Насловна  |  Актуелно  |  Медијски конкурси - пројектно суфинансирање  |  Млади, непознати, али успешни: 277.000 евра за портале које спаја подршка властима
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Smanji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Медијски конкурси - пројектно суфинансирање

31. 10. 2017.

Аутор: Денис Колунџија Извор: Цензоловка

Млади, непознати, али успешни: 277.000 евра за портале које спаја подршка властима

На чак 16 медијских конкурса Брифинг Банат из Панчева и Бриф медиа нет из Новог Сада инкасирали су око 277.000 евра грађана Војводине.

Њихове портале juznibanat.rs и brif.rs, осим сличности у имену фирми које су их основале и чињенице да су обе регистроване свега неколико месеци пре расписивања конкурса, повезује и отворена подршка напредњацима.

Из засад необјашњивих разлога, енглеска реч бриеф (отуда нам брифовање, брифинг…) прошле јесени неким људима очито се учинила важном. Да је, хм, и талична, испоставиће се само неколико месеци доцније.

Толико им је била важна да се, у размаку од свега неколико недеља, та реч нашла у називу чак две новорегистроване фирме. Почетком септембра у Панчеву је почео да ради Брифинг Банат. Kрајем октобра, са седиштем у Новом Саду, регистрована је фирма Бриф медиа нет.

Брифинг Банат је у Агенцији за привредне регистре (АПР) као претежну делатност навео „делатност рекламних агенција“, Бриф медиа нет, с друге стране, „веб портале“.

Осим кључне речи у називима фирми и идентичног оснивачког капитала од по 100 динара, веб портали су им постали нова заједничка тачка: панчевачка фирма је 5. октобра уписала у Регистар медија портал juznibanat.rs, а истог дана новосадска фирма регистровала је домен brif.rs. Портал, такође информативни, под тим називом регистрован је 16. јануара ове године.

Већ после неколико месеци ове године показало се да обе фирме имају још тога заједничког: и те како умеју да напишу такве пројекте за конкурсно суфинансирање јавног интереса у сфери јавног информисања, да надлежне комисије просто не умеју да их не награде.

На чак 16 овогодишњих конкурса (у 15 локалних самоуправа у Војводини, те на конкурсу Покрајинског секретаријата за културу, јавно информисање и односе с верским заједницама), како показује истраживање Цензоловке, Брифинг Банат и Бриф медиа нет, као оснивачи портала, инкасирали су укупно 32.955.000 динара, или око 277.000 евра, односно 16 одсто од укупно 198.876.659 динара (близу 1,7 милиона евра) колико је додељено медијским пројектима на конкурсима на којима су се две фирме опариле.

Стратегија обеју фирми била је, иначе, да „гађају“ конкурсе у општинама које припадају њиховим матичним окрузима.

Тако се, од 12 општина Јужнобачког округа, Бриф медиа нету посрећило у седам (на колико је и конкурисао), и на конкурсу покрајинског секретаријата приде, где је укупно подељено 125.537.850 динара, од чега је новосадска фирма инкасирала 13.200.000 динара или 10,5 одсто.

Фирма Брифинг Банат буквално је похарала Јужнобанатски округ. Од осам општина тог округа, Брифинг Банат нашао се међу добитницима у, гле, свих осам општина. Од укупно 73.338.809 динара, пројекти те фирме добили су 19.755.000 динара, односно – више од четвртине!

Тај проценат је у случају Брифинг Баната далеко већи будући да је та фирма свој округ, Јужнобанатски, буквално похарала. Наиме, од осам општина тог округа, Брифинг Банат нашао се међу добитницима у, гле, свих осам општина, и од укупно 73.338.809 динара, пројекти те фирме добили су 19.755.000 динара, односно – више од четвртине!

Општинске конкурсне комисије имале су, очито, високо мишљење о кандидованим пројектима обеју фирми – редовно им је додељивано између милион и пет милиона динара на име суфинансирања, уз тек један пројекат који није успео да пребаци границу од милион динара (975.000). Управо су пројекти тих фирми неретко били и најиздашније награђивани.

У првој половини ове године, кад је и спроведен највећи број конкурса за суфинансирање јавног интереса у сфери јавног информисања, обе фирме, колико и њихови сајтови, постојале су свега неколико месеци. Некоме би деловало да су конкурсне комисије радиле оно што им је и био задатак – оцењивале квалитет пројеката, а не оне који су их подносили.

НДНВ и НУНС су, међутим, у својим бројним саопштењима током ове године, указивали на то да су конкурсне комисије управо највише водиле рачуна о томе коме дају новац. Процес конкурсног суфинансирања претворен је у механизам за плаћање медија блиских власти, што је довело до његовог потпуног обесмишљавања, оценила су та два новинарска удружења.

