ДНВ-УНС
25. 10. 2025.
За очување интегритета новинарског позива - одржана радионица “Ауторска права у пракси” у Новом Саду
“Поштовање ауторских права не ограничава новинарску слободу, већ је штити, јер чува интегритет, професионалност и достојанство новинарског позива”, закључак је са радионице „Ауторска права у медијској пракси – шта треба да знаш да их заштитиш“, која је одржана у простору УНС-овом органку у Новом Саду.
Новинари и студенти новинарства су са предавачима разговарали о разлилитим темама у домену ауторских права - од преузимања туђег садржаја без навођења извора до савремених изазова у дигиталном окружењу и примене вештачке интелигенције.
У уводном делу дискусије учесници су се осврнули на уобичајене ситуације у пракси и на то колико се често догађа да се текстови или фотографије користе без дозволе, као и колико новинари познају Закон о ауторском и сродним правима.
Дубравка Николић, уредница судске хронике листа Дневник, говорила је о специфичностима извештавања са суђења и где је граница између вести и ауторског дела.
„Ако само напишем оно што стоји у оптужници, што је јавни документ доступан свима, то није мој ауторски текст. Ипак, ако пратим суђење сатима, слушам сва питања и одговоре, и издвојим оно што сматрам најважнијим, то јесте мој ауторски рад. Тај лични избор, селекција и интерпретација информација чине разлику између информације и ауторског дела“, рекла је Николић на радионици.
Николић је указала и на то колико уредници могу заштитити своје новинаре у онлајн простору где се садржај брзо шири, наглашавајући да едукација и правовремена реакција редакција играју кључну улогу.
Марија Ердељи, фоторепортерка, осврнула се на изазове заштите фотографија у дигиталном добу.
„Људи морају да швате да је фотографија ауторско дело. Сам бираш кадар, композицију, светло и тренутак. Током пандемије сам, на пример, прва улазила у црвену зону и документовала сцене које су ретко виђене, а моје фотографије су се често појављивале у медијима без мог потписа. Једна телевизија их је емитовала уживо, без навођења аутора. То је фрустрирајуће, јер иза сваке фотографије стоји рад, ризик и ангажман“, додала је она.
Ердељи је говорила и о злоупотреби фотографија и њиховом преношењу у контексту који фоторепортер није имао у виду. Она је указала на потребу јаснијег законског оквира за заштиту визуелног материјала, посебно у ери друштвених мрежа, где граница између „дељења“ и „крађе садржаја“ постаје све тања.
Адвокат Ненад Крајновић представио је правне аспекте заштите ауторских права, односно, шта све Закон о ауторском и сродним правима препознаје као ауторско дело у медијској сфери, како изгледа судски поступак када се повреди ауторско право и колико је реално да новинар заиста добије заштиту и накнаду.
,,Судски поступак предвиђа и привремене мере за хитну заштиту, које могу да спрече даљу злоупотребу чак и пре коначне тужбе. У дигиталном добу, важно је разумети да навести извор не значи аутоматски имати дозволу за коришћење туђег материјала.“
Крајновић је навео и најчешће грешке које новинари и уредници праве приликом потписивања ауторских уговора, као и како се у пракси одвија судски поступак у случају повреде права, од хитне заштите до коначне тужбе и накнаде штете.
Током радионице учесници су разговарали и о савременим изазовима попут употребе вештачке интелигенције у креирању садржаја, дигиталне безбедности и етичких дилема у онлајн простору.
Радионице се реализују у оквиру пројекта „Ауторска права у медијској пракси – шта треба да знаш да их заштитиш“, који се суфинансира из буџета Покрајинског секретаријата за културу, јавно информисање и односе с верским заједницама. Ставови изнети у подржаном медијском пројекту нужно не изражавају ставове органа који је доделио средства.

Коментари (0)
Остави коментарНема коментара.