Насловна  |  Деск  |  УНС вести  |  Британски извештај: Локални медији морају да се финансирају из буџета
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Smanji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

УНС вести

19. 02. 2019.

Аутор: Д. Бјелица Извор: УНС, Гардијан

Британски извештај: Локални медији морају да се финансирају из буџета

Локално новинарство може нестати, а да се то не би догодило потребно је да влада омогући да локални медији буду финансирани и буџетским новцем, стоји у извештају Франсис Кернкрос, бивше новинарке и ректорке универзитета у Оксфорду коју је британска влада задужила да анализира стање у медијској индустрији и предложи мере које би осигурале опстанак висококвалитетног новинарства у тој земљи.

Предлог да држава финансира медије донедавно је био незамислив у британском друштву и последица је гашења све већег броја локалних новина. Гашење локалне штампе, упозорава Кернкрос у извештају, а преноси Гардијан, угрожава демократију.

Кернкрос је предложила да Уједињено Краљевство направи посебно тело за информације од јавног значаја које би дистрибуирало буџетски новац, али и средства прикупљена из других извора за извештавање локалних медија. Независно тело је неопходно јер ако би држава или велика технолошка компанија директно финансирала производњу вести, наводи се у извештају, ефекат би могао бити још веће смањење поверења у штампу.

У извештају се наводи да су многе локалне новине у Британији, које су од суштинског значаја за функционисање демократије, у власништву презадужених издавача који су срезали инвестиције и отпустили на стотине новинара како би покушали нешто да зараде. Кернкрос додаје да не постоји јасан начин да се извештавање са састанка локалних скупштина учини профитабилним, с обзиром на то да такве приче обично привуку свега неколико кликова на интернету.

Приходи од реклама за штампане медије у Уједињеном Краљевству смањени су за 3,2 милијарде фунти за десет година (период 2007-2017). Исти тренд пада показао се у продаји штампаних медија, а приходи од дигиталног оглашавања ни близу не могу да надоместе губитке.

Глобални претраживач Гугл са 5,8 милијарди фунти и друштвена мрежа Фејсбук са 2,4 милијарде фунти у 2017. години узели су огроман део новца намењеног онлајн оглашавању, тако да је на све друге распоређено 1,8 милијарди фунти.

Локална штампа је посебно лоше прошла у променама које су се догодиле. Приходи од оглашавања малих предузећа у три највећа регионална издавача пали су за десет година са 2,8 милијарди фунти на 832 милиона фунти колико су износили 2016. године.

У свом извештају Кернкрос критикује и локалне издаваче због недовољне припремљености за дигитално време и улагања у том правцу, као и што су трошкове настале по разним основама превалили на редакцију. Према истраживању које је урађено за потребе овог извештаја, број новинара извештача смањен је са 23.000 колико је их било 2007. године на 17.000 данас, а очекује се да ће се наставити с отпуштањем и затварањем новина.

Кернкрос је одбила предлоге издавача по којима би Фејсбук и Гугл требало да плате за вести које преузимају, упозоравајући да би такав потез могао да изазове „значајну штету за људе који желе да виде вести“.

О њеном извештају који је објављен прошле недеље британска влада изјасниће се у овој години.

Британска медијска асоцијација: Гугл и Фејсбук да плате новинарску таксу

Британска медијска асоцијација (News Media Association) која окупља новинске издаваче затражила је да Гугл, Фејсбук и други сервиси који објављују медијске садржаје на својим платформама плаћају годишњу таксу за финансирање новинарства у Уједињеном Краљевству.

„Главна брига данас је губитак прихода од огласа који су раније омогућавали квалитетно национално и локално новинарство, а сада су се преселили на глобалне претраживаче и друштвене медије који немају значајног учешћа у трошковима производње оригиналног садржаја од ког се богато окоришћују“, рекао је представник НМА. 

 

Главне препоруке:

- Директно финансирање информативних медија од јавног значаја, где би се буџетски новац користио за подршку извештавању о локалној демократији кроз ново тело за информације од јавног значаја

- Истрага регулатора за заштиту конкуренције о онлајн маркетиншком тржишту, како би се испитало да ли Фејсбук и Гугл имају превише доминантну позицију

- Нови кодекс понашања између издавача и великих технолошких компанија, који би надгледао регулатор и осигурао да се технолошке фирме односе фер према медијским издавачима

- Пореске олакшице за издаваче који инвестирају у новинарство од јавног значаја, постојање могућности да поједини издавачи добију статус добротворних установа

- Уклањање пореза на додату вредност од 20% на претлату на дигиталне вести

 

Извештај: стабилна будућност за новинарствоПреглед изазова са којима се суочава висококвалитетно новинарство у УК, са препорукама за помоћ осигуравању његове будућности

Коментари (2)

Остави коментар
пет

22.02.

2019.

mikloscs [нерегистровани] у 17:00

Re: ko koga z.j.b.va

..."stručnjaci" iz BBC-a došli za Beograd i urgirali privatizaciju lokalnih medija, uz podršku domačih "stručnjaka", npr. iz NDNV-a. Tako su uništeni Radio Srbobran, Radio Bačka Topola, Radio Subotica, Radio Temerin itd...

Одговори
уто

19.02.

2019.

Saša Todorović [нерегистровани] у 16:36

???!!!

Famozni Zakon o privatizaciji uslovio je i „moranje“ prodaje JIP-a (RTV „Knjaževac“ = RTV „VG-4“). Tako je decembra 2007. godine knjaževačka RTV „uspešno“ privatizovana, a već početkom 2009. je izgubila dozvolu za emitovanje TV programa. Uskoro je raskinut i Ugovor o privatizaciji, a zatim je izgubljena i dozvola za emitovanje radio programa. Medij je, konačno „upokojen“ 2010. godine.
P.S Sad ste se setili...

Одговори

Остави коментар

Молимо Вас да прочитате следећа правила пре коментарисања:

Коментари који садрже увреде, непристојан говор, претње, расистичке или шовинистичке поруке неће бити објављени.

Није дозвољено лажно представљање, остављање лажних података у пољима за слање коментара. Молимо Вас да се у писању коментара придржавате правописних правила. Коментаре писане искључиво великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора или скраћивања коментара који ће бити објављени. Мишљења садржана у коментарима не представљају ставове УНС-а.

Коментаре које се односе на уређивачку политику можете послати на адресу unsinfo@uns.org.rs

Саопштења Акције Конкурси