конкурс бесмислен због расписивања у новембру представља врхунски цинизам или једноставније речено прворазредни безобразлук јер је једина одговорност за обесмишљавање остваривања јавног интереса у 2017. години у Зајечару искључиво његова.

О износу који треба определити за остваривање јавног интереса

У наставку свог излагања Ничић је коментарисао колики износ је довољан за остваривање јавног интереса кроз суфинансирање медијских садржаја:

„О висини (износа опредељеног за медијске садржаје) још увек се воде расправе и на нивоу Републике, на нивоу препорука, на нивоу мишљења и да се неко не би позивао овде на законске одреднице, морате знати да не постоји законска одредница о проценту издвајања (из буџета града), нити то неко може да уради локалним самоуправама, нити би то било нормално да се уради, а те препоруке које долазе из разноразних кругова и лобија за нас су неважеће. У овом тренутку Зајечар је издвојио више него што може“.

Изнете тврдње Бошка Ничића да не постоји прописан проценат (у односу на годишњи буџет) или паушалан износ који обавезује локалне самоуправе је тачан. То је и највећи недостатак актуелног Закона, према тврдњама медијских удружења и читаве медијске заједнице. Овог тренутка постоји само пракса која је установљена током 2015. и 2016. године. Према тој пракси локалне самоуправе у Србији су у просеку за суфинансирање медијских пројеката издвајале нешто мање од 1% годишњег буџета. Препорука ЕУ, Министарства културе и информисања, медијских и новинарских удружења је да се за те сврхе издваја 2% годишњег буџета локалних самоуправа.

А какву праксу је установио Бошко Ничић? У тренутку када је преузео власт у Зајечару, јуна ове године у буџету града је било опредељено 24 милиона динара за Конкурс за суфинансирање медијских садржаја, што је било тачно 1% буџета Зајечара за 2017. годину. Убрзо затим Ничић је рекао да ће Конкурс расписати тек након ребаланса буџета у коме ће драстично смањити износ намењен медијском конкурсу, правдајући ту одлуку тешком финансијском ситуацијом. Одмах су реаговали власници 14 зајечарских медија, а подршку им је пружила Медијска коалиција тражећи од Ничића да износ буде прилагођен реалној реализацији буџета, што би значило да се износ са 24 милиона смањи на 16 милиона динара. Након ребаланса буџета, Ничић је износ за медије смањио на мизерних 2,7 милиона динара. Колико је то недовољно говори чињеница да ће на Конкурсу учествовати бар 20-30 медијских пројеката, што је око 100.000 динара по пројекту на годишњем нивоу. И лаику је јасно да се са тим средствима не могу реализовати ни најједноставнији пројекти. Такав износ једино гарантује уништење локалне медијске сцене и увођење медијског мрака, што је чини се, Ничићев циљ! То доказује чињеница да је Зајечар 2017. године за медијске пројекте издвојио 10 пута мањи износ од просека у Србији, а 20 пута мањи износ од онога који препоручује Министарство културе и информисања, ЕУ и медијска и новинарска удружења!

Што се тиче буџета за 2018. годину Ничић (иако тврди да је штедња неопходна), пројектује највећи буџет у историји Зајечара у износу од 3 милијарде динара. За медијске пројекте је у новом буџету издвојен тужан износ од 2 милиона динара. То је 0,075% буџета, односно 15 пута мање од просека у Србији и 30 пута мање од препорученог износа. 

Снови о озбиљном информисању

Да се Ничић држао просека у Србији он би за 2018. годину пројектовао 30 милиона динара, али он то назива пустим сновима:

„Ти снови о 20 – 30 милиона су снови о златним временима када је овај град имао озбиљно информисање, кад кажем озбиљно информисање, овај град је имао телевизијску кућу са више од 100 запослених, која је била једна од најбољих регионалних телевизијских кућа у Србији. Неко се потрудио, а тај неко има име и презиме и понављаћу га до краја живота јер сам имао са њим невиђене обрачуне, показало се да сам ја у праву, а не, он се зове Вељановски, који је од 2000. године одлукама које је предлагао, доносио, довео систем информисања у Србији на ово. На грабљење, на рекет и на све остало.”

Носталгични Ничић, се у овом делу свог обраћања присећа „златних” времена када је ГУ Зајечар имала Јавно предузеће Тимочку телевизију и радио. Истина је да је то за њега било златно време јер је у потпуности злоупотребљавао све ресурсе најутицајније медијске куће у Зајечару. О томе сведоче на стотине примера, а ми овог пута издвајамо писмо Цесида из 2004. године у време локалних избора које је упућено главном и одговорном уреднику Тимочке телевизије у коме се наводи:

   1. Да Бошко Ничић, као кандидат на локалним изборима и председник СО Зајечар, у исто време (противно закону) обавља и функцију председника Управног одбора Тимочке телевизије, чиме у изборном процесу грубо злоупотребљава ту медијску кућу за личну промоцију. Цесид наводи да је 90% информативних садржаја посвећено управо Ничићу.

