Конкурс за годишње награде УНС-а
Конкурс за годишње награде УНС-а
Насловна  |  Актуелно  |  УНС вести  |  Савет за штампу: „Градски портал 018“, „Тpknews“ и „Данас“ прекршили кодекс (ВИДЕО)
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Smanji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

УНС вести

29. 11. 2019.

Аутор: Ј. Пешић Извор: УНС

Савет за штампу: „Градски портал 018“, „Тpknews“ и „Данас“ прекршили кодекс (ВИДЕО)

Чланови Комисије за жалбе Савета за штампу на синоћној седници донели су одлуку да су „Градски портал 018“, портал „Тpknews“ и „Данас“ прекршили Кодекс новинара Србије.

Већином гласова чланова Комисије за жалбе одлучено је да је „Градски портал 018“ прекршио одељак - поштовањe ауторства, портал "Тpknews" одељке - одговорност новинара, истинитост извештавања и новинарска пажња, а „Данас“ одељак - одговорност новинара Кодекса новинара Србије.

Главна и одговорна уредница „Јужних вести“ поднела је жалбу Савету за штампу зато што је „Градски портал 018“ из Ниша у коментару под насловом „Што да не кажем – јунаци нашег доба“, који је потписала редакција тог портала, објавио „преписану“ вест са „Јужних вести“, а затим је „коментарисао“ случај.

У жалби се подсећа да то није први случај да  „Градски портал 018“ крши новинарски кодекс, као и да је Савет за штампу већ реаговао, али да настављају са истом праксом.

Уредник у ФоНету, представник Асоцијације медија у Комисији за жалбе Савета за штампу Златко Чобовић рекао је да вест која је објављена на „Јужним вестима“ није дневна информација, текући догађај, као и да „Градски портал 018“ није поступио у складу са условима коришћења садржаја са портала „Јужних вести“.

Чобовић је навео да је „Градски портал 018“ „професионално“ требало да наведе „Јужне вести“ као извор информације, уместо што су написали: „настављају поједини медији“.

Коментаришући излагање Чобовића новинарка „Политике“, представница УНС-а у Комисији за жалбе Савета за штампу Вишња Аранђеловић рекла је да би „волела“ да је био једнако „строг“ и у случају Недељник против Танјуга када је рекао дату нема никаквих проблема са крађом информација“. Чобовић је Аранђеловићевој одговорио да није реч о истим случајевима.

Колумнисткиња „Недељника“, представница УНС-а у Комисији за жалбе Савета за штампу Љиљана Смајловић рекла је да треба да се наведе ко је први објавио информацију, што се сматра добром новинарском праксом на западу, као и да би волела да то постане и стандард Комисије за жалбе Савета за штампу.

Новинар „Времена“ Филип Шварм рекао је да је његово мишљење да је у овом случају кодекс прекршен зато што је реч о коментару у ком не може да стоји „поједини медији“.

Бивша суткиња Врховног касационог суда, представница јавности у Комисији за жалбе Савета за штампу Снежана Андрејевић рекла да је „доста тешко претендовати на комплетно ауторство“, јер је догађај преношен уживо на Фејсбуку, који је могао бити и на тај начин праћен.

Ауторска права треба да се штите и у граничним случајевима. Не знам колико је ово типичан пример за градњу стандарда“, рекла је Андрејевићева.

Председник Одбора за људска права из Ниша, представник јавности у Комисији за жалбе Савета за штампу Драган Ђорђевић истакао је да овај случај има „другачију конотацију“, ако се узме у обзир да је власник портала и уредник „део одбора за медије СНС-а у Нишу“. „Нисам сигуран који су мотиви овог коментара“, рекао је Ђорђевић.

Навео је и да је „проблем“ што је „Градски портал 018“ већ кршио ауторска права, као и што не одговарају на жалбе Савету за штампу.

Андрејевићева је поводом излагања Ђорђевића апеловала да начело Комисије за жалбе Савета за штампу буде непристрасност и да она, уколико се сваки предмет посматра са становишта ко је у којој странци, нема шта да тражи у том телу.

„Не желим ту информацију, битно је да ли је прекршен кодекс и каква је пракса савета. Нисам никада учествовала у таквим поларизованим телима где је примарно да се одредите према предмету“, рекла је Андрејевићева.

Ђорђевић је одговорио да је желео да да додатне информације, из разлога што „не зна колико је новинарство спојиво са чланством у партијама“.

Уредник у „Бети“, представник НУНС-а у Комисији за жалбе Савета за штампу Владо Мареш истакао је да чланови овог тела „морају увек да имају контекст и да без тога не могу да раде“, да свака жалба треба да буде посебно размотрена, као и да није за то да се на свакој седници формирају принципи.

„Кад су медији у питању имамо нас, који имамо силну жељу да новинари буду слободни и независни и жешћи блок који каже ‘слободно новинарство не може и не сме’“, рекао је Мареш.

Одлука већине чланова Комисије за жалбу Савета за штампу била је да је „Градски портал 018“ прекршио тачку 2 одељка IX (поштовање ауторства) новинарског кодекса.

Преоштре речи у јавном интересу

Председник Општине Петровац на Млави Душко Нединић упутио је жалбу због „медијске хајке“ која се, наводи, води против њега, његових сарадника и породица од особе које воде портал www.tpknews.com.

У жалби се наводи да је „вишемесечно изношења лажи, пласирања неистине и довођење у заблуду“ грађана општине Петровац на Млави „кулминирало“ у текстовима на овом порталу у којима је он називан „пијаницом“ и „преварантом“, а његове колеге „фашистима“ и „будалама“.

Нединић истиче да је „најопасније”, а допринело је „ширењу панике“ међу суграђанима што су изношене „лажи“ да је мост у центру Петровца који се реконструише, „попуцао“ и „утонуо“. У жалби се наводи да је„неистине“ у вези са мостом и председник у саопштењу демантовао.

Редакција портала www.tpknews.com у одговору на жалбу наводи да су „у више наврата покушавали да ступе у контакт“ са Нединићем или његовим сарадницима, али да су сваки пут добијали „претње“ или су „јавно етикетирани“, као „шпијуни“, „издајници“, „наркомани“, „страни плаћеници“…

Одговарајући на наводе у жалби због чега су објавили да је мост „утонуо“ из портала www.tpknews.com навели да је дошло до „пуцања бетонске конструкције целом ширином моста због улегнућа носећих стубова“, што су им потрдили и радници, а да су они одмах обавестили јавност.

Чланови Комисије за жалбе Савета за штампа били су сагласни да је у јавном интересу да се пише о оваквим темама, али да је кодекс у очигледној мери прекршен у начину писања.

Коментаришући овај случај Мареш је навео да „има разумевања што се у међусобном дописивању и отписавању користе мало ружне речи, можда преоштре, али да су то само речи“.

Чобовић је истакао да није у јавном интересу да у наслову пише „Нединић и његове фашистичке будале“ и да је то директно кршење новинарског кодекса.

Чланови Комисије за жалбу Савета за штампу су већином гласова донели одлуку да је портал www.tpknews.com у једном тексту прекршио тачку 6 одељка IV (одговорност новинара), а у другом тачку 4 одељка 1 (истинитост извештавања) и тачку 1 одељка V (новинарска пажња) Кодекса новинара Србије.

Право на одговор и промена потписа

Иван Радовановић жалио се Савету за штампу због тога што му је, тврди, ускраћено право на одговор на текст под називом „Беба“ Славише Лекића у листу „Данас“, а у којем се помиње и у којем је о њему „објављена лаж“. Наводи да је „петина одговора“ објављена „уз лаж“ да је колумниста „Информера“. 

Одговарајући на жалбу главни уредник „Данаса“ Драгољуб Петровић наводи да је Радовановић „апсолутно злоупотребио право на одговор“, да су објавили одговор на део у тексту у којем се помиње, те да је његов текст пун увреда и да га због поштовања новинарског кодекса нису објавили.

Петровић наводи да су у одговору додали да је Радовановић колумниста „Информера“ јер „своје колумне објављује на сајту, понекад и у штампаном издању тог „таблоида“. „Ако неко објављује колумне на сајту ‘Информера’ он је, без обзира колико то било непријатно звање – колумниста ’Информера’“, наводи Петровић.

Новинарка „Времена“, представница НУНС-а у Комисији за жалбе Савета за штампу Тамара Скрозза рекла је не види разлог због којег Радовановићев одговор у целости „Данас“ није објавио, који, наводи, није био грубљи од иницијалног текста и ранијих реакција Радовановића на текстове.

Скрозза наводи да ју је то што су „извукли реченицу“ као одговор Радовановића „новинарски изнервирало“. „Контекст је био такав да је одговор у њиховим међусобним односима био сасвим очекиван и прихватљив за објављивање“, навела је Скрозза.

Супротно, Мареш је рекао да се чланови Комисије за жалбу Савета за штампу позивају на „чвршћи избор уредника“, као и да „пазе на сопствене и речи других које ће пренети“ зато што су за то одговорни. Овај случај, наводи Мареш, „добар је“ пример поступања уредника „Данаса“, са дужном новинарском пажњом.

Истакао је да је Радовановић „део дружине“ коју Лекић „покушава да демаскира“, као и да он „с времена на време збаци службенички мантил, обуче новинарско одело, што се после објављује у ‘Информерима’, ‘Алоима’, ‘Телеграфима’”. „Страствено је навалио на ‘Данас’ који неће да се повинује жељама тих чудних људи“, рекао је Мареш.

Казао је да лист „Данас“ покушава да поврати дијалог у друштву“, а да је „намера“ Радовановића да дијалог у том листу „пригуши, угуши и стопира“.

Смајловићева је истакла да „пристојан уредник“ не би објавио текст у којем се неко „крупно оптужује“  и „компромитује“ без „трунке“ доказа. Наводи да је уредник дозволио да се „клевеће без доказа“, а не дозвољава да се на те оптужбе одговори.

Бивша председница Врховног суда Вида Петровић Шкеро, представница јавности у Комисији за жалбе Савета за штампу рекла је да је реченица Радовановића која је пуштена у „Данасу“ „симулирање одговора“ и да то није оно што представља стварност. „Треба да се трудимо да новинари и медији функционишу са полемиком. Нема полемике ако се пусти реченица“, рекла је Петровић Шкеро.

Шварм је истакао да је право на одговор „светиња“, као и да не види зашто је одговор Радовановића требало да се крати, на начин да се обесмисли.

„Људи имају право да одговоре. Да ли ће се то свидети редакцији - па неће. То је цена посла. Нисмо безгрешни, не знамо све, али да би могли да критикујемо, радимо у јавном интересу, износимо ставове, морамо да будемо спремни да уђемо у полемику и да објавимо мишљења с којим се у уређивачкој, новинарској каријери не слажемо“, рекао је Шварм.

Супротно, Чобовић је рекао да је мишљења да одговор Радовановића није требало да буде објављен као одговор, већ мишљење, лични став, као и да он јесте колумниста „Информера“ и да не треба да га буде срамота због тога.

Према Закону о јавном информисању и медијима, каже Чобовић, уредник је дужан да објави одговор осим у случајевима ако се не односи на информацију на коју подносилац тврди да одговора, ако не садржи тврдњу о чињеницама већ мишљење и ако се не оспорава истинитост,  потпуност или тачност.

Новинарка НИН-а Вера Дидановић истакла је да се према Закону о јавном информисању и медијима одговор објављује без измена, изостављања и допуна.

„Кратак Радовановићев текст је могао бити објављен, а ако нису желели да га објаве могли су да му га врате. Релативно кратак текст да сведу на две реченице, уместо да оставе читаоцима да закључе да ли је стварно нешто суштински одговорио, је кршење кодекса, што није карактеристично за њих“, рекла је Дидановић.

Аранђеловићева је рекла да је одговор Радовановића могао да се објави, зато што су текстови које су Лекић или Светислав Басара имали у „Данасу“ били „много непристојнији“ од одговора Радовановића. Истакла је и да је промена потписивање Радовановића као колумнисте „Информера“ „лоше“, као и да не сматра да је „срамота“ бити колумниста „Информера“, али да није у реду да се уз нечији потпис било шта додаје,

„Данас“ је већином гласова чланова Комисије за жалбе Савета за штампу прекршио тачку 6 одељка 4 (одговорност новинара) новинарског кодекса.

Коментари (0)

Остави коментар

Нема коментара.

Остави коментар

Молимо Вас да прочитате следећа правила пре коментарисања:

Коментари који садрже увреде, непристојан говор, претње, расистичке или шовинистичке поруке неће бити објављени.

Није дозвољено лажно представљање, остављање лажних података у пољима за слање коментара. Молимо Вас да се у писању коментара придржавате правописних правила. Коментаре писане искључиво великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора или скраћивања коментара који ће бити објављени. Мишљења садржана у коментарима не представљају ставове УНС-а.

Коментаре које се односе на уређивачку политику можете послати на адресу unsinfo@uns.org.rs

Саопштења Акције Конкурси