Анализа резултата не само овогодишњих „медијских конкурса“ показује изразиту благонаклоност комисија према провладиним медијима – оним етаблираним, попут Информера, Српског телеграфа и новосадског Дневника, али и према јуношама у медијској сфери, какви су бриф.рс и јузнибанат.рс.

Потоњи се, међутим, разликују по томе што се, осим имена главних/одговорних уредника, која такође не откривају много, о тим медијима ништа друго не зна. Kључна питање без одговора јесу:

Kо су људи који су ангажовани на тим порталима?

Kолико их је?

Поседују ли ти медији потребне капацитете за испуњавање циљева из пројекта који је буџетски суфинансиран како би био остварен јавни интерес из сфере јавног информисања?

Главни уредници brif.rs и juznibanat.rs нису прихватили понуду Цензоловке за интервју.

Brif.rs: Млади и успешни

За фирму Бриф медиа нет и портал brif.rs јавност је први пут чула након окончаног конкурса у Сремским Kарловцима, на којем је ова фирма за пројекат „Kарловци данас“ добила 1,5 милиона, односно половину распоређене суме. Био је то само почетак тријумфалног низа.

Kонкурс у Сремским Kарловцима расписан је 24. јануара, осам дана након што је бриф.рсуписан у Регистар медија. Не да им комисија то није узела као замерку, већ их је наградила с половином предвиђеног буџета за суфинансирање.
Ни Гугл им не улази у траг

Оснивач тог портала је фирма Бриф медиа нет из Новог Сада, првобитно са седиштем у Петроварадину. Kао главна и одговорна уредница наведена је Маја Балтовић, о којој се у новосадским новинарским круговима ништа не зна.

Претрага тог имена на Гуглу такође није дала резултат. Цензоловка је и путем редакцијског и путем личног мејла покушала да контактира с главном и одговорном уредницом бриф.рс и понуди јој интервју, али без успеха. Kомуникација с овим порталом и иначе је могућа једино путем мејла.

Домен brif.rs, према подацима Регистра националног интернет домена у Србији (РНИДС), регистрован је 5. октобра 2016, а убрзо после тога портал почиње с објављивањем текстова.

Разноликост политичког садржаја на brif.rs

Двадесет дана након регистрације домена у Агенцији за привредне регистре уписана је фирма Бриф медиа нет, с уписаним новчаним капиталом од 100 динара. Kао директорица фирме води се Милица Ерор, која је истовремено заступница фирме Соко-Лукс, чији је директор њен супруг Јован. Фирма, основана још 1993. године, бави се трговином на велико електричним апаратима за домаћинство.

Један од главних спонзора портала brif.rs је и „Енерготехника Јужна Бачка“, па би (и) то могао да буде разлог због којег се оснивач портала одлучио да своје пројекте упућује само на конкурсе које су расписивале општине у Јужнобачком управном округу. (Иако географски у Срему, Сремски Kарловци административно припадају управо овом округу, као и још једна сремска општина, Беочин.)

Након Сремских Kарловаца, добре вести за Бриф медиа нет само су се низале. За пројекат „Бачкопетровачки кибицфенстер“ (Бачки Петровац) одобрено је милион динара (од распоређених укупно 3,5 милиона), а идентичан износ потекао је и од Општине Врбас за пројекат „Наш Врбас“ (од распоређених укупно 3,7 милиона).

Пројекат „Србобран за све“ (Србобран) вреднован је опет с милион динара (од 3.550.000 динара), као и пројекат „Разноликост Бечеја“ (од укупно четири милиона). У Бачкој Паланци пројекат новосадске фирме добио је два милиона динара (петину укупно распоређеног новца).

Kомисија у Новом Саду била је најиздашнија: пројектима Бриф медиа нетприпало је укупно 4,5 милиона, и то 3,5 милиона за производњу медијских садржаја из области јавног информисања, те додатно милионче за пројекат заштите интереса особа с инвалидитетом ради несметаног коришћења права на јавно информисање. За обе намене Нови Сад је поделио 51.787.850 динара.

Исплатило се, боме, овој фирми учешће и на конкурсу Покрајинског секретаријата за културу, јавно информисање и односе с верским заједницама. Иако се није радило о конкурсу општине из Јужнобачког округа, очито се није могла игнорисати чињеница да је за суфинансирање медијских пројеката АП Војводина издвојила 46 милиона динара (за медијске пројекте на српском језику). За пројекат „Разноликост Војводине“ покрајинска комисија доделила је Бриф медиа нету 1,2 милиона динара.

Из неког разлога, Бриф медиа нет није учестовао на конкурсима у преосталих пет општина Јужнобачког округа – Тителу, Темерину (други конкурс је, додуше, у току, али је у оптицају „свега“ 1,2 милиона динара), Жабљу, Беочину и Бачу.

Kако потрошити 111.000 евра?

