Насловна  |  Актуелно  |  Медијски конкурси - пројектно суфинансирање  |  Брифинг Банат – апсолутни љубимац јужнобанатских комисија за доделу новца медијима
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Smanji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Медијски конкурси - пројектно суфинансирање

31. 10. 2017.

Аутор: Денис Колунџија Извор: Цензоловка

Брифинг Банат – апсолутни љубимац јужнобанатских комисија за доделу новца медијима

Само у овој години фирма која је основала портал juznibanat.rs инкасирала је безмало 20 милиона динара, што је више од четвртине новца подељеног на медијским конкурсима у Јужнобанатском округу.

Портал је, као и brif.rs, наклоњен властима, али у уређивачкој политици ипак долази до благог размимоилажења: док је на brif.rs готово немогуће пронаћи текст о опозицији, juznibanat.rs објављује и информације о опозиционим лидерима – искључиво у негативном контексту

Поред Бриф медиа нета, још једна војвођанска фирма која у свом називу има реч бриф (brief) обележила је конкурсе за суфинансирање медијских пројеката у Војводини.

Панчевачка фирма Брифинг Банат, са својим порталом juznibanat.rs, попут најјаче кошаве протутњала је кроз конкурсно суфинансирање у свих осам јужнобанатских општина и, што је веома занимљиво, у свакој се пројекат те фирме нашао међу добитницима.

Све у свему, Брифинг Банат је само у овој години инкасирао скоро 20 милиона динара, што је више од четвртине новца подељеног на медијским конкурсима у Јужнобанатском округу.

Твоја општина је твој… извор новца

Дан пре него што ће обележити шест месеци постојања, 6. марта ове године, из Општине Пландиште стигла им је радосна вест: од скромних пет милиона динара предвиђених за суфинансирање медијских пројеката, пројекат „Твоја општина је твоја“ добио је највише – два милиона.

Март је за панчевачку фирму Брифинг Банат, оснивача информативног портала juznibanat.rs, уистину био месец добрих вести. Већ 13. у месецу Општина Бела Црква одлучила је да, од расположивих 9,5 милиона динара, пројекат неуобичајеног назива – „Твоја општина је твоја“ – суфинансира са 975.000 динара.

Општина Опово два дана касније доноси одлуку да подржи пројекат под називом „Твоја општина је твоја“: од 2.650.000 динара, више од две трећине (1,8 милиона) припало је Брифинг Банату.

Ни Општина Kовачица није одолела шарму пројекта оригиналног назива „Твоја општина је твоја“, те му је 17. марта додељено 1.980.000 од расположивих 12.980.000 динара.

После паузе од чак шест дана, стигли су резултати конкурса у Општини Kовин. Подељено је 4,6 милиона, а Брифинг Банату припало је милион динара за пројекат… „Твоја општина је твоја“, наравно.

Све у свему, Брифинг Банат је март завршио са скором „пет од пет“, инкасирајући 7.755.000 динара. А још нису били окончани конкурси у преостале три општине Јужнобанатског округа…

Kад су до средине маја и тамо били познати резултати конкурса, Брифинг Банат је постао богатији за 12 милиона динара.

С пројектом добро познатог назива широм јужног Баната, „Твоја општина је твоја“, Брифинг Банат је конкурисао још само у Општини Алибунар, где је од распоређених скоро пет милиона динара, тој фирми припало опет највише – читава три милиона.

Иако су на првом расписаном конкурсу у 2017. у матичном Панчеву за пројекат „Будимо информисани“ добили убедљиво највише, четири милиона, од 14.880.000 колико је у том кругу распоређено, најиздашнијим су се ипак показали Вршчани – од 18.750.000 динара, колико је додељено на конкурсу у Стеријином граду, пројекту „Будимо у току“ припало је пет милиона. То, међутим, није био и највиши додељени износ – чак седам милиона динара издвојено је за суфинансирање пројекта који је кандидовала локална фирма „Е Вршац“.

Kо тамо уопште пише?

Kад се подвуче црта – свих осам пројеката с којима је конкурисано диљем Јужнобанатског округа придобило је чланове конкурсних комисија, самим тим и буџетско суфинансирање пројеката у вредности од 19.755.000 динара.

У политичким светоназорима и наклоњености властима портала brif.rs и juznibanat.rs нема ама баш никакве разлике, али у уређивачкој политици ипак долази до благог размимоилажења: док је на brif.rs готово немогуће пронаћи текст о опозицији, juznibanat.rs објављује и информације о опозиционим лидерима (или које јавност у њих убраја) – али искључиво у негативном контексту.

Сличност између портала која упада у очи јесте непостојање ауторских потписа. Исти је случај као и са brif.rs – где није наведен други извор, стоји тек редакцијски потпис. Једино име и презиме које је објављено на сајту јесте име и презиме главног уредника Мирослава Стојановића, који је уједно и директор/оснивач фирме Брифинг Банат. Стојановић је на месту главног уредника од 6. фебруара ове године, након што је те дужности разрешио Зорана Шћекића. При упису портала у Регистар медија, 5. октобра прошле године, Шћекић је био наведен као главни уредник.

