Sajam graficke i papirne industrije UNS
Sajam graficke i papirne industrije UNS
Насловна  |  Деск  |  Писма УНС-у  |  Драгиша Ковачевић: Неовлашћено прекрајање изворног програма прекограничних канала
Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Smanji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

Писма УНС-у

14. 06. 2018.

Аутор: Драгиша Ковачевић

Драгиша Ковачевић: Неовлашћено прекрајање изворног програма прекограничних канала

Оснивач СОС канала Драгиша Квоачевић упутио је писмо шефу Делегације Европске уније у Србији Сему Фабрицију и шефу Мисије ОЕБС Андреи Орицију у коме наводи да "тв канали чија седишта су у земљама ЕУ и САД-а,а који се реемитују у кабловским мрежама у Србији грубо крше закон и неовлашћено прекрајају изворни програма прекограничних канала". Писмо, које је Ковачевић проследио УНС-у, објављујемо у целости.

Поштована екселенцијо,

Известилац Европског парламента за Србију господин Мекалистер изражава забринутост што није остварен напредак који би побољшао сиутуацију у области слободе медија и слободе изражавања. Он, с правом, наглашава да су претње, насиље и застрашивање новинара разлог за забринутост.

Али, оно што још забрињава медије у Србији је ћутање господина Мекалистера када је у питању грубо кршење закона од старне тв канала чија седишта су у земљама ЕУ и САД-а, а који се реемитују у кабловским мрежама у Србији.

Као члан Радне групе Националног конвента о ЕУ за поглавље 10  инсистирам да се поштују постојећи закони који се сада  драстично крше. 

Закон о електорнским медијима, Закон о оглашавању и Конвенција о прекограничној телевизији од стране домаћих оператора (углавном СББ) који у својим мрежама реемитују тзв. "прекограничне" канале, чија седишта и мастери су иностранству, брутално крше све набројане законе.

На тим каналима (Н1, Спорт клуб, ТЛЦ, Анимал планет, Фокс...) се прекраја, мења изворни садржај, убацивањем реклама српских компанија чиме се грубо крши Закон о електонским медијима (члан 4, став 29, чланови 74, 100 и 111), као и Закон о оглашавању (члан 27, став 4, чланови 74, 76 и 78) и Конвенција о прекограниочној телевизији, чији је Србија потписник.

Регулатор (РЕМ) нема надлежности над прекограничним каналима, који се емитују из иностранства, не врши монинторинг над њима, али има надлежност над операторима у чијим мрежама се они у Србији реемитују, али нема капацитет и моћ да санкционише операторе (СББ) који крше законе. 

Убацивањем реклама које се нигде не евидентирају наноси се огромна материјална штета домаћим телевизијама, које се налазе у подређеном положају у односу на канале из иностранства, који су ван правног и пореског система Србије ,али и буџету Србије јер се на те рекламе не плаћа ПДВ и друге обавезе. Проценује се да више од 100 милиона евра годишње маркетиншког новца намењеног за оглашавање у електонским медијима одлази на "црно" телевизијама чија седишта су у иностранству, а противзаконито у изворни програм убацују домаће рекламе.

Закон драстично, свакодневно и годинама крши највећи кабловски оператор СББ, који се налази у саставу америчке компаније - UNITED ГРУПЕ, која је истовремено власник оператора сателитске телевизије - тотал тв, оператора Телемакс и НЕТтв Плуса, више телевизијских канала (шест канала Спорт клуба, Н1, Синеманија, Ултра, Гранда...), маркетиншке агенције Cas media која продаје огласни простор на прекограничним каналима иако српски закони и Конвенција о прекограничној телевизији експлицитно забрањују емитовање реклама на каналима који немају дозолу регулатора.

Огромном концентрацијом моћи коју имају СББ, UNITED ГРУПА и сва повезна лица са СББ-ом, овом најмоћнијем оператору омогућили су да се на медијском тржишту понаша кабадахијски - у своју мрежу убацују канале по свом нахођењу, од неких то наплаћују, док "својим" каналима плаћају по сваком кориснику.

Такође, у уговорима са грађанима који имају СББ кабловску мрежу, који се склапају на две године, претплатницима није омогућено да раскину уговор пре тог рока, уколико СББ из кабловске мреже избаци канале који су били у понуди у време потписивања уговора.

Није довољнио да прекогранични канал има дозволу регулатора у некој страној земљи и да онда у Србији има статус прекограничног (РЕЕМИТОВАНОГ) канала. Јер да би био реемитован у  Србији тај канал мора у земљи где има дозволу  да ЕМИТУЈЕ ПРОГРАМ, да би се тај ИЗВОРНИ САДРАЖАЈ РЕЕМИТОВАО у кабловским мрежама у Србији.

Конкретан пример кршења закона на овај начин је Спорт клуб; он има дозволу регулатора у Луксембургу, али у Луксембургу не емитује програм, већ то чини из Београда (где му је мастер).

Тиме је избегао да поштује српске законе, не треба му дозвола РЕМ-а, ван је правног и пореског система Србије...

Да је РЕМ немоћан да се супротстави СББ показује и последњи пример када је оператор (СББ) сам направио нумерацију канала и на прву позицију поставио свој кабловски канал Н1, који нема дозволу регулатора нити је уписан у регистар јавних гласила.

Члан 100 Закона о елек. медијима у претпоследњем ставу гласи; Оператор је дужан да приликом дистибуције медијског садржаја поштује логичку нумерацију канала, коју одредјује регулатор узимајући у обзир природу медијске услуге и зону покривања за коју је издата дозвола за прузање медијске услуге).

У извештају ЕК о напретку од 9. новембра 2016. године ЕК указује;  "чести прекиди реемитовања аудио-визуелних медијских садрзаја локалним огласним порукама спречавају да емитовање испуњава захтеве директиве о аудио-визуелним медијским садржајима. Ово утиче на укупне приходе од медијског оглашавања и ствара дисторзије на тржишту медијским услугама. Медији и даље првенствено зависе од оглашавања" (цитат из извештаја).

Међутим, у последњем  извештају ЕК проблем "реемитовања" се не спомиње, али се инсистира на томе да се ојача улога РЕМ-а, која је, иначе, потпуно девастирана. 

Пошто се годинама бавим овим проблемом имам утисак да ОЕБС и ЕК немају довољно сазнања о проблему неовлашћеног прекрајања изворног програма прекограничних канала што је значајно утицало да се угаси велики број локалних медија у Србији јер је новац од маркетинга углавном одлазио на рачуне канала који нису порески обвезници у Србији.

Прва спортска телевизија на Балкану, СОС канал, чији сам ја био власник, после 22 године угашена је због уцена и притисака од стране моћног СББ који је из своје мреже избацио СОС канал због мојих критика овог оператора који у Србији има монополски положај и који годинама грубо крши све медијске законе.

Уколико сматрате да је за отварање поглавља 10 неопходно да се уреди ова област стојим вам на раслолагању, да вам понудим аргументе који потврђују на који начин се изигравају медијски закони у Србији.

У очекивању вашег одгвора,срдачно вас поздрављам,

Драгиша Ковачевић

* Оснивач СОС канала

* Члан радне групе националог Конвента за поглавље 10

* Потпредседник удружења Спортских новинара Србије

 

 

 

Коментари (0)

Остави коментар

Нема коментара.

Остави коментар

Молимо Вас да прочитате следећа правила пре коментарисања:

Коментари који садрже увреде, непристојан говор, претње, расистичке или шовинистичке поруке неће бити објављени.

Није дозвољено лажно представљање, остављање лажних података у пољима за слање коментара. Молимо Вас да се у писању коментара придржавате правописних правила. Коментаре писане искључиво великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора или скраћивања коментара који ће бити објављени. Мишљења садржана у коментарима не представљају ставове УНС-а.

Коментаре које се односе на уређивачку политику можете послати на адресу unsinfo@uns.org.rs

Саопштења Акције Конкурси