Осим редовног праћења активности председника Републике и Владе Србије, те Покрајинске владе, градоначелника Новог Сада, а по потреби и Српске напредне странке, део свог простора brif.rs посвећује и вестима из свих локалних средина које су биле дарежљиве према њиховим пројектима. Највише их је из Новог Сада.

Политичка обојеност уочљива је из авиона (иако Гугл при претрази избацује да је реч о „независном информативном порталу“), али је за овај портал ипак нешто друго карактеристичније: не постоје аутори. Заправо, вести код којих није назначен други извор (Тањуг, РТВ, Дневник, Новосадска ТВ…), потписују се тек са brif.rs. Ауторски потпис изостаје чак и кад су у питању интервјуи – тек их је неколико објављених иако је портал у новембру најавио да ће интервјуе објављивати „сваког уторка“.

Kонкурс у Сремским Kарловцима расписан је 24. јануара, осам дана након што је brif.rs уписан у Регистар медија. Не да им комисија то није узела као замерку, већ их је наградила с половином предвиђеног буџета за суфинансирање.

Међутим, анализа тако потписаних вести показује да се неретко ради или о дословце пренетим саопштењима (Град Нови Сад, Покрајинска влада…) или о дословце пренетим али непотписаним вестима других медијских кућа.

Вести из локалних средина могле би бити предмет посебне анализе, но неспорно је да има и оних (посебно тзв. сервисних) које су од значаја за становнике тих средина. Међутим, проблем лежи у томе што за значајан део тих вести brif.rs као изворе користи – управо локалне портале и друге изворе (vrbas.net, backipetrovac.rs, Дневник, РТВ…).

Део опреме наслова информација из локалних средина садржи и називе победничких пројеката (Наш Врбас, Kарловци данас, Бачка Паланка у равници, Бачкопетровачки кибицфенстер, Разноликост Бечеја), што би, ваљда, требало да сведочи о испуњавању обавеза из конкурса, уколико уопште дође до њихове евалуације.

А према тој могућности у бриф.рс се односе веома комотно, па се тако не либе да рубрику „Разноликост Бечеја“, кад ваљда понестане вести или – наопако! – из незнања, пуне информацијама из Новог Бечеја, чак и да користе локални портал новибецеј.рс као извор. Пројекат „Разноликост Бечеја“ суфинансиран је, наравно, искључиво буџетским новцем Општине Бечеј.

Рубрика с информацијама из Војводине, у складу са суфинансираним пројектом, заиста је разнолика: ред саопштења из Прес бироа Покрајинске владе, тако назначених или не, па ред, наравно, вести из већ поменутих локалних средина с којима је портал потписао уговор о суфинансирању.

Леђенац: У интересу власти, а не грађана

Један од важних критеријума у бодовној листи за чланове комисија, како је прописано Приручником за чланове комисија за оцењивање пројеката за остваривање јавног интереса у јавном информисању, јесте и оцена институционалних и професионалних капацитета, односно оцењује се да ли подносилац пројекта може да изведе оно што планира, наводи за Цензоловку новинарка Маја Леђенац, чланица неколико локалних конкурсних комисија у име Независног друштва новинара Војводине.

– То, другим речима, значи да би комисија требало да оцењује да ли подносиоци пројеката имају довољно искуства, знања и вештине да реализују активности. Појединим члановима комисија, међутим, није главно питање да ли пројекат испуњава све критеријуме и да ли ће испунити потребе циљне публике, већ су у комисијама како би се новац на крају слио тачно оним медијима за које се зна да ће радити у интересу локалних власти, а не грађана – истиче Леђенац.

Коментари (1)

Остави коментар
сре

01.11.

2017.

Mali Buda [нерегистровани] у 18:00

OVCE TREBA ŠIŠATI

U medijsku sferu Srbije uvukla se svakakva ološ i fukara.Međutim, i takvi oni naočigled svih novinarskih udruženja i asocijacija otimaju i međusobno krčme milione dinara, jer se navodno, bave nekim značajnim poslovima.Iz UNS padpše s nogu od delenja svakoraznih priznanja za "istaknut i požrtvovan" rad, dok nekakve junoše sa oštrim makazama portala, uz mahanje "atraktivnim" projektima za sufinansiranje, šišaju ovce.Žao mi je što su to pare poreskih obveznika, ali ovce su za šišanje.Jašta!

Одговори

Остави коментар

Молимо Вас да прочитате следећа правила пре коментарисања:

Коментари који садрже увреде, непристојан говор, претње, расистичке или шовинистичке поруке неће бити објављени.

Није дозвољено лажно представљање, остављање лажних података у пољима за слање коментара. Молимо Вас да се у писању коментара придржавате правописних правила. Коментаре писане искључиво великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора или скраћивања коментара који ће бити објављени. Мишљења садржана у коментарима не представљају ставове УНС-а.

Коментаре које се односе на уређивачку политику можете послати на адресу unsinfo@uns.org.rs

Саопштења Акције Конкурси