Са 100 динара уплаћеног капитала, Стојановић је фирму основао 7. септембра 2016. године, а као претежна делатност у АПР наведена је „делатност рекламних агенција“. Фирма се налази на истој адреси на којој је пријављено седиште портала juznibanat.rs.

Директор Брифинг Баната није одговорио на питања која му је путем редакцијског мејла упутила Цензоловка. На порталу је иначе објављен и редакцијски број телефона, али све што се може чути при позивању – а ради се, подсетимо, о редакцијском броју телефона – јесте обавештење о томе да „позваном претплатнику није дозвољено да прима позиве“!

О главном уреднику није могуће ништа сазнати ни у Регистру медија („документ тренутно није доступан“), а покушај портала Цензоловка да се распита међу колегама које живе у јужном Банату, поред осталог и у Панчеву, такође није дао резултат.

Иако испод текстова не стоје ауторски потписи, на основу количине информација из локалних средина које покрива портал juznibanat.rs, рекло би се да иза тога стоји тим новинара, који, из неког разлога, желе да остану анонимни. Оно што овај портал, као и brif.rs, практикује јесте преузимање информација из других медија (Информер, Ало, Ембарго, Новости, као и локалних – РТВ Панчево, Глас Опова…), али, такође, и да пренете информације потпише као сопствене, чиме би требало да се појача утисак о великој продукцији и тако, ваљда, оправдају милионске инвестиције на име суфинансирања јавног интереса у сфери јавног информисања.

Оно што на овом порталу ипак највише привлачи пажњу, дакако уз строги провладин курс, јесу – наслови. Бизарни и глупи наслови „кликбејт“ провенијенције, уз обавезну употребу великих слова, са националних таблоида проширили су се, авај, и на регионалне портале, па је тако на овом, чак и код информација из локалних средина, могуће набасати на наслов: „ИНФОРМИШИТЕ СЕ НА ВРЕМЕ! KОВАЧИЧАНИ, ИЗНЕНАДИЋЕТЕ СЕ: Ево колико може да вас кошта огревно дрво!“; или „ПРОГНОЗА: Kишовито и хладно јутро, а ево KАДА нас чека разведравање“.

Подстрек пропагандним билтенима власти

Од тога што су као тазе основане фирме учестовале на конкурсима, што по себи не мора бити проблематично али исто тако може бити довољан разлог за сумњу у стварне побуде, много је значајнија аргументација којом су портали juznibanat.rs и brif.rs убедили чланове конкурсне комисије у своје институционалне и професионалне капацитете.

Ако на тим порталима раде новинари с искуством, чиме би се делом побила критика о неразумним поступцима комисија, зашто је њихова имена, или име било ког новинара, сарадника, хонорарног дописника, немогуће сазнати?

Стефан Јањић из Новосадске новинарске школе сматра да додељивање буџетског новца новооснованим медијима није нужно лоше, јер би било погрешно одбацити одличну, корисну и креативну пројектну идеју само зато што ју је предложио млад медиј. Погрешан би, међутим, био и процес супротног интензитета, када се таквим медијима, који досадашњим радом нису успели да покажу коликим професионалним и техничким капацитетима располажу, додељују огромне суме новца.

Такав подстицај медијске „свеже крви“, каже Јањић за Цензоловку, у некаквом регулисаном и објективном систему одлучивања деловао би прилично охрабрујуће, јер би то значило да се појавио читав низ просперитетних нових медија који раде у јавном интересу и који су својим идејама и креативношћу успели да надмаше пројектне идеје медија са дужом традицијом. Ипак, у оваквом систему, напомиње, списак највећих добитника на пројектним конкурсима уједно се може читати и као списак дужника актуелне власти.

Оваква расподела новца двоструко је штетна, упозорава Јањић. С једне стране, она подстиче развој медија који ни на који начин нису доказали свој кредибилитет, или су се, још горе, доказали као пропагандни билтени власти. С друге стране, квалитетни и професионални медији су због такве праксе обесхрабрени да пријављују аналитичке и истраживачке пројекте. Уместо тога, они пацификују своје пројектне идеје и окрећу се мање контроверзним темама, попут уметности, здравља, деце и спорта. Чини се, напослетку, да медијима преостају три опције: придружи се, отупи или – нестани.

Иначе, ако Бриф медиа нет и Брифинг Банат и наредне године буду намеравали да учествују на конкурсима, мораће пре тога да доставе наративни и финансијски извештај о реализацији пројеката из ове године. Након тога могло би да буде јасније које то све „пројектне активности“ није било могуће реализовати без близу 300.000 евра добијених из локалних буџета, уз новац које су ове фирме биле дужне да обезбеде из сопствених извора.

Коментари (0)

Остави коментар

Нема коментара.

Остави коментар

Молимо Вас да прочитате следећа правила пре коментарисања:

Коментари који садрже увреде, непристојан говор, претње, расистичке или шовинистичке поруке неће бити објављени.

Није дозвољено лажно представљање, остављање лажних података у пољима за слање коментара. Молимо Вас да се у писању коментара придржавате правописних правила. Коментаре писане искључиво великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора или скраћивања коментара који ће бити објављени. Мишљења садржана у коментарима не представљају ставове УНС-а.

Коментаре које се односе на уређивачку политику можете послати на адресу unsinfo@uns.org.rs

Саопштења Акције Конкурси