   2. Да Ничић у изборном процесу на програму Тимочке телевизије, промовише говор мржње према својим политичким противницима.

   3. Да због очигледних злоупотреба Цесид разматра могућност да у изборном процесу прекине комуникацију са Тимочком телевизијом…

Ово писмо можда најбоље илуструје да се у Зајечару у последњих 15-так година заправо ништа није мењало, осим имена партија чији је експонент Бошко Ничић. Наравно те 2004. године, грубо злоупотребљавајући општинску медијску кућу Тимочку телевизију, на локалним изборима је победио Бошко Ничић. У наредном, деветогодишњем периоду владавине Бошка Ничића (2004. до 2013. године), та телевизија је у просеку приходовала од ГУ Зајечар и јавних предузећа износ већи од 500 хиљада евра годишње. Омиљена Ничићева Тимочка телевизија је почетком 2012. године након приватизације завршила под контролом Ничићевог најближег сарадника и партијског друга Саше Мирковића. Након свађе њих двојице, Мирковић 2013. године, такође грубо злоупотребљавајући у то време приватну Тимочку телевизију као кандидат СНС, побеђује Ничића на локалним изборима и долази на власт. У наредном периоду су се по разним основама у Тимочку телевизију годишње сливале стотине милиона динара. То је трајало све до краја 2015. године када је Мирковић изгубио политичку подршку и напустио СНС и локалну власт у Зајечару. Већ следеће године Тимочка телевизија је банкротирала и изгубила фреквенцију. Све ове чињенице доказују само једно да је Тимочка телевизија била само пропагандно средство које је радило у интересу политичара (Бошка Ничића и Саше Мирковића), а не објективног јавног информисања у интересу грађана Зајечара.

Вероватно је у време писања новог Закона о јавном информисању и медијима професор Факултета политичких наука др Раде Вељановски (прим аут. кога Ничић у свом излагању означава као кривца за уништавање медијске сцене) желео да законским решењима спречи управо овакве злоупотребе медија у локалним самоуправама. Управо због тога је новим законом прописано да се држава укључујући и локалне самоуправе повуче из власништва медија.

Предлог новог начина финансирања

Настављајући своје образложење Ничић је критиковао актуелна законска решења, али и предложио нове моделе финансирања медија:

“Данас је новинар свако онај ко зна да пише на друштвеној мрежи, свако може да конкурише, никаква правила се не знају, шта су то портал, сајтови, шта су озбиљне новине, који су критеријуми електронских медија итд. Најлогичније би било да Град опредељује онолико колико може, а да се проценат расподеле средстава одређује тако што се спроведе независна анкета независних кућа, да се утврди шта грађани гледају, слушају, прате, или да постоји неки пиплметар који то показује и да на основу тога платимо парама грађана оне који се слушају, гледају, читају и прате.”

Према оваквом моделу финансирања јавног интереса би локалне самоуправе широм Србије плаћале парама грађана, медијске куће према рејтингу и тиражу, а то би значило да би највише новца добили ријалити програм и таблоиди. Овакав начин финансирања би представљао све супротно интенцијама Закона о јавном информисању и медијима који прописује суфинансирање (а не плаћање) медијских садржаја који гарантују остварење јавног интереса, кроз обраду тема попут: корупције, владавине права, екологије, права мањина, заштите људских права…

О процесу одлучивање приликом доделе средстава на конкурсу

Незадовољан што његова идеја о плаћању медијима према рејтингу и тиражу није могућа, Ничић образлаже како ће се одлучивати о додели мизерног износа од 2,7 милиона динара:

“Пошто разни лобији по Србији разне ствари измишљају, ми ћемо се потрудити да се потпуно из овог процеса одлучивања као Градска управа искључимо.”

Ничић овом приликом заборавља да је Закон и предвидео да локална самоуправа буде искључена из поступка одлучивања и да се та одлука доноси на предлог стручне комисије чије чланове већински делегирају новинарска и медијска удружења. У сваком случају биће занимљиво да у пракси видимо шта заправо значи да се Бошко Ничић неће мешати у процес одлучивања по Конкурсу за медије који ће ГУ Зајечар спровести у току овог и почетком наредног месеца.

О наредној години и отпуштању медијских радника

Коментаришући износ од 2,7 милиона опредељен за медије на овогодишњем Конкурсу, Ничић најављује и још већу дискриминацију локалних медија у Зајечару за наредну годину:

“Толико смо могли да определимо ове године, колико ћемо моћи идуће године видећемо. Није нам то приоритет и тај ламент колико ће медијских радника остати без посла, жао ми је што су оних стотинак људи из онако јаке медијске куће (Тимочка ТВ ) остали без посла. И нико није тада плакао. Жао ми је што је више од 20 милиона дуга остало иза те телевизије."

Осим што демонстрира суровост и цинизам према читавој новинарској и медијској професији, Ничић поново жали за Тимочком телевизијом и њеним радницима. Заборавља да је већина правих медијских професионалаца из те куће,(који нису изгубили професионални интегритет кроз злоупотребе на које их је он лично приморавао) поново запослена у другим локалним телевизијама које послују у Зајечару. Дакле његовом кривицом поново ће већина њих бити на улици. 

Занимљиво је што су баш ти медијски радници из Тимочке телевизије први остали без посла јер је њихова медијска кућа била пропагандна машина у рукама локалних политичара, а затим када се већина њих поново запослила у другим медијима, поново ће изгубити посао јер њихови уредници и власници медија одбијају да буду пропагандна машина. Овакве околности помало подсећају на “Зону сумрака”, али баш то је слика медијске сцене у Зајечару након деценију и по власти Бошка Ничића и његовог најближег сарадника Саше Мирковића.

О озбиљном информисању и рекетирању

Закључујући своје излагање Бошко Ничић упозорава на рекетирање које власници медија практикују:

“Волео бих да поново имамо објективно информисање, које неће бити уцењивачко, ако нам даш паре писаћемо, ако не даш паре видећеш. То новинарство сам први пут чуо пре 15 година од једног човека који је ишао тако од приватника до приватника и порука му је била ја ћу те рекламирати овако или онако, платио или не платио, само зависи како ћу те рекламирати. Е у то се претвори највећи број медија, изузимам и част заиста онима који су сачували достојанство независно од новца.”

Круна цинизма Бошка Ничића је његова тврдња да су сви они власници медија који инсистирају да се примењује Закон о јавном информисању и медијима, заправо рекеташи. У више наврата је јавно и таргетирао власнике медија као рекеташе уз читав низ пратећих увреда. Због тога се недавно огласио НУНС, захтевајући од Ничића да прекине са изношењем неистина и увреда на рачун власника медија у Зајечару. Саопштење у целости можете прочитати на следећем линку:

http://nuns.rs/info/statements/32198/nuns-osudio-uvredljivo-ponasanje-gr...

Очигледно да је из угла Бошка Ничића рекетирање, када локалне самоуправе суфинансирају медијске садржаје ради остваривања јавног интереса, а не интереса власти. То само значи да грађани Зајечара и њихов градоначелник имају различите интересе. Поставља се питање шта је прави интерес Бошка Ничића, када тако упорно и бескрупулозно покушава да стави под контролу локалне медије или да их уништи. Оно што је за сада сигурно је да Бошко Ничић, само у медијском мраку може да оствари своје интересе. О чему је тачно реч може се назрети већ из резултата истраживачких текстова које од септембра ове године објављује наш портал и у којима су јавности презентоване чињенице о вишемилионским злоупотребама, кумовским грађевинским подухватима, намерном обмањивању јавности о разлозима пресушивања артеских чесама, прогону НВО организација Дечији центар, Л Доwн и Риме…

Доказ да смо у праву је чињеница да су баш ти текстови који садрже узнемирујуће податке о локалној власти у Зајечару део пројекта који је суфинансиран од стране Министарства културе и информисања, а у складу са Законом о јавном информисању који Ничић сваким својим поступком покушава да дискредитује, обесмисли и изигра.

Ово истраживање је суфинансирано средствима Министарства културе и информисања Републике Србије. Садржај текста је искључива одговорност портала За Медиа и ни у ком случају не одражава ставове Министарства културе и информисања Републике Србије.

Tекст можете прочитати и на сајту zamedia.rs.

Коментари (0)

Остави коментар

Нема коментара.

Остави коментар

Молимо Вас да прочитате следећа правила пре коментарисања:

Коментари који садрже увреде, непристојан говор, претње, расистичке или шовинистичке поруке неће бити објављени.

Није дозвољено лажно представљање, остављање лажних података у пољима за слање коментара. Молимо Вас да се у писању коментара придржавате правописних правила. Коментаре писане искључиво великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора или скраћивања коментара који ће бити објављени. Мишљења садржана у коментарима не представљају ставове УНС-а.

Коментаре које се односе на уређивачку политику можете послати на адресу unsinfo@uns.org.rs

Саопштења Акције Конкурси