УНС вести
30. 07. 2019.
У медијима 11 хиљада запослених, новинари претежно хонорарци
У 1.518 активних медија у Србији има 11.163 запослена, показало је истраживање Удружења новинара Србија (УНС). Од укупног броја новинара у 724 медија запослено је око 40 одсто, а 60 процената су хонорарно ангажовани. Сниматељи, тонци, монтажери, радници у маркетингу и администрацији у већој мери су запослени, односно 60 одсто има стални радни однос.
У истраживању спроведеном од јула прошле до краја јуна ове године, УНС је утврдио да је у 724 медија, који су одговорили на анкету о броју запослених и хонорарних сарадника, ангажовано 5.294 новинара и медијских радника.
У овим медијима уговор о раду има 2.809 новинара и медијских радника, док је хонорарних сарадника 2.485.
У 562 медија, од 794 који нису одговорили колико имају ангажованих новинара и медијских радника, УНС је увидом у финансијске извештаје њихових издавача утврдио да их има 8.354. Међутим, овај број обухвата све запослене у издавачима медијима који се осим медијских, баве и другим пословима. У преосталих 232 издавача, према финансијским извештајима, нема запослених.
УНС је утврдио да од 8.354 запослених, у поменутих 562 медија, у великим медијским кућама као што су Радио-телевизија Србије, Радио-телевизија Војводине, Пинк, Политика, Новости, Рингирег Aксел Спрингер, Прва, Мађар Со, Студио Б и Б92 ради укупно 6.683 особа.
Од 2.149 медија који се налазе у Регистру медија у Србији је 1.518 активно, док су издавачи 514 медија угашени или им је истекла дозвола за емитовање. Пред гашењем је још 58 медија чији су издавачи у стечају или ликвидацији, а привремено је неактивно 59.
Од 1.518 активних медија 1.200 регистровано је у складу са Законом о јавном информисању и медијима, док се 318 медија није пререгистровало, иако су били у обавези да то ураде у року од шест месеци од усвајања закона у августу 2014. године.
Медији са једним запосленим
Према истраживању УНС-а, у 37 од 724 медија ради само једна особа. У 22 медија једини радник је у радном односу, а у 15 је хонорарац.
Од 724 медија који су одговорили на анкету, највише, 346, имају од шест до 20 запослених. Укупан број запослених и хонорараца у овим медијима је 2.480.
У медијима мање новинара са сталним послом, више хонорараца
У поменутих 724 медија, 39 одсто новинара је запослено, док су 61 проценат хонорарни сарадници.
Сниматељи, тонци, монтажери, као и ангажовани у маркетингу и на административним пословима у већој мери су запослени (60 одсто), у односу на новинаре (40 одсто).
Највише медија у власништву привредних друштва
Од 724 анкетирана медија, највише их је у власништву привредних друштава, укупно 410.
У власништву удружења грађана и невладиних организација је 156 медија, предузетници су власници 136, а политичке странке, цркве и национални савети националних мањина, као посредни власници, имају 22 медија.
УНС је утврдио да медији у власништву привредних друштава имају више запослених по уговору о раду, него хонорарних сарадника. Супротно, медији предузетника и удружења грађана имају више хонорараца, од запослених.
У прилогу је извештај о истраживању УНС-а.
Удружење новинара Србије захваљује се психологу Бојани Станојевић која је учествовала у изради анализе.
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Текст је настао у оквиру пројекта „Новинари и медији – колико нас заиста има“. Пројекат је подржало Министарство културе и информисања Републике Србије. Ставови изнети у подржаном медијском пројекту нужно не изражавају ставове органа који је доделио средства.
Коментари (0)
Остави коментарНема коментара.