УНС вести
11. 04. 2025.
За медијске пројекте ове године из буџета опредељено 1.714.218.500 динара
За конкурсе за суфинанирање медијских пројеката на националном, покрајинском и локалном нивоу ове године опредељено је 1.714.218.500 динара, показују подаци Удружења новинара Србије (УНС).
То је за око 300 милиона више него годину пре, када је за ове намене издвојено 1.409.686.500 динара, али и даље мање него 2020, 2021, 2022. и 2023. године.
Подсетимо, прошле, 2024. године, забележен је највећи пад у износу издвајаном за ове намене у односу на годину која је претходила, односно скоро 600 милиона динара мање него 2023. године, када је за медијске пројекте било опредељено 1.972.069.000 динара.
Ове године, по евиденцији УНС-а, конкурсе за пројекте производње медијских садржаја у области јавног информисања расписало је 148 јединица локалне самоуправе, док једино Сурдулица није. Од 148 општина и градова који су расписали конкурсе, њих 21 је то урадило након законског рока, односно 1. марта 2025. године.
Конкурсе није расписало ни 15 од 17 београдских градских општина, као ни три од четири нишке. Градске општине, подсетимо, немају обавезу расписивања медијских конкурса. Ипак, ове године су то урадили Лазаревац, Обреновац и нишка градска општина Медијана.
Министарство информисања и телекомуникација ове године је за медијске конкурсе издвојило 427.500.000 динара, што је за 90.500.000,00 динара више него претходне године. Покрајински секретаријат за културу, јавно информисање и односе са верским заједницама ове године је за те намене издвојио 130.000.000 динара, док је прошле године за медије било опредељено 90 милиона динара.
Подсетимо, издвајања за пројектно суфинансирање пројеката производње медијских садржаја од 2015. до 2024. године углавном су из године у годину незнатно расла или остајала на приближно истом нивоу.
Пад у односу на издвојена средства у години која претходи забележен је 2021. године, и то због чињенице да је износ за пројектно суфинансирање медија у 2020. години, односно у доба пандемије ковида, био значајно увећан.
Осим овог случаја, једини пад од 2015. године до данас је умањење од скоро 600 милиона динара у 2024. у односу на 2023. годину. То је од увођења пројектног суфинансирања најдрастичније смањење износа намењеног медијским пројектима у односу на годину која је претходила.
Велики број локалних самоуправа, како је УНС раније писао, прошле године издвајао је за медијске пројекте чак 90 одсто мање новца него 2023. године. Остатак новца намениле су за „услуге по уговору“, односно јавне набавке у области јавног информисања или друге ставке у буџету.
За разлику од локалних самоуправа, Министарство информисања и телекомуникација (раније Министарство културе и информисања), од 2015. није смањивало износ новца, односно издвајало је увек виши или једнак износ у односу на годину пре.
Колико су важне информације и финансијска стабилност медија показује и чињеница да је у време пандемије корона вируса 2020. године издвојено највише новца за медије од 2015. године до данас – 2.093.859.660 динара.
Због тога је смањење опредељеног новца за медијске пројекте забележено, пре 2024, једино 2021. године, након пандемије. Тада је издвојено 323.179.160 динара мање него 2020. године.
По подацима УНС-а, у 2015. години за медијске пројекте опредељено је 1.180.630.120 динара, годину дана касније 1.239.999.776, у 2017. години за ове намене опредељено је 1.300.910.737, а 2018. године 1.514.136.214 динара.
У 2019. години, за медијске пројекте било је издвојено 1.679.597.740 динара, у 2020. години 2.093.859.660 динара, 2021. години 1.770.680.500, а у 2022. години 1.896.670.600 динара.
Коментари (0)
Остави коментарНема